Cale ferată din Transilvania (© Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum)

Transporturile feroviare în România anului 1931, afectate de Marea Criză Economică

Recesiunea pornită din America anului 1929 a fost definită drept răul absolut și a fost analizată intens de către istorici și economiști. S-a ajuns la concluzia că a fost declanșată din cauza economiei concurențiale, a dus la scăderea nivelului de trai și la un nou război mondial. A fost un rău pe care societatea n-a reușit să-l evite nici măcar prin eforturile politicienilor ce promiteau fericirea maselor.

România nu putea să scape neocolită de efectele din economia globală, dar rezultatele n-au fost dezastruoase pe cât le descriu cercetătorii. Traficul feroviar în anul 1931 a ajuns la o masă de 16.799.000 de tone pentru firmele private.

Cerealele continuau să fie în centrul atenției populației pentru hrană și 373.000 t de produse măcinate au fost deplasate spre centrele urbane. Vagoanele au dus 1.594.000 t de cereale și 898.000 t de grâu spre clienții interni și externi, ceea ce era deosebit de mult în raport cu cantitățile duse în 1928, 1929 și 1930. Se adăugau 326.000 t de mărfuri alimentare de origine vegetală. Se mai contabilizau alte 76.000 t de origine animală. Pasiunea pentru carne era în creștere în orașe și s-a ajuns la o încărcătură totală de 176.000 t de animale vii, comparabilă cu cea din 1930 și net superioară celei de 132.000 t din 1928.

Cum Revoluția industrială a însemnat trecerea la folosirea motoarelor, petrolul era cel mai râvnit carburant și au fost duse clienților 4.624.000 t de petrol brut sau prelucrat sub formă de derivate. Se înregistra o creștere serioasă în raport cu cele 4.215.000 t cărate în anul precedent.

Au fost înregistrate scăderi la transporturile de produse industriale și cota fierului brut sau prelucrat a scăzut de la 525.000 t la 322.000 t. Nu era însă o problemă din moment ce livrările au fost mari în anii precedenți. Economia trebuie să proceseze materialele existente și este necesară o perioadă de timp pentru asimilarea eficientă a tuturor cantităților existente pe piață. Dacă a fost o perioadă de boom în ceea ce privea cererea de mașini în agricultură și industrie, în 1931 au mai fost transportate 13.000 t de mărfuri. Nici autovehiculele nu mai aveau căutare și au fost aduse numai 7.000 t, puțin în raport cu cele 23.000 t din anul precedent.

A fost o cerere mai mare de lemn de foc și s-a ajuns la 3.421.000 t în raport cu cele 3.309.000 t din 1930. Construirea de clădiri și comerțul exterior solicitau cantități importante de cherestea și au fost încărcate în vagoane 1.524.000 t, o diminuare considerabilă a cererii în raport cu anii precedenți. Dacă a fost cerută o cantitate mare în 1930, s-a diminuat cererea în 1931 și s-a ajuns la 937.000 t de materiale de construcție și la 293.000 t de var și ciment. S-a construit mult în anii 1930 și 1931 deoarece au fost livrate materiale din belșug în raport cu cererea. Multe încărcături erau duse cu carele pe distanțe scurte și astfel nu mai apăreau în evidențele ceferiștilor.

Dacă se face o comparație cu anul 1928, cel care n-a fost de recesiune, scăderea a fost de la 17.038.000 t la 16.799.000 t la capitolul trafic privat.

Recesiunea a fost acea epocă în care a scăzut prețul materiilor prime în favoarea mărfurilor industriale superior prelucrate. A fost un joc profitabil al unor patroni pe seama altor deținători de afaceri în vederea obținerii de câștiguri deosebite. Economia este un alt fel de război la nivel planetar și dus permanent cu toate armele puse la dispoziție de știință și de mintea bolnavă de putere și profit.

Foto sus: Cale ferată din Transilvania (© Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum)

Mai multe pentru tine...