Ziua Împăratului Japoniei, sărbătorită la Muzeul Brukenthal din Sibiu
Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu va vernisa, luni, 21 februarie, la ora 14.00, expoziţia „Călătorie în lumea stampelor Meiji. Istorie. Împăratul Meiji”, cu ocazia Zilei Împăratului Japoniei.
„Muzeul Naţional Brukenthal, în colaborare cu Festivalul Naţional de Teatru de la Sibiu, Ambasada Japoniei în România şi Colecţia Ukiyo-E George Şerban, invită publicul, în data de 21 februarie 2022, orele 14.00, în Palatul Brukenthal din Piaţa Mare la vernisajul expoziţiei Călătorie în lumea stampelor Meiji. Istorie. Împăratul Meiji, eveniment organizat cu prilejul Zilei Majestăţii Sale Împăratul Japoniei cu participarea Excelenţei Sale Dl. Hiroshi Ueda, Ambasadorul Japoniei în România. Astfel Muzeul Naţional Brukenthal va găzdui un duplex expoziţional cu stampe din perioada Meiji. Proiectul este cuprins în Axele culturale Brukenthal - colecţii private”, se arată într-un comunicat al Muzeului Naţional Brukenthal.
„În 1868, conducătorii militari Tokugawa au fost răsturnaţi de susţinătorii împăratului Meiji (al cărui nume înseamnă guvernare luminată), marcând sfârşitul perioadei Edo şi deschizând o nouă eră de guvernare japoneză. (...) Cunoscută şi sub numele de Restauraţia Meiji, perioada Meiji a fost epoca de la sfârşitul secolului al XIX-lea în care Japonia a revenit la conducerea unui împărat, cunoscut sub numele de împăratul Meiji. Pe scurt, Japonia sub împăratul Meiji a trecut de la statutul de societate feudală la cel de societate modernă, capitalistă. Modernizându-şi guvernul pentru a concura de la egal la egal cu marile puteri internaţionale, Japonia a adoptat o constituţie imperială care garanta libertăţi inimaginabile până atunci. Această libertate, împreună cu importul de idei şi tehnologii străine, a inversat secole de excludere şi a încurajat noi forme de artă pentru această epocă”, a afirmat curatorul expoziţiei, Alexandru Chituţă.
Cu prilejul realizării acestei expoziţii, profesorul George Banu de la Universitatea Sorbona din Paris a declarat:
„Stampele sunt totodată cronica plastică a cotidianului nipon, a scenelor casnice, a iubirilor celeste sau a performanţelor erotice. Pătrundem în interioare, identifcăm comportamente şi practici dispărute, descoperind astfel, prin înrudirea cu actorii şi jocul lor, adagiul celebru al 'lumii ca teatru'. Între amanţii înlănţuiţi şi interpreţii dezlănţuiţi, nicio distincţie flagrantă nu intervine. Privind stampele revizităm Japonia cu viaţa şi teatrul ei dintr-o altă epocă, din vremurile insularităţii absolute. Acelea ale frontierelor care izolează dar şi fortifică o identitate. (...) Din toate aceste considerente demersul amplu expoziţional realizat de colecţionarul George Şerban împreună cu Alexandru Constantin Chituţă, curator al acestor expoziţii, îl privesc ca un unicat în spaţiu cultural românesc care aduce valoare, emoţie şi spectacol”.