image

Icoane pe ouă de struţ încondeiate cu foiţă de aur şi argint, într-o expoziţie inedită la Muzeul Brukenthal

Muzeul Naţional Brukenthal a vernisat vineri expoziţia "În căutarea Paradisului pierdut", a artistei Mariana Andone Rotaru, în care vizitatorii au ocazia să vadă icoane pe ouă de struţ, încondeiate cu foiţă de aur şi argint.

"Expoziţia Pomul Vieţii. În căutarea Paradisului pierdut, prin ouăle încondeiate şi ouăle cu decor încrustat şi foiţă de aur, impresionează şi sensibilizează datorită măiestriei execuţiei celei care le-a desăvârşit procesul de înnobilare, artista Mariana Andone Rotaru. Icoanele unicat sunt inspirate după vechi izvoade transilvănene pictate pe sticlă şi reinterpretate pe ouă de struţ prin "scrierea" cu ceară şi băi succesive de culoare. Pentru realizarea acestor icoane inedite s-a apelat la piesele de patrimoniu, păstrate în diferite colecţii muzeale sau colecţii private. Pentru fiecare izvod s-a selectat cu grijă oul potrivit, iar desenul a fost realizat cu ceară de albine topită cu ajutorul unui condei tradiţional. În cele mai multe cazuri, circumferinţa ovoidală a fost împărţită în două suprafeţe, tema iconografică fiind încadrată pe una dintre acestea. Decorul de pe partea opusă icoanei este o creaţie unică, armonios dezvoltată în compoziţii proprii, plecând de la elementele din câmpul izvodului reprezentat. Elementele aurite au fost redate cu foiţă de aur de 24 k şi foiţă de argint", transmite Muzeul Naţional Brukenthal.

Mariana Andone Rotaru propune însă un mod inedit de decorare a oului de struţ, prin îmbinarea a două meşteşuguri tradiţionale: încondeierea/ scrierea cu ceară pe suprafaţa ovoidală şi pictarea pe dosul sticlei după izvoade sau modele din colecţii muzeale sau colecţii private, ţinând însă cont de canoanele iconografice şi de rigorile tehnicii de decorare a oului pascal.

De asemenea, o seamă de ouă de struţ sunt decorate cu motive tradiţionale româneşti. Această abordare inedită în transpunerea şi reinterpretarea broderiilor lucrate cu mare fineţe se întâlneşte pe suprafaţa oului. Frumuseţea şi valoarea cămăşilor tradiţionale româneşti sunt date de îmbinarea mai multor puncte de cusătură şi materiale, aspect care a fost surprins în realizarea creaţiilor MaryAndo în coajă de ou, folosind mai multe tehnici arhaice.

Încondeierea cu băi succesive de culoare prin protejarea fondului cu ceară, încrustarea fizico-chimică în coajă de ou, încondeierea cu ceară în relief şi aplicarea unor mărgeluţe viu colorate. Prin aplicarea foiţei de aur de 24 k şi de argint pe decorurile încrustate s-au sugerat paietele şi firul metalic de pe izvod.

Mai multe pentru tine...