Hubert de Givenchy, ultimul couturier jpeg

Hubert de Givenchy, ultimul couturier

ÔÇ×Oamenii spun despre mine c─â sunt un clasic. Nu ├«ncerc s─â fiu clasic, dar ├«mi doresc s─â fiu simplu ╚Öi elegantÔÇť. A╚Öa spunea Hubert de Givenchy, ultimul mare couturier, cel care a ├«mp─âr╚Ťit scena modei cu Dior, Balenciaga sau Schiaparelli. Hainele lui, o ├«mpletire perfect─â a tradi╚Ťiei cu inovarea, au promis femeilor elegan╚Ťa zilnic─â, ne├«ncorsetat─â, necondi╚Ťionat─â de dimensiuni. Givenchy a fost designerul femeilor, dar mai presus de toate, a fost designerul muzelor. 

Hubert James Marcel Taffin de Givenchy s-a n─âscut pe 20 februarie 1927. Era vremea c├ónd oamenii se rupseser─â de trecut ╚Öi nimic nu mai ar─âta ca ├«nainte ÔÇô era vremea c├ónd marile imperii ale modei ├«╚Öi impuneau domina╚Ťia. S-a n─âscut ├«n Beauvais, Fran╚Ťa, ├«n familia de aristocra╚Ťi a lui Lucien Taffin de Givenchy, marchiz de Givenchy, ╚Öi a lui B├ęatrice Badin.

Hubert ╚Öi fratele s─âu mai mare, Jean-Claude, au fost crescu╚Ťi de mam─â ╚Öi de bunicii materni, c─âci tat─âl lor a murit de grip─â spaniol─â ├«n 1930. C─â a fost soarta, c─â a fost norocul, a╚Öa a fost s─â fie: micul Hubert a r─âmas ├«n grija ramurii genealogice dedicate artei. Bunicul s─âu, Jules Badin, era proprietarul celebrei fabrici de tapiserie Les Gobelins, iar bunica, Marguerite Dieterle Badin, artist─â ├«n ale textilelor. Pasiunea pentru ╚Ťes─âturi, culori ╚Öi foarfece ╚Öi-a ar─âtat-o de mic ÔÇô ca r─âsplat─â pentru notele bune ob╚Ťinute la ╚Öcoal─â, bunica ├«l primea ├«n cabinetul ei cu p├ónzeturi.

Sub croiala marilor designeri

Schi╚Ťele ╚Öi ├«mbin─ârile de materiale erau martorii talentului s─âu. A╚Öa c─â Hubert de Givenchy pleac─â la 17 ani din ora╚Öul natal la Paris, pentru a studia la celebra ├ëcole Nationale Sup├ęrieure des Beaux-Arts. Aici, imediat este cooptat de c─âtre Jacques Fath, una dintre cele mai cunoscute figuri ale haute couture-ului postbelic. De la Fath a ├«nv─â╚Ťat Givenchy cum s─â p─âstrezi rela╚Ťiile cu clientela, dar mai ales c├ót de important este s─â faci afaceri cu produc─âtori de peste Ocean.

Dup─â un an ├«n atelierele lui Fath, este angajat de c─âtre un alt couturier, Robert Piguet. Nici acolo nu a stat prea mult t├ón─ârul designer; a ├«nv─â╚Ťat ╚Öi a plecat ├«n atelierul lui Lucien Lelong, cel care, ├«n aceea╚Öi perioad─â, i-a fost mentor ╚Öi lui Christian Dior. ├Änainte de a face urm─âtorul pas important, aici, la Lelong, a ├«nv─â╚Ťat cum func╚Ťioneaz─â, ├«n detaliu, o cas─â de mod─â haute couture.

├Än 1947, Hubert de Givenchy ╚Öi-a ales mentorul de curs─â lung─â: Elsa Schiaparelli, rivala lui Coco Chanel. Dup─â pu╚Ťin timp, dar mai ales dup─â ce a ├«nv─â╚Ťat valoarea compozi╚Ťiei ╚Öi a elegan╚Ťei de la Elsa, talentatul t├ón─âr avea s─â devin─â director artistic al casei de mod─â aflat─â ├«n Place Vend├┤me.

ÔÇ×Sunt t├ón─âr, doamn─âÔÇť

Era 1952, ╚Öi pentru t├ón─ârul de 24 de ani timpul parc─â nu mai avea r─âbdare. ├Än arondismentul 8 al Parisului, pe Rue Alfred de Vigny, ap─ârea o nou─â cas─â de mod─â: Givenchy. Artistul avea totul preg─âtit: ├«n luna februarie a aceluia╚Öi an, Hubert de Givenchy ├«╚Öi lanseaz─â prima colec╚Ťie, ÔÇ×S├ęparablesÔÇť.

A fost revolu╚Ťionar! ├Än primul r├ónd, Givenchy ╚Öi-a propus s─â creeze o colec╚Ťie de piese vestimentare care pot fi ├«mbinate ├«ntre ele ÔÇô fuste, pantaloni, bluze, sacouri. Apoi, toate acestea aveau s─â fie pr├¬t-├á-porter (gata de purtat), ├«ns─â erau ceva nemaiv─âzut: pr├¬t-├á-porter haute couture. Givenchy sim╚Ťea c─â are o datorie moral─â fa╚Ť─â de segmentul hainelor unicat, realizate manual, dup─â cum chiar el spunea: ÔÇ×Am o mare responsabilitate fa╚Ť─â de toate croitoresele, fa╚Ť─â de to╚Ťi ╚Ťes─âtorii ╚Öi realizatorii de nasturi, a c─âror supravie╚Ťuire depinde de spectacolele haute coutureÔÇť.

C├ót despre stil, acesta avea s─â ├«i fie semn─âtur─â ├«ntreaga via╚Ť─â: casual-chic, a╚Öa cum descriseser─â criticii, un stil foarte elegant, ├«ns─â f─âr─â ├«nc─ârc─âtura sofisticat─â a detaliilor. Givenchy a mai adus haute couture-ului o schimbare: folosirea materialelor mai ieftine, dar calitative, de produc╚Ťie organic─â. ╚śi tot de atunci, de la ├«nceput, designerul a plecat cu ideea c─â moda, chiar ╚Öi cea unicat, este pentru fiecare tip de corp ÔÇô o deviz─â bine cunoscut─â de-ale sale fiind aceea c─â ÔÇ×Haina trebuie s─â ia forma corpului ╚Öi nu inversÔÇť. 

givenchy in reviste jpg jpeg

Givenchy, ca un ultim bastion al modei haute couture, a╚Öa cum a fost numit de mul╚Ťi, ╚Öi-a realizat multe dintre crea╚Ťii inspirat fiind de anumite doamne ale elegan╚Ťei ÔÇô muzele. Pentru prima sa colec╚Ťie ÔÇô ╚Öi o perioad─â ├«ndelungat─â dup─â ÔÇô, t├ón─ârul artist a avut-o drept muz─â pe Bettina Graziani, unul dintre primele supermodele ale erei postbelice. Cei doi s-au cunoscut de pe vremea c├ónd Givenchy ├«ns─âila ├«n atelierul lui Fath ╚Öi de atunci au r─âmas prieteni ╚Öi, ├«n cele din urm─â, colaboratori. ├Än colec╚Ťia ÔÇ×S├ęparablesÔÇť exist─â o bluz─â alb─â, cu guler ├«nalt ╚Öi m├óneci voluminoase, cu volane brodate, ├«n stil flamenco, care a fost prezentat─â de ├«ns─â╚Öi Bettina.

Piesa vestimentar─â ╚Öi aerul inconfundabil al modelului erau perechea perfect─â, ce transmitea femeilor c─â noul elegant nu mai este ├«ncorsetat ╚Öi incomod, ci bun de purtat ├«n fiecare zi. ╚śi de atunci, aceasta a r─âmas cunoscut─â sub numele de ÔÇ×c─âma╚Öa BettinaÔÇť. Capacitatea lui de a ├«mbina inovarea cu tradi╚Ťia a atras aten╚Ťia presei. Iat─â ce scria, concis, ├«n 1960, publica╚Ťia ÔÇ×New York TimesÔÇť: ÔÇ×Givenchy, cu ╚Öapte centimetri mai ├«nalt dec├ót generalul Charles De Gaulle, dar cu un prestigiu la fel de impresionantÔÇť. 

Aristocra╚Ťii

Spuneam despre cariera lui Givenchy c─â a fost marcat─â de prezen╚Ťa mai multor muze ÔÇô Greta Garbo, Lauren Bacall, Jacqueline Kennedy, Maria Callas, Marlene Dietrich, Grace Kelly sunt doar c├óteva dintre zei╚Ťele care au purtat hainele semnate de couturierul francez. ├Äns─â niciuna nu a fost ca Audrey Hepburn.

Givenchy si Audrey Hepburn jpg jpeg

C├ónd s-au cunoscut erau am├óndoi tineri, am├óndoi la ├«nceput de glorie ÔÇô era prim─âvara lui 1953 c├ónd a ├«nceput o prietenie care a durat toat─â via╚Ťa.

Audrey l-a c─âutat la atelierul s─âu din Paris pentru a-i face hainele viitoarei Cenu╚Ö─ârese ÔÇô Sabrina. Zis ╚Öi f─âcut. Au urmat, apoi, zeci de ╚Ťinute realizate de Givenchy special pentru cea pe care o considera sora lui. I-a creat rochia pe care a purtat-o c├ónd a c├ó╚Ötigat primul Oscar ÔÇô alb─â, cu imprimeu discret, floral, cu guler tip b─ârcu╚Ť─â, r─âmas─â ├«n istoria celor mai frumoase rochii de pe covorul ro╚Öu. I-a creat ╚Öi rochia de mireas─â pentru cea de-a doua nunt─â ÔÇô o ╚Ťinut─â imaculat─â, cu totul special─â, unde singurul lucru care ie╚Öea ├«n eviden╚Ť─â erau ochii ei inconfundabili, de c─âprioar─â.

FOTO: GETTY IMAGES, PROFIMEDIA, GIVENCHY.COM

Fragmentul de mai sus face parte dintr-un articol publicat ├«n num─ârul 238 al revistei Historia, disponibil la toate punctele de distribu╚Ťie a presei, ├«n perioada 15 noiembrie - 14 decembrie 2021, ╚Öi ├«n format digital pe paydemic.com.

1 coperta H 238 jpg jpeg