Manualele de istorie actuale ignor─â comunismul jpeg

Manualele de istorie actuale ignor─â comunismul

­čôü Comunism
Autor: Laurenţiu Ungureanu

Pe fondul lacunelor ┼či controverselor privind cunoa┼čterea evenimentelor din decembrie 1989, istoria recent─â este tratat─â superficial. Programa de liceu la Istoria rom├ónilor trateaz─â sumar un trecut cu care rom├ónii ├«nc─â nu sunt reconcilia┼úi.

Ideologia luptei de clas─â, proiectele de ÔÇ×inginerie" social─â ┼či ├«ncerc─ârile mai deta┼čate de a m─âsura efectele regimului comunist din Rom├ónia sunt aglomerate, ├«n manualele de clasa a XII-a, ├«ntr-un capitol anemic, pe care elevii ├«l studiaz─â mai mult cu g├óndul la vacan┼úa de var─â ┼či examenul de Bacalaureat. Cel mai probabil genera┼úiile care vor ├«nv─â┼úa dup─â aceste manuale vor sem─âna (dar pe o alt─â bucat─â istoric─â) cu cei care au ├«nv─â┼úat patriotismul din c─âr┼úile de ┼čcoal─â ale Epocii de Aur (care anuversau la un moment dat 2050 de ani de la fondarea statului dac ca unul unitar, independent etc.)Lipsesc 45 de aniAmnezia de care pare s─â sufere ├«ntreaga clas─â politic─â ┼či am├ónarea perpetu─â a unei confrunt─âri reale cu trecutul recent contureaz─â ├«nc─â un cusur important al sistemului educa┼úional.Pentru absolven┼úii de liceu, istoria se opre┼čte la finalul celui de-al doilea R─âzboi Mondial ┼či se reia cu figura z├ómbitoare de pe afi┼čul electoral al lui Ion Iliescu, de la ├«nceputul anilor '90.

├Än cele mai multe cazuri, p─ârin┼úii nu sunt preg─âti┼úi s─â vorbeasc─â despre experien┼úa trecutului comunist ori subliniaz─â nostalgic ÔÇ×realiz─ârile" socialismului, cum ar fi siguran┼úa locurilor de munc─â. Pe de alt─â parte, discursurile despre valorile occidentale, centrate ├«n jurul ideii de libertate, reduc din importan┼úa analizei unei perioade pentru care ├«n Europa mai vestic─â pare c─â s-a pus punct definitiv. Cu toate acestea, studiile sociologice arat─â an dup─â an c─â mul┼úi rom├óni r─âm├ón, ┼či la dou─â decenii dup─â c─âderea comunismului, ancora┼úi ├«n anii de dinainte de 1989.Istoric de profesie, Zoe Petre, crede c─â partea despre comunism din manualele de liceu ar putea fi compensat─â de ideile de predare. ÔÇ×Dac─â li se vorbe┼čte despre diferen┼úele de via┼ú─â cotidian─â, spre exemplu c─â mili┼úienii urm─âreau tineri care purtau blugi s-ar putea s─â conteze mai mult dec├ót basmele bunicilor c─â la aceea vreme se tr─âia mai bine. Eu v─âd c─â tinerii de ast─âzi sunt mult mai atra┼či de drepturile omului, de dreptate ┼či justi┼úie ├«n societate, ├«n mod nea┼čteptat. ┼×i din acest motiv, comunismul le poate p─ârea de neconceput ┼či ├«i poate atrage. Ar trebui s─â se acorde o importan┼ú─â mult mai mare, fiindc─â e bine s─â ┼čtim de ce regimuri s─â ne ferim ┼či c─â e bine s─â facem orice sacrificiu pentru a ne feri de comunism", subliniaz─â Zoe Petre.Despre comunism nu se poate discuta cu deta┼čare, ├«nc─â. Mul┼úi dintre cei l-au tr─âit l-au descris ca pe o traum─â. Sondajele recente arat─â ├«n acela┼či timp c─â tot mai mul┼úi ├«l regret─â. Filosofic vorbind, e descris ca o ÔÇ×utopie". Pentru manualele de liceu, comunismul este un tabu. Dac─â nu au profesori dedica┼úi, tinerii pot absolvi liceul f─âr─â s─â ┼čtie sigur dac─â Lucre┼úiu P─âtr─â┼čcanu a fost comunist sau disident, ori dac─â Republica Popular─â ┼či cea Socialist─â au mai avut vreun ÔÇ×pre┼čedinte" ├«n afar─â de celebrii Gheorghe-Gheorghiu Dej ┼či Nicolae Ceau┼čescu.Pu┼úine studii universitareTinerii care ├«┼či continu─â studiile la facult─â┼úi care se ocup─â ┼či de istoria recent─â sunt minoritari, astfel c─â o bun─â parte dintre absolven┼úii universit─â┼úilor risc─â s─â r─âm├ón─â de asemenea cu acest gol istoric de aproape o jum─âtate de secol. Iar f─âr─â cuno┼čtin┼úe solide, tinerii risc─â s─â r─âm├ón─â doar artizanii unor dezbateri neclare ├«n cafenele ┼či amfiteatre.Manualul de ÔÇ×comunism"Raluca Grosescu, cercet─âtor ├«n cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului ┼či Istoria Exilului Rom├ónesc, a coordonat primul manual pentru liceu care asigur─â un curs op┼úional despre regimul totalitar.Astfel, ├«ncep├ónd din anul ┼čcolar 2008/2009, elevii clasa a XI-a ┼či a XII-a pot studia, ├«n paginile manualului despre ÔÇ×O istorie a regimului comunist ├«n Rom├ónia", teme precum economia, via┼úa cotidian─â, monopolul ideologic, disiden┼úa din timpul regimului sau distrugerea societ─â┼úii civile.Pentru ini┼úiativa sa, Raluca Grosescu a c├ó┼čtigat locul I la competi┼úia Gala Premiilor ├«n Educa┼úie, organizat─â de Funda┼úia ÔÇ×Dinu Patriciu". Cu toate acestea, multe dintre liceele din Rom├ónia ├«nc─â evit─â s─â includ─â ├«n curricula lor o materie de studiu ├«n plus.Chiar dac─â motiveaz─â c─â i-ar aglomera pe elevii cu prea multe informa┼úii, c─â este dificil de predat o perioad─â din istorie a c─ârei reminiscen┼úe ├«nc─â sunt vizibile sau, pur ┼či simplu, c─â elevii nu par interesa┼úi, profesorii recunosc necesitatea studierii istoriei recente.Elevii vor s─â vad─â trecutul ├«n manuale

St├ęphane Courtois, autorul C─âr┼úii Negre a Comunismului

Istoricul francez St├ęphane Courtois, autor al volumului ÔÇ×Cartea Neagr─â a Comunismului", care descrie am─ânun┼úit genocidele comunismului, vine ├«n Rom├ónia ├«n fiecare an, ├«ncep├ónd din 1999, pentru a le vorbi elevilor de liceu despre ideologia comunist─â ┼či efectele ei ├«n Europa de Est. De 11 ani, cercet─âtorul este unul dintre invita┼úii speciali ai ┼×colii de Var─â de la Sighet, organizat─â de Ana Blandiana ┼či Romulus Rusan, cunosc├ónd astfel tot at├ót de multe genera┼úii de elevi precum un profesor de istorie din Rom├ónia.ÔÇ×Fiecare ┼úar─â fost─â comunist─â se raporteaz─â diferit la trecutul ei, fiecare are specificit─â┼úile ei. Din c├óte am v─âzut eu ├«ns─â, ├«n Rom├ónia exist─â, ├«n r├óndul elevilor, o dorin┼ú─â de a afla ceea ce s-a ├«nt├ómplat ├«nainte de '89 care se manifest─â din ce ├«n ce mai pregnant. Poate acest fenomen se datoreaz─â faptului c─â, din cauza ┬źrota┼úiei de cadre┬╗ de dup─â Revolu┼úie, a existat o perioad─â lung─â ├«n care trecutul ┼ú─ârii a fost l─âsat ├«n urm─â, iar ochii au fost ├«ndrepta┼úi c─âtre viitor", consider─â Courtois.Surs─â de ├«n┼úelegereIstoricul este, ├«n fiecare an, impresionat ┼či de progresul pe care l-a v─âzut ├«n viziunea liceenilor. ÔÇ×Dac─â la ├«nceput ├«ntreb─ârile erau foarte naive, foarte simple, ast─âzi elevii sunt interesa┼úi s─â afle din ce ├«n ce mai multe lucruri despre o perioad─â ├«nc─â proasp─ât─â din trecutul p─ârin┼úilor lor. Lucrurile se schimb─â ┼či, dac─â nu opre┼čte nimeni aceast─â dinamic─â, vor evolua cu siguran┼ú─â, pentru c─â nu suntem ├«n China. E adev─ârat, exist─â foarte multe blocaje, dar eu am ├«ncredere ├«n aceast─â genera┼úie", sus┼úine St├ęphane Courtois.Mihai Stamatescu, coautor al manualului ÔÇ×O istorie a regimului comunist ├«n Rom├ónia", dup─â care se ├«nva┼ú─â cursul op┼úional de liceu, reclam─â necesitatea studierii ├«n detaliu a istoriei recente, mai ales ├«n perioada ├«n care elevii ├«┼či formeaz─â o minim─â cultur─â politic─â.ÔÇ×├Än Rom├ónia, perioada comunist─â este de interes, ┼či sim┼úim cu to┼úii asta. Este o perioad─â care ne influen┼úeaz─â ├«nc─â ┼či care ne explic─â multe dintre problemele pe care le avem ast─âzi, e o surs─â de informa┼úie pentru via┼úa noastr─â de toate zilele", este de p─ârere Mihai Stamatescu.De┼či este con┼čtient c─â este foarte dificil ca ├«n programa de liceu s─â fie inclus un curs obligatoriu despre comunism, profesorul spune c─â orele rezervate ├«n manualele de istorie pentru prezentarea celei de-a doua jum─ât─â┼úi a secolului XX sunt prea pu┼úine pentru ca elevii s─â ├«n┼úeleag─â, cu adev─ârat, trecutul lor recent.Secolele recente, mai importanteÔÇ×Cu siguran┼ú─â, Evul Mediu este o perioad─â care ne intereseaz─â ┼či care ne ofer─â o imagine despre tradi┼úii, obiceiuri. Cu toate acestea, pentru istoria Rom├óniei, secolele XIX ┼či XX sunt cele mai interesante. Acestea trebuie s─â aib─â ponderea cea mai mare ├«n programa ┼čcolar─â, pentru c─â sunt perioadele ├«n care a fost f─âcut─â Rom├ónia de ast─âzi ┼či care le dau elevilor cele mai multe r─âspunsuri despre prezent", consider─â Mihai Stamatescu."├Än Rom├ónia exist─â, ├«n r├óndul elevilor, o dorin┼ú─â de a afla ceea ce s-a ├«nt├ómplat ├«nainte de '89."St├ęphane CourtoisIstoric

image