Cât timp au coexistat Neanderthalienii şi oamenii moderni în Europa?

Omul de Neanderthal și omul modern (Homo Sapiens) au coexistat în mai multe zone din Franța și din nordul Spaniei timp de aproximativ 1.400 - 2.900 de ani, perioadă în care cele două ramuri ale speciei umane au avut timp să se încrucișeze, potrivit unui studiu publicat în revista Scientific Reports

Este cunoscut că au existat contacte între neanderthalieni și Homo Sapiens, așa cum a dezvăluit, între alții, recentul laureat al premiului Nobel pentru medicină, paleogeneticianul suedez Svante Paabo. O parte importantă din actuala populație mondială deține puțin din ADN-ul Omului de Neanderthal.

Cercetătorii „nu știau în ce regiuni specifice au avut loc” acele întâlniri dintre cele două populații, a dezvăluit autorul principal al studiului, Igor Djakovic, doctorand la Universitatea Leiden din Ţările de Jos. Durata coexistenței lor rămâne, de asemenea, un subiect intens dezbătut.

Încercând să răspundă acestor întrebări, cercetătorii de la Universitatea Leiden au examinat datarea cu Carbon-14 a 56 de obiecte, jumătate atribuite Neanderthalienilor și cealaltă jumătate oamenilor moderni, descoperite în 17 situri arheologice din Franța și nordul Spaniei, relatează Agerpres.

Ei au inclus datările acestor obiecte, printre care s-au aflat și oase și cuțite de piatră atribuite ultimilor Neanderthalieni, în modele computerizate de statistică și de probabilități.

Ei au ajuns la concluzia că Neanderthalienii au dispărut cu 40.457-40.870 de ani în urmă, iar oamenii moderni au apărut în acea parte a continentului european în urmă cu aproximativ 42.500 de ani. Astfel, cele două specii umane au coexistat pentru o perioadă cuprinsă între 1.400 și 2.900 de ani.

Acea perioadă este asociată cu transformări substanțiale ale modului în care oamenii (moderni) produceau obiecte culturale, precum instrumente și ornamente, conform autorului principal al studiului. Obiectele produse de Neanderthalieni s-au schimbat și ele destul de radical și au început să semene cu cele realizate de oamenii moderni.

Aceste concluzii vin în sprijinul ipotezei care explică dispariția Neanderthalienilor prin absorbția lor progresivă în cadrul populației de oameni moderni. Neanderthalienii ar fi fost, prin încrucișare, „absorbiți în patrimoniul nostru genetic”, a precizat Igor Djakovic.

Foto sus: O comparație între un craniu de Homo Sapiens (stânga) și un craniu de Om de Neanderthal (© Cleveland Museum of Natural History / Wikimedia Commons)