Se va rezolva poblema manualelor scolare? Pe ce vor ├«nv─â╚Ťa copii din toamn─â? Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â ÔÇô edituri private 1 0 jpeg

Se va rezolva poblema manualelor scolare? Pe ce vor ├«nv─â╚Ťa copii din toamn─â? Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â ÔÇô edituri private 1-0

Discu┼úiile cu privire la Educa┼úie, la multiplele reforme din acest domeniu, la ratele sc─âzute de promovabilitate la BAC sau evaluarea na╚Ťional─â ┼či nu ├«n ultimul r├ónd la manualele ┼čcoalare (de la con┼úinut, la simpla lor prezen┼ú─â la timp pe b─âncile ┼čcolii), toate acestea sunt subiecte delicate.

Poate mult prea preocupa┼úi de discu┼úiile cu privire la Legile Justi┼úiei, pu┼úini ┼čtiu c─â ├«n aceste zile la promulgare este un act legislativ extrem de important pentru genera┼úiile viitoare: Legea manualului ┼čcolar (act normativ adoptat de Parlament ┼či transmis, spre promulgare, pre┼čedintelui Rom├óniei). Acesta, al─âturi de OUG nr. 76/2017 privind ├«nfiin┼úarea Societ─â┼úii Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â SA ┼či de Ordinul Ministerului Educa┼úiei Na┼úionale nr. 5645 din 12.12.2017 au generat o serie de reac┼úii pro ┼či contra ├«n spa┼úiul public. 

Unii formatori de opinie au sus┼úinut aceste ini┼úiative, considerate c─â ofer─â predictibilitate ├«n ceea ce prive┼čte existen┼úa manualelor ┼čcolare, al┼úii le contest─â, pentru c─â reinstaureaz─â un fel de ÔÇťsistem comunistÔÇŁ sau un ÔÇťcontrol ideologicÔÇť asupra preg─âtirii elevilor din ┼čcolile rom├óne┼čti. 

Pentru clarificarea acestui subiect, am solicitat o serie de explica┼úii ┼či clarific─âri doamnei Maria Nistor, directorul general al Editurii Didactice si Pedagogice/EDP. Probabil c─â nu vom reu┼či, prin acest articol, s─â convingem to┼úi actorii implica┼úi ├«n problema asigur─ârii manualelor ┼čcolare s─â accepte opiniile prezentate mai jos, ├«ns─â suntem convin┼či c─â vom reu┼či, cel pu┼úin, s─â clarific─âm o serie de aspecte considerate poate ca fiind mai ÔÇ×delicateÔÇŁ ┼či, de ce nu, s─â certific─âm sau dimpotriv─â, s─â demont─âm unele mituri prezente deja, de ceva vreme, ├«n spa┼úiul public. 

1. Vor exista sau nu manuale la timp pe b─âncile ┼čcolilor? 

De la ├«nceput, directorul general al EDP are o pozi┼úie tran┼čant─â, ferm─â, ├«n ceea ce prive┼čte decizia de implicare a institu┼úiei pe care o conduce ├«n editarea manualelor ┼čcolare pentru elevi. Astfel, Maria Nistor ofer─â asigur─âri c─â procedura de editare ┼či tip─ârire a manualelor de c─âtre EDP presupune ÔÇ×├«n premier─â punctualitate ┼či non-discriminareÔÇŁ. De asemenea, Maria Nistor ne-a precizat c─â ÔÇ×la ├«nceputul anului ┼čcolar 2017-2018, la peste 70% dintre disciplinele clasei a V-a nu existau manuale ┼čcolareÔÇŁ, contextualiz├ónd cu situa┼úia manualelor de Limba si Literatura Rom├ón─â care au ajuns pe b─âncile ┼čcolii doar ├«n luna decembrie a anului trecut. ├Än opinia sa, implicarea EDP ├«n acest proces va conduce, pe viitor, la dispari┼úia unor asemenea situa┼úii jenante, ├«n care statul roman nu este capabil, pentru mul┼úi ani la r├ónd, s─â asigure manuale pentru prorpii s─âi elevi! Astfel, Maria Nistor a precizat c─â ÔÇťtoate titlurile disciplinelor pentru clasele I-VI la care nu au existat oferte ├«n anii anteriori au fost listate ├«n apelurile publice lansate de MEN ┼či CNEE. Astfel, vor exista, dup─â ani ┼či ani de promisiuni ┼či dezam─âgiri, toate manualele aferente trunchiului comun la clasele I, a II-a ┼či a VI-a, manuale pentru culte ┼či minorit─â┼úi ┼či o mare parte din cele pentru clasele III-VÔÇŁ.   

Pe de alt─â parte, explica┼úiile directorului general al EDP se refer─â inclusiv la o situa┼úie tragi-comic─â, demn─â de teatrul lui Caragiale. Astfel, afl─âm cu stupoare cum din cauza vechii legisla┼úii, anul trecut, doar 24% din loturile pentru manualele ┼čcolare aferente clasei a V-a (26 loturi din 108) au fost ofertate de editurile private, ceea ce nu doar a l─âsat o gr─âmad─â de elevi f─âr─â posibilitatea de a ├«nv─â┼úa din manuale noi ├«ns─â, mai grav, ace┼čtia au ├«nv─â┼úat din manuale al c─âror con┼úinut era perimat demult!! Astfel, este inexplicabil cum dup─â 11 ani de la adrerarea Rom├óniei la Uniunea European─â, manualul de Georgrafie pentru clasa a VIII-a ne spune cum Rom├ónia se preg─âte┼čte s─â intre ├«n Uniunea European─â !!!! Cu aceea┼či sidera┼úie afl─âm c─â pe vechea legisla┼úie statul rom├ón pl─âtea editurilor private, prin MEN, editarea ┼či tip─ârirea manualelor ┼čcolare, dar nu putea s─â cumpere drepturile de autor ale acestora! Practic, procedura de editare a manualelor nu doar c─â era nefunc┼úional─â datorit─â deselor ┼či repetatelor contesta┼úii care prelungeau la infinit procesul de apari┼úie a unui manual, dar crea ┼či costuri semnificative bugetului de stat, stat care ├«n final nici m─âcar nu avea beneficii minime de pe urma acestei ÔÇťafaceriÔÇŁ. Pe bun─â dreptate, cred c─â putem cita pozi┼úia Mariei Nistor referitoare la ÔÇťcriza sistemic─âÔÇŁ care a guvernat p├ón─â acum acest domeniu. 

1200x630 jpg jpeg

┼×i ceea ce este surprinz─âtor, Maria Nistor ne ofer─â o informa┼úie pu┼úin vehiculat─â ├«n spa┼úiul public, ┼či anume aceea c─â este pentru prima dat─â c├ónd elevii care urmeaz─â cursurile ├«n limba unei minorit─â┼úi na┼úionale sau pe cele ale unei institu┼úii de ├«nv─â┼ú─âm├ónt clerical vor putea ├«nv─â┼úa, dup─â mai bine de 10 ani, dup─â manuale ┼čcolare noi. Explica┼úia furnizat─â de managerul general al EDP pare una logic─â, ├«n condi┼úiile ├«n care precizeaz─â c─â principalul motiv pentru care elevii apar┼úin├ónd minorit─â┼úilor na┼úionale nu dispuneau de manuale ┼čcolare se datora lipsei de interes a editurilor private, ├«n condi┼úiile ├«n care activitatea nu era una rentabil─â din punct de vedere financiar! Ori, ├«ntr-o Europ─â a secolului XXI, ├«n care accesul la dreptul la educa┼úie trebuie asigurat oric─ârui copil, indiferent de limb─â, ras─â, etnie sau religie, nu ni se pare ÔÇ×politically correctÔÇŁ ca ministerul s─â nu le asigure manualele necesare, pentru simplul fapt c─â editurile private nu au beneficii de ordin material de pe urma acestui demers. Mai mult, credem c─â viziunea exprimat─â de Maria Nistor, potrivit c─âreia statutul manualului ┼čcolar va fi ÔÇ×unul de bun public, de interes na┼úionalÔÇŁ nu poate dec├ót s─â contribuie la dezideratul ca fiecare elev al Rom├óniei, la ├«nceputul lunii septembrie, s─â poat─â beneficia, gratuit, de manualele ┼čcolare dup─â care s─â poat─â ├«nv─â┼úa. 

Cu titlul de exemplu, Maria Nistor a precizat c─â EDP se va implica ┼či ├«n tip─ârirea de manuale pentru persoane cu cerin┼úe speciale, instituindu-se un parteneriat ├«ntre EDP ┼či Asocia┼úia Na┼úional─â a Interpre┼úilor Autoriza┼úi ├«n Limbaj Mimico-Gestual din Rom├ónia pentru adaptarea con┼úinutului digital al manualelor ┼či la persoanele cu deficien┼úe de auz. 

2. Noua procedur─â de elaborare, editare ┼či tip─ârire a manualelor ┼čcolare asigur─â diversitate ┼či creativitate sau uniformizare?

Solicitat─â s─â ofere explica┼úii referitoare la acuzele existen┼úei, de aici ├«ncolo, ├«n sistemul educa┼úional rom├ónesc a ÔÇŁmanualului unicÔÇŁ, managerul general al EDP demonteaz─â acest mit printr-o explica┼úie care pare, ┼či de aceast─â dat─â, c─â reprezint─â un ra┼úionament corect. Astfel, p├ón─â la apari┼úia noii legisla┼úii ├«n domeniu, manualele erau realizate doar de profesorii afilia┼úi unei edituri, ├«n prezent actele nromative ├«n vigoare oferind posibilitatea fiec─ârui profesor s─â se implice ├«n redactarea unui manual. Managerul general al EDP ne asigur─â c─â la nivelul MEN au fost elabora┼úi o serie de itemi care puncteaz─â originalitatea ┼či creativitatea unui manual ┼čcolar. 

Practic, noul ordin al ministerului l─ârge┼čte ┼či nu diminueaz─â competi┼úia ├«n ceea ce prive┼čte redactarea manualelor ┼čcolare ┼či nu condi┼úioneaz─â apartenen┼úa vreunui cadru didactic la o editur─â. Singura problem─â identificat─â ├«n acest caz este curajul de care trebuie s─â dea dovad─â cadrele didactice, Maria Nistor consider├ónd c─â este foarte posibil ca cei mai mul┼úi dintre ace┼čtia s─â fi refuzat angrenarea, ├«n acest an, ├«n elaborarea manualelor ┼čcolare speria┼úi de ÔÇ×pseudoargumentele aduse ├«n repetate r├ónduri de Uniunea Editorilor din Rom├óniaÔÇŁ ├«n spa┼úiul public. Acesta este ┼či motivul pentru care managerul general al EDP a precizat c─â ├«n conformitate cu prevederile comunicatului MEN-Centrul Na┼úional de Evaluare ┼či Examinare/CNEE, mai sunt discipline pentru care se pot depune manuscrise p├ón─â ├«n 23.07.2018 (vezi http://rocnee.eu/apel32018 ). 

Ceea ce nu a spus managerul general al EDP ┼úine de logica bunului sim┼ú, ├«n sensul c─â pozi┼úiile editurilor private pe acest subiect trebuie privite cu o anumit─â doz─â de scepticism, ├«n condi┼úiile ├«n care prin apari┼úia acestei legisla┼úii au pierdut sume uria┼če, ca urmare a faptului c─â nu mai au dreptul de editare a manualelor ┼čcolare, dup─â cum o s─â vedem ├«n r├óndurile de mai jos. 

3. Desemnarea EDP ├«n procesul de editare ┼či tip─ârire a manualelor ┼čcolare asigur─â economii la bugetul de stat sau ├«l ├«mpov─âreaz─â? 

Exemplul oferit de Maria Nistor nu mai las─â loc la niciun comentariu! Pentru anul ┼čcolar 2017-2018, ├«n baza vechii legisla┼úii, MEN a achizi┼úionat 25 de titluri noi cu aproximativ 25 milioane de lei. Pentru anul ┼čcolar 2018-2019, ├«n baza noii proceduri de implicare a EDP ├«n editarea ┼či tip─ârirea manualelor ┼čcolare, se vor furniza 105 titluri (65 de titluri noi ┼či 40 de traduceri aferente ├«nv─â┼ú─âm├óntului ├«n limbile minorit─â┼úilor na┼úionle), cu 24 milioane de lei. La un simplu calcul, oricine este de bun─â credin┼ú─â poate s─â observe c─â pentru o sum─â mai mic─â cu 1 milion de lei EDP va edita un num─âr de manuale cu peste 76% mai mare dec├ót cel realizat p├ón─â acum de editurile private. Este f─âr─â echivoc faptul c─â economia realizat─â la buget este una considerabil─â, cifrele fiind evidente! 

Directorul general al EDP este convins c─â printr-o gestionare mai eficient─â a resurselor de care dispune institu┼úia, respectiv prin cre┼čterea nivelului de implicare a angaja┼úilor acesteia, editarea manualelor ┼čcolare va putea fi realizat─â cu succes, conform termenelor asumate. Pentru a ├«n┼úelege situa┼úia cu care s-a confruntat c├ónd a ajuns la EDP, aceasta a oferit exemplul ma┼činilor editurii care st─âteau degeaba ├«n curtea institu┼úiei pentru c─â nu existau fonduri pentru ├«ncheierea poli┼úelor de asigurare, ├«n timp ce externalizarea serviciilor de transport presupunea costuri cu mult mai mari! O situa┼úie caracteristic─â, probabil, multor institu┼úii de stat din ┼úara noastr─â! 

4. EDP func┼úioneaz─â legal sau activit─â┼úile sale sunt ├«n afara legii? 

Maria Nistor ne-a precizat c─â exist─â un contract-cadru MEN-EDP privind furnizarea noilor manuale pentru anul ┼čcolar 2018-2019 semnat ├«n data de 05.04.2018, cu dou─â s─âpt─âm├óni ├«nainte ca spe┼úa s─â fie discutat─â la Curtea Constitu┼úional─â a Rom├óniei, care a declarat neconstitu┼úional─â reorganizarea EDP, aten┼úie ├«ns─â, din motive de form─â ┼či nu de fond! 

De asemenea, primul contract subsecvent, pentru furnizarea a aproximativ 70% din necesarul de manuale ┼čcolare pentru 2018-2019, s-a semnat ├«n 25 mai, iar Decizia CCR a fost publicat─â ├«n Monitorul Oficial ├«n 31 mai. Pentru punerea ├«n accord a legisla┼úiei de func┼úionare a EDP cu decizia CCR, Parlamentul Rom├óniei a adoptat Legea nr.169/2018 pentru respingerea Ordonan┼úei de Urgen┼ú─â a Guvernului nr. 76/2017 privind ├«nfiin┼úarea Societ─â┼úii Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â - S.A. ca urmare a reorganiz─ârii Regiei Autonome ÔÇ×Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─âÔÇŁ prin transformare, promulgat─â de Pre┼čedintele Rom├óniei prin Decretul nr.536/2018, publicat─â ├«n Monitorul Oficial al Rom├óniei, Partea I, nr. 594/12.VII.2018. Demersul legislativului rom├ón permite, astfel, Guvernului Rom├óniei s─â modifice legisla┼úia ├«n conformitate cu solicit─ârile CCR, astfel ├«nc├ót EDP s─â poat─â func┼úiona, ├«n continuare, ├«n depline condi┼úii de legalitate. 

5. Concluzii 

R─âspunsurile oferite de Maria Nistor la principalele ├«ntreb─âri adresate de redac┼úia noastr─â confer─â o imagine de ansamblu a situa┼úiei ├«n care se afl─â procesul de editare a manualelor ┼čcolare din Rom├ónia. Pentru o bun─â bucat─â de timp, sute de mii de copii au fost priva┼úi, datorit─â unor interese financiare meschine, de posibilitatea de a avea, pe b─âncile ┼čcolii, manuale noi. Pentru mul┼úi ani, sute de mii de copii din aceast─â ┼úar─â au fost priva┼úi de posibilitatea de a accesa informa┼úii noi, ca s─â nu mai vorbim de acele situa┼úii tragi-comice ├«n care informa┼úia furnizat─â ├«n manual nu mai era de actualitate de mai bine de 11 ani! Sunt ┼čanse mari, din punctul nostru de vedere, ca implicarea EDP ├«n acest proces, ├«ncep├ónd cu anul ┼čcolar 2018-2019 s─â schimbe ├«n bine lucrurile. Exist─â speran┼úe reale ca cei mai mul┼úi elevi ai acestei ┼ú─âri s─â poat─â beneficia de manuale noi la ├«nceputul acestui an ┼čcolar, ├«n condi┼úiile ├«n care EDP a furnizat deja ├«n ┼čcoli manuale noi de Geografie ┼či Istorie pentru clasa a VI-a, celelalte discipline fiind ├«n proces de editare/tip─ârire. Exist─â ┼čanse bune ca elevii care ├«nva┼ú─â ├«n limbile minorit─â┼úilor na┼úionale s─â beneficieze, la r├óndul lor, dup─â mai bine de 10 ani, de manuale ┼čcolare noi, a┼ča cum este firesc ┼či normal s─â se ├«nt├ómple ├«ntr-o societate democratic─â. 

Pe de alt─â parte, suntem convin┼či c─â interesele financiare ale editurilor private, grav afectate de aceste acte normative, vor face ca ÔÇ×r─âzboiulÔÇŁ cu EDP s─â continue. Probabil c─â aceasta este ra┼úiunea pentru care, pur ÔÇ×├«nt├ómpl─âtorÔÇŁ, ├«n spa┼úiul public s-au scurs o serie de informa┼úii false, potrivit c─ârora EDP ar dispune de fonduri uria┼če, ├«n euro, pentru editarea manualelor, realitatea demonstr├ónd c─â, de fapt, prin aceast─â nou─â legisla┼úie se face o economie semnificativ─â la bugetul de stat. Viitorul apropiat ne va art─âta dac─â concluziile noastre de acum sunt cele corecte sau nu. La o prim─â vedere adev─ârul pare a fi de partea EDP, ├«ns─â peste dou─â luni de zile vom vedea dac─â majoritatea elevilor Rom├óniei vor benefica de manuale gratuite pe b─âncile ┼čcolii. Dac─â lucrurile vor sta a┼ča, toate criticile aduse EDP ┼či managementului acestei institu┼úii se vor dovedi nefondate ┼či faptul c─â, au fost f─âcute, cel mai probabil, cu rea inten┼úie, pentru a servi intereselor financiare ale altora. Vom reveni, cel mai probabil la finalul lunii septembrie, cu un nou articol pe aceast─â tem─â. 

Pentru acurate┼úea informa┼úiilor public─âm integral interviul cu doamna Maria Nistor 

Ce presupune mai exact noua procedur─â de asigurare a manualelor ┼čcolare ┼či care sunt avantajele/dezavantajele ei? Care sunt diferen┼úele fata de reglement─ârile din anii anteriori? 

Maria Nistor: Modalitatea de furnizare a manualelor ┼čcolare noi presupune ├«n premier─â punctualitate ┼či non-discriminare. Dac─â p├ón─â acum prioritar era strict interesul financiar, motiv pentru care anumite culte ┼či minorit─â┼úi nu au avut manuale de ultimii zece ani, costul de produc┼úie fiind invers propor┼úional cu tirajul, se ├«ncearc─â o revenire la normalitate prin fixarea statutului manualului ca bun public, de interes na┼úional. 

Cum demonta┼úi mitul ÔÇŁmanualului unicÔÇŁ? Dar acuzele privind controlul MEN asupra con┼úinutului manualelor ┼či ├«ngr─âdirea competi┼úiei si creativit─â┼úii in acest domeniu? 

M.N: Dac─â ├«n anii anteriori autorii trebuiau s─â fie afilia┼úi a unor edituri pentru a putea participa la acele licita┼úii, acum discut─âm de o competi┼úie mult mai mare, de ┼čanse egale pentru fiecare profesor din aceast─â ┼úar─â, competent ┼či dornic de a concepe un manuscris, indiferent dac─â ┼čtie sau nu vreun ┼čef pe la o editur─â. ├Än OMEN 5645/12.12.2017 nu e precizat nic─âieri c─â ministerul limiteaz─â ├«n vreun fel competi┼úia, din contr─â. La fel ┼či ├«n cazul creativit─â┼úii, originalit─â┼úii ┼či a dezvolt─ârii spiritului critic, avem itemi care puncteaz─â aceste aspecte. Exist─â foarte pu┼úine ÔÇ×manuale uniceÔÇŁ la disciplinele aferente trunchiului comun (dou─â la clasa a VI-a ├«n acest lot). Fiind primul an din aceast─â nou─â paradigm─â, probabil mul┼úi profesori de calitate nu au ├«ndr─âznit s─â scrie ┼či s─â depun─â manuscrise. Au citit prin pres─â c─â ┼čansele sunt mici ┼či s-au l─âsat intimida┼úi ┼či de pseudo-argumentele aduse ├«n repetate r├ónduri de Uniunea Editorilor din Rom├ónia. 

Care au fost motivele care au stat la baza deciziei de asigurare a manualelor ┼čcolare prin intermediul Editurii Didactice ┼či Pedagogice? 

Ca urmare a aprob─ârii de programe ┼čcolare noi pentru clasele din ├«nv─â┼ú─âm├óntul primar ┼či, ulterior, gimnazial, Ministerul Educa┼úiei Na┼úionale a introdus manuale ┼čcolare noi pentru clasele I-V. La ├«nceputul anului ┼čcolar 2017-2018, la peste 70% dintre disciplinele clasei a V-a nu existau manuale ┼čcolare. Manualele de Limba si Literatura Rom├ón─â, de exemplu, au ajuns pe b─âncile ┼čcolii abia ├«n luna decembrie, pentru c─â un actor economic a depus la licita┼úie un dosar incomplet. Evident, nerespect├ónd criteriile eliminatorii, manualul nu a mai putut fi evaluat calitativ. ┼×i totusi, s-a depus o contesta┼úie ├«n acest sens, care a mai ├«nt├órziat c├óteva luni procesul furniz─ârii manualelor. 

De ce crede┼úi c─â nu a func┼úionat vechea procedur─â? 

M.N: ├Än plus, relevant este ┼či c─â din cele 108 loturi pentru clasa a V-a, doar 26 au fost ofertate, prin urmare pentru 82 de loturi nu a existat nicio ofert─â de manual, aspect care a afectat, at├ót o mare parte a cultelor, c├ót ┼či unele minorit─â┼úi na┼úionale. Ne consider─âm cet─â┼úeni europeni, dar avem manuale ├«n care se pred─â despre Rom├ónia care, urmeaz─â s─â intre ├«n Uniunea European─â. Dac─â aceste aspecte sunt normale, permite┼úi-mi s─â afirm c─â lupt pentru deconstruc┼úia paradigmei ┼či crearea unei ÔÇťnormalit─â┼úiÔÇŁ cu care s─â nu ne mai fie ru┼čine. 

├Än acest context, licita┼úiile de manuale ┼čcolare noi sunt mult ├«nt├órziate din cauza posibilit─â┼úii ne├«ngr─âdite de contestare repetat─â a diferitelor etape ├«n derularea procedurii. At├ót timp c├ót manualele ┼čcolare nu sunt considerate un bun de interes public, se risc─â reiterarea anual─â a acelora┼či probleme.  

Nu ├«n ultimul r├ónd, statul pl─âte┼čte, prin Minsterul Educa┼úiei Na┼úionale, manualele ┼čcolare, dar nu are ┼či drepturile de publicare, nefiind proprietarul manuscriselor sau al produselor informatice aferente. Acestea r─âm├ón ale editorilor. Prin urmare, s─â ne mai surprind─â oare faptul c─â ├«n anul 2018 avem ├«nc─â manuale (ex. Geografie clasa a VIII-a) unde Rom├ónia urmeaz─â s─â intre ├«n Uniunea European─â? C├ónd o prioritate na┼úional─â, cum este educa┼úia (Art. 32 din Constitu┼úia Rom├óniei), este tratat─â ├«n virtutea unor interese divergente celui na┼úional, e evident c─â se produc crize sistemice. 

Pute┼úi compara eficienta economica (din punct de vedere al costurilor suportate de la bugetul de stat) a noii proceduri pentru asigurarea manualelor ┼čcolare? 

M.N: Pentru anul ┼čcolar 2017-2018 Ministrul Educa┼úiei Na┼úionale a achizi┼úionat 25 de titluri noi ├«n 2,5 milioane exemplare cu 25 milioane de lei. Pentru anul ┼čcolar 2018-2019, ├«n baza primului contact subsecvent contractului-cadru dintre Ministrul Educa┼úiei Na┼úionale ┼či Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â, se vor furniza 105 titluri ├«n 2.6 milioane de exemplare cu 24 milioane de lei (┼či nu de euro, cum s-a precizat ├«n unele articole pe care nu le pot numi ┼čtiri). V─â las pe dumneavoastr─â ┼či pe cititori s─â concluziona┼úi dac─â, ├«n baza cifrelor de mai sus, discut─âm de rentabilitate ┼či de economie la bugetul de stat, f─âr─â a face rabat de la calitate.  

Cum comenta┼úi afirma┼úiile lansate ├«n spa┼úiul public cu privire la incapacitatea Editurii Didactice ┼či Pedagogice de a face fa┼úa sarcinilor asumate prin contract, astfel ├«nc├ót nu vor exista manuale la debutul anului ┼čcolar? 

M.N: Respect libertatea de exprimare ca principiu sine-qua-non al existen┼úei cet─â┼úene┼čti. Am preluat Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â ca Regie Autonom─â ce lupta pentru supravie┼úuire. Ma┼činile st─âteau ├«n curte, pe motiv c─â ÔÇťnu sunt bani de asigurareÔÇŁ, ├«ns─â existau bani pentru externalizarea transportului la costuri mult mai mari. Editura avea 2 redactori ┼či 5% din pia┼úa manualelor. Nu ├«mi permit s─â fac o analiz─â public─â ├«n detaliu ┼či totusi, majoritatea angaja┼úilor aveau poten┼úial, experien┼úa unor decenii ├«n domeniu ┼či dorin┼úa de a munci mai mult. Am luat-o ca pe o provocare, a devenit un proiect de suflet ┼či de ┼úar─â. Al─âturi de echipa din Ministerul Educa┼úiei Na┼úionale ┼či de o mare parte din echipa Editurii Didactice ┼či Pedagogice, am pl─âsmuit o institu┼úie care, da, a scos pe mul┼úi din zona de confort, ├«ns─â performan┼úa ┼či competitivitatea nu pot da roade ├«n stare latent─â. Le mul┼úumesc tuturor celor care erau a┼ča siguri de e┼čecul unui asemenea proiect de ┼úar─â. A reprezentat ┼či asta o motiva┼úie pentru mine. Citeam la un moment dat prin pres─â c─â a┼č avea nevoie de 600 de angaja┼úi, conform unui manager de editur─â. Permite┼úi-mi s─â relev ideea c─â management eficient faci atunci c├ónd te po┼úi descurca ┼či cu resurse pu┼úine. Ipoteza existen┼úei resurselor nelimitate nu mai presupune vreo provocare sau vreun talent managerial. 

Ce se ├«nt├ómpl─â cu disciplinele pentru care nu au existat oferte ├«n anii anteriori? Persist─â aceea┼či situa┼úie si pe noua procedur─â? 

M.N: Toate titlurile disciplinelor pentru clasele I-VI, la care nu au existat oferte ├«n anii anteriori, au fost listate ├«n apelurile publice lansate de Ministerul Educa┼úiei Na┼úionale ┼či CNEE. Astfel, vor exista, dup─â ani ┼či ani de promisiuni ┼či dezam─âgiri, toate manualele aferente trunchiului comun la clasele I, a II-a ┼či a VI-a, manuale pentru culte ┼či minorit─â┼úi ┼či o mare parte din cele pentru clasele III-V care, cum am afirmat anterior, nu erau rentabile financiar editurilor private. 

Noile reglementari cu privire la manualele ┼čcolare afecteaz─â ┼či pia┼úa privat─â de auxiliare didactice? 

M.N: Depinde ce se ├«n┼úelege prin auxiliar didactic. Dac─â sensul acestuia devine, prin unii editori, cel de substitut al manualului, atunci da. 

Ce se ├«nt├ómpl─â cu aceasta procedura ├«n condi┼úiile sesiz─ârilor de neconstitu┼úionalitate asupra actului de transformare a EDP ├«n societate pe ac┼úiuni? 

M.N: Regimul juridic al deciziilor Cur┼úii Constitu┼úionale ├«l reg─âsim reglementat ├«n art. 147 din Constitu┼úie, al c─ârei con┼úinut este dezvoltat de prevederile Legii nr.47/1992 privind organizarea ┼či func┼úionarea Cur┼úii Constitu┼úionale, cu modific─ârile ┼či complet─ârile ulterioare. Dintre cele patru aliniate ale articolului 147, relevan┼ú─â ├«n spe┼úa de fa┼ú─â apreciem c─â prezint─â alin. (1), (2) ┼či (4), care au urm─âtorul con┼úinut: 

ÔÇŁ(1) Dispozi┼úiile din legile ┼či ordonan┼úele ├«n vigoare, precum ┼či cele din regulamente constatate ca fiind neconstitu┼úionale, ├«┼či ├«nceteaz─â efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Cur┼úii Constitu┼úionale, dac─â ├«n acest interval, Parlamentul sau guvernul, dup─â caz, nu pun de acord prevederile neconstitu┼úionale cu dispozi┼úiile Constitu┼úiei. Pe durata acestui termen, dispozi┼úiile constatate ca fiind neconstitu┼úionale sunt suspendate de drept. 

(2) ├Än cazurile de neconstitu┼úionalitate care privesc legile, ├«nainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat s─â reexamineze dispozi┼úiile respective, pentru punerea de acord cu decizia Cur┼úii Constitu┼úionale. 

(4) Deciziile Cur┼úii Constitu┼úionale se public─â ├«n Monitorul Oficial al Rom├óniei. de la data public─ârii, deciziile sunt general obligatorii ┼či au putere numai pentru viitorÔÇŁ. 

Reiterez faptul c─â exist─â un contract-cadru MEN-EDP privind furnizarea noilor manuale pentru anul ┼čcolar 2018-2019 semnat ├«n data de 05.04.2018, deci cu dou─â s─âpt─âm├óni ├«nainte ca spe┼úa s─â fie discutat─â la CCR. De asemenea, primul contract subsecvent, pentru furnizarea a aproximativ 70% din necesarul de manuale ┼čcolare pentru 2018-2019, s-a semnat ├«n 25 mai, iar Decizia CCR a fost publicat─â ├«n Monitorul Oficial ├«n 31 mai. Prin urmare, le recomand cu ├«ncredere tuturor celor care ne acuz─â de ilegalitate, din varii motive, s─â studieze Constitu┼úia Rom├óniei. 

Parlamentul Rom├óniei a adus la ├«ndeplinire Decizia Cur┼úii Constitu┼úionale, mai sus men┼úionate, prin adoptarea Legii nr.169/2018 pentru respingerea Ordonan┼úei de urgen┼ú─â a Guvernului nr. 76/2017 privind ├«nfiin┼úarea Societ─â┼úii Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â - S.A. ca urmare a reorganiz─ârii Regiei Autonome ÔÇ×Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─âÔÇŁ prin transformare, promulgat─â de Pre┼čedintele Rom├óniei prin Decretul nr.536/2018, publicat─â ├«n Monitorul Oficial al Rom├óniei, Partea I, nr. 594/12.VII.2018. 

Estima┼úi c─â Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â va reu┼či finalizarea la timp a tuturor manualelor ┼čcolare a c─âror editare ┼či tip─ârire i-au fost atribute astfel ├«nc├ót la ├«nceperea noului an ┼čcolar elevii s─â se poat─â bucura de materialele de studiu? 

M.N: Da. ┼×i, cum am afirmat anterior, e vorba doar de o intrare ├«n normalitate ┼či de punerea ├«n aplicare a unor dispozi┼úii legale (ca de ex. Art. 32 din Constitu┼úia Rom├óniei, coroborat cu Art. 69 din Legea Educa┼úiei Na┼úionale). Era ┼či cazul ca elevilor, profesorilor ┼či p─ârin┼úilor din Rom├ónia s─â li se ofere dreptul la educa┼úie. ┼×tiu c─â mul┼úi ┼či-ar dori ca tot poporul s─â fie ignorant. A ├«nceput s─â nu mai fie cazul. 

Ce a┼úi schimba la actuala procedur─â? Cum crede┼úi ca ar putea fi ├«mbun─ât─â┼úit─â? 

M.N: A┼č ├«ncuraja profesorii, autorii sau poten┼úialii autori de manuale s─â ├«ndr─âzneasc─â s─â scrie, ├«n baza programei ┼či a metodologiei publicate prin OMEN 5645/12.12.2017. Conform Comunicatului MEN-CNEE, mai sunt discipline pentru care se pot depune manuscrise p├ón─â ├«n 23.07.2018 (eventual un hyperlink: http://rocnee.eu/apel32018). Ar mai fi de men┼úionat dou─â aspecte. Primul se refer─â la schimb─ârile de paradigm─â ┼či pentru persoanele cu cerin┼úe educa┼úionale speciale ÔÇô persoanele cu deficien┼úe de vedere ┼či de auz. ├Än Legea Manualului, care a ie┼čit din Parlament ┼či a fost ├«naintat─â spre promulgare, apare o propunere inovatoare ÔÇô realizarea/ adaptarea manualelor ┼čcoalare ├«n alfabetul Braille. De asemenea, Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â ├«mpreun─âcu Ministerul Educa┼úiei ┼či ├«n parteneriat cu Asocia┼úia Na┼úional─â a Interpre┼úilor Autoriza┼úi ├«n Limbaj Mimico-Gestual din Rom├ónia vor adapta con┼úinutului manualelor ├«n format digital/ digital interactiv ┼či pentru persoanele cu deficien┼úe de auz. De semenea exist─â un proiect, care nu implic─â Editura Didactic─â ┼či Pedagogic─â, dar ┼úine de procesul de ├«nv─â┼úare viitor ├«n care 55 000 de cadre didactice vor fi instruite pe noile competen┼úe ┼či vor fi ├«nv─â┼úate s─â predea interactiv. Al doilea aspect important ┼úine de partea financiar─â. ├Än anii urm─âtori, discut─âm doar de costul de tip─ârire ┼či de transport la aceste manuale.