O comparație între un craniu de Homo Sapiens (stânga) și un craniu de Om de Neanderthal (© Cleveland Museum of Natural History / Wikimedia Commons)

Moștenirea genetică a primilor Homo sapiens care au ajuns în Europa

🗓️ 26 octombrie 2023

Oamenii de știință au descoperit o legătură între genomul primilor Homo sapiens care au ajuns în Europa, în urmă cu 45.000 de ani, de la care se credea că nu ne-a rămas nicio moștenire genetică, și cel al unor populații mult mai târzii.

Descoperirea a fost realizată pe baza unor fragmente de cranii din situl arheologic Buran-Kaya III, situat în Peninsula Crimeea, la nord de Marea Neagră, excavate în urmă cu mai bine de zece ani, relatează Agerpres.

Este vorba de osemintele a doi indivizi, care datează din urmă cu 36.000 și 37.000 de ani, ale căror genomuri au fost extrase recent cu ajutorul unor noi tehnici, potrivit unui studiu publicat săptămâna aceasta în jurnalul științific Nature Ecology & Evolution.

O echipă internațională de cercetători a comparat genomurile lor cu date incluse în băncile de ADN și, în special, cu cel mai vechi genom uman modern din punct de vedere anatomic din Europa, secvențiat din craniul unei femei care a trăit în urmă cu aproximativ 45.000 de ani, descoperit pe teritoriul actualei Republici Cehe.

Aceasta a fost o perioadă în care primii Homo sapiens veniți din Africa au ajuns pe continentul eurasiatic, unde colonizarea s-a produs în valuri succesive. O parte a acestei populații de pionieri s-a stabilit în Asia într-o manieră durabilă deoarece a lăsat o moștenire genetică chiar și în rândul populațiilor din prezent.

Istoria a fost mai haotică pentru partea de populație care a ajuns în Europa, a cărei amprentă genetică nu a fost identificată până acum, ceea ce sugera că ar fi dispărut, pentru a fi "complet înlocuită", câteva mii de ani mai târziu, de un nou val de migrație care i-a inclus pe oamenii din Buran-Kaya III, apropiați de noi din punct de vedere genetic, după cum a explicat pentru AFP Eva-Maria Geigl, director de cercetare în cadrul Centrului Național de Cercetări Ştiințifice (CNRS) din Franța și coautoare a studiului.

Foto sus: O comparație între un craniu de Homo Sapiens (stânga) și un craniu de Om de Neanderthal (© Cleveland Museum of Natural History / Wikimedia Commons)