Locomotivă Malaxa, fabricată în anul 1941 (© Peter Bagshawe / Wikimedia Commons)

România Mare și transportul feroviar în anul 1937

Marea Criză Economică a izbucnit în anul 1929 și specialiștii au scris și spun că marasmul afacerilor a continuat până la declanșarea războiului mondial. Datele cuprinse în anuarul statistic publicat în anul 1940 nu surprinde o astfel de situație, Dimpotrivă.

Trenul reprezenta principalul mijloc pentru transportarea de mărfuri grele la distanță și-n mod economic, România Mare având o rețea feroviară permanent în curs de modernizare și locomotivele Malaxa începeau să sporească numărul de garnituri aflate în deplasare. Totalul mărfurilor duse spre fabrici și orașe a fost în anul 1937 de 21.999.000 t și cel mai voluminos produs a fost lemnul în cele două forme comerciale. Lemnul de foc a cântărit 3.417.000 t și cheresteaua a ajuns la 2.503.000 t.

Petrolul sub toate formele era mult mai prețios pentru industrie și transporturi și au fost puse în mișcare 5.988.000 t spre consumatorii interni și externi. Era principalul produs pentru clienții străini și astfel se făcea rost de valută forte.

Economia României se schimba la față și cerealele în tranzit ajungeau la 2,4 milioane de tone, dar erau căutate mult produsele din fier, mașinile și motoarele. Au fost urcate în vagoane 513.000 t de obiecte din fier, 16.000 t de autovehicule și 61.000 t de mașini agricole și industriale, cu masă mai mică și preț mare. România tindea să treacă de la o civilizație a lemnului la cea a pietrei și a fierului după model occidental.

Transformarea era evidentă și la capitolul urbanism și se producea o modificare permanentă a aspectului așezărilor urbane, dar modernizarea apărea și-n lumea satului, ceea ce s-a văzut atunci când trupele sovietice au jefuit teritoriul național de la un capăt în altul. În anul 1937, au fost puse în mișcare spre clienți 1.924.000 t de materiale de construcție și 476.000 t de ciment, var și ipsos. Se încerca să se construiască solid și durabil, lemnul și chirpiciul fiind folosite doar de cei ce nu ajungeau să dețină sumele necesare ridicării de clădiri impunătoare.

Marea Criză Economică din tratatele de istorie nu se resimțea în realitate și toată lumea alerga după avere și huzur. Calea ferată contribuia la răspândirea produselor industriale spre cele mai mici gări și camioanele începeau să ducă mărfurile spre clienții ce stăteau departe de rampele de descărcare. Progresele României au atras invidia statelor vecine și s-a ajuns la dezastrul din timpul războiului mondial.

Foto sus: Locomotivă Malaxa (© Peter Bagshawe / Wikimedia Commons)

Mai multe pentru tine...