gara din Băile Herculane  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL jpg

Cum arată în prezent gara din Băile Herculane. Clădirea va fi restaurată / FOTO

📁 Patrimoniu
🗓️ 26 iulie 2024

Veche de un secol și jumătate, gara din Băile Herculane este considerată una dintre cele mai frumoase clădiri feroviare din România. A ajuns într-o stare avansată de degradare, însă va fi restaurată.

Lucrările de modernizare a stației CFR Băile Herculane au fost scoase la licitație în acest an de Societatea regională de căi ferate Timișoara (SRCF), iar în următoarele zile este așteptată desemnarea câștigătorului licitației.

Gara de epocă din stațiunea Băile Herculane

Peste 19 milioane de lei sunt alocați de statul român, prin Programul Transporturi 2021 – 2027, pentru reabilitarea gării monument istoric din județul Caraș-Severin. Lucrările de execuție și proiectare se vor derula pe 26 de luni, astfel că vechea stație de cale ferată ar putea intra în șantier în anul 2025.

Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)
Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)

Clădirea de călători va fi restaurată cu ajutorul unor specialiști în monumente istorice și în artă.

„Obiectivele proiectului sunt restaurarea, reabilitarea clădirii existente, monument istoric, restaurarea elementelor interioare și exterioare originale degradate (picturi inițiale, mozaicuri etc.), ce va fi realizată de către artiști plastici atestați pentru refacerea componentelor artistice. Sala de așteptare va fi amenajată în holul central, ghișeul pentru casa de bilete se va reface după modelul inițial, iar ceasul și scara interioară vor fi restaurate”, arată SRCF Timișoara.

Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)
Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)

Corpul auxiliar al gării va deveni Centru de Instruire a personalului feroviar, iar fațadele și planșeul din zona de acces vor fi restaurate, ele fiind singurele elemente valoroase conform studiului istoric.

„Modernizarea ansamblului de clădiri din stația Băile Herculane prevede lucrări de restaurare și reconfigurare la interiorul și exteriorul celor două corpuri – clădirea centrală și clădirea auxiliară -, înlocuirea instalațiilor sanitare, termotehnologice și electrice, instalațiilor de detecție și de semnalizare la incendiu, reabilitarea peronului aferent liniei I, dar și facilități pentru persoanele cu dizabilități, în scopul îmbunătățirii condițiilor de exploatare și pentru asigurarea unor servicii moderne publicului călător”, arăta SRCF Timișoara, în documentația proiectului.

Gara din Herculane, veche de peste un secol și jumătate

Stația Băile Herculane din județul Caraș-Severin se află pe linia CF București Nord – Timișoara Nord – Jimbolia, la km 405+320, în apropierea punctului de confluență al râurilor Cerna și Belareca și pe Drumul Național 6. Stația este amplasată pe o linie cu cale simpă, electrificată, fiind clasificată în rețea ca stație intermediară. Gara și clădirea personalului feroviar sunt monumente istorice.

Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)
Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)

„În prezent, stația de cale ferată Băile Herculare nu se ridică la standardele de interoperabilitate impuse transportului feroviar de călători, prezentând o serie de carențe în ceea ce privește confortul, accesibilitatea, precum și exploatarea acesteia. Lucrările propuse au ca scop principal îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare în staţii şi furnizarea de servicii de calitate pentru călători”, se arată în documentația proiectului.

Gara din stațiunea Băile Herculane a fost construită între 1878 şi 1886, conform planurile arhitectului A.D. Serres. Arhitectura a fost inspirată din înfăţişarea castelului de vânătoare al împărătesei Maria Terezia a Austriei, din apropierea Vienei.

Clădirea cu arhitectură barocă impresionează prin cupola sprijinită de două coloane, împodobită cu picturi inspirate din mitologia romană și acoperită cu țiglă de mai multe culori. Clădirea a fost folosită iniţial ca reşedinţă de vânătoare a împăratului Franz Joseph al Austriei (1830-1916).

Și peronului stației CFR i-a fost acordată în trecut, o atenție deosebită. Mai multe coloane paralele cu linia ferată au fost îmbrăcate în liane, pentru a forma o boltă de verdeață, sub care călătorii găseau umbra răcoroasă, Peste linii, muntele abrupt, înconjurat de pădure conturează priveliștea relaxantă a vechii gări.

Încă din secolul al XIX-lea, numeroși turiști soseau în gara din Băile Herculane cu trenul care lega Orșova de Timișoara, inaugurată în 1879. De la gară, călătorii își continuau drumul cu trăsurile, spre centrul stațiunii.

Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)
Gara din Băile Herculane (foto: Daniel Guţă / Adevărul)

„Trei drumuri te duc la băi. Cele din drepta şi stânga merg prin pădure, iar cel din mijloc este pentru trăsuri. Dacă mergi pe cel din dreapta, la o încârnitură după dealul sub a cărui umbră te duce calea, eşti deodată surprins la vederea multelor frumoase hoteluri”, informa revista Familia, în 1891.

Centrul stațiunii fusese reamenajat cu clădiri luxoase, care adăposteau băi termale, unele fiind frecventate de boierimea română și de elita austro-ungară. Printre oaspeții de seamă ai Băilor Herculane, numite astfel de la începutul secolului al XIX-lea, s-au aflat împăratul Franz Joseph și împărăteasa Elisabeta (Sisi) a Austriei.

Vezi mai multe fotografii pe adevarul.ro

Mai multe pentru tine...