Metroul personal ┼či secret al lui Ceau┼čescu jpeg

Metroul personal ┼či secret al lui Ceau┼čescu

­čôü Comunismul in Rom├ónia
Autor: C─ât─âlina Slujitoru, Maria Apostol

La ├«nceputul anilor ÔÇÖ80, vestea c─â Ceau┼čescu dorea ca Armata s─â-i construiasc─â o re┼úea subteran─â secret─â care s─â fac─â leg─âtura ├«ntre Casa Poporului ┼či Aeroport a f─âcut mare v├ólv─â. Nici p├ón─â ├«n ziua de ast─âzi nu s-a putut demonstra dac─â aceast─â linie secret─â exist─â cu adev─ârat sau este doar un mit. ┼×i asta pentru c─â Serviciul Rom├ón de Informa┼úii refuz─â accesul ├«n subteranele Casei Poporului, acolo de unde se consider─â c─â ar fi trebuit s─â porneasc─â linia de metrou preziden┼úial─â.

Potrivit acestui mit urban, Nicolae Ceau┼čescu ar fi ordonat s─â i se construiasc─â, imediat dup─â ÔÇś80, o linie de metrou special─â, ascuns─â de ochii lumii, pe care s─â poat─â circula ├«n cazuri extreme.Oficialii Metrorex admit existen┼úa unui tunel ├«ntre Casa Poporului ┼či  Izvor, dar spun c─â scopul acelei construc┼úii subterane este altul. ÔÇ×Este un tunel de ap─ârare, nu a existat niciodat─â un metrou preziden┼úial care s─â circule pe ruta aceastaÔÇŁ, sus┼úine directorul companiei, Gheorghe Udri┼čte.Istoricii au ┼či ei o variant─â. ÔÇ×S-a discutat mult la ├«nceputul anilor ÔÇÖ80 despre proiectul metroului preziden┼úial, am auzit de el. ┼×tiu sigur ├«ns─â c─â prin aceste tunele pre┼čedintele circula cu o barc─â pneumatic─â.

  ├Än anii '80, so┼úii Ceau┼čsescu se g├óndeau s─â se refugieze ├«n subteran ┼či s─â fug─â cu metroul spre aeroport ├«n cazul unor lupte de gheril─â urbane

image

 Accesul interzis de SRI

Avea traseu subteran de la Comitetul Central de-atunci, ├«n care acum func┼úioneaz─â Ministerul de Interne, ┼či se bifurca c─âtre magazinul Muzica, Palatul Regal ┼či Biserica KretzulescuÔÇŁ, ├«┼či aminte┼čte istoricul Dan Falcan de la Muzeul de Istorie a Bucure┼čtiului.Falcan explic─â aceast─â obsesie a lui Ceau┼čescu pentru tunele ascunse ca fiind de fapt cea mai bun─â variant─â de a se ascunde din fa┼úa unor revolte sociale care se anun┼úau pentru acea vreme. Practic, ar fi fost construite cu g├óndul c─â vor fi de fapt singura lui sc─âpare. ÔÇ×Am cerut de mai multe ori aprobare s─â cercetez aceste tuneluri, dar m-am izbit de refuzul SRI, ├«n a c─âror administrare sunt aceste spa┼úii subteraneÔÇŁ, ne-a mai spus Falcan.Nu a mai apucat metroul, dar s-a plimbat cubarcaBucure┼čtenii erau at├ót de obi┼čnui┼úi cu mofturile dictatorului, ├«nc├ót nu s-au ├«ndoit deloc de faptul c─â acesta chiar ┼či-ar fi construit un ÔÇ×metrou personalÔÇŁ. ├Än schimb, cei care aflau, nu avea voie s─â sufle o iot─â despre acest proiect.ÔÇ×La vremea aceea nu se putea discuta nimic despre asta. Chiar dac─â tr─âgeai ceva cu urechea pe la ingineri, informa┼úiile trebuiau s─â ias─â repede prin cealalat─â ureche, altfel riscai s─â ajungi r─âu! Am auzit c─â s-au ├«nceput lucr─ârile unei linii de metrou dinspre Casa Poporului c─âtre Otopeni, ca de acolo s─â poat─â fugi Ceau┼čescu la nevoie, cu avionul. ├Än prima faz─â lucr─ârile s-au ├«nceput spre sta┼úia Izvor, cea mai apropiat─â cale de rulareÔÇŁ, ne-a m─ârturisit Gheorghe A., unul dintre fo┼čtii angaja┼úi ai ├Äntreprinderii Metroul Bucure┼čti de la acea vreme.O inunda┼úie a scos la iveal─â tunelulTeoria este sus┼úinut─â ┼či de un eveniment bizar ├«nt├ómplat ├«n 2005 ├«n sta┼úia de metrou Izvor, care, ├«n urma unei inunda┼úii, a scos la iveal─â un tunel subteran legat de Palatul Parlamentului.ÔÇ×S-a constatat c─â sta┼úia de metrou nu a fost inundat─â fiindc─â s-a acumulat apa de ploaie, ci ea provenea de la un tunel care este ├«n ├«ntre┼úinerea MApN. Un colonel de la Armat─â mi-a spus cum stau lucrurile:pompele de evacuare s-au defectat, apa s-a infiltrat ├«n tunel ┼či de acolo ├«n sta┼úia de metrouÔÇŁ, declara atunci Mioara Mantale, prefectul Capitalei. O construc┼úie despre care reprezentan┼úii Ministerului Ap─âr─ârii Na┼úionale au evitat s─â vorbeasc─â.ÔÇ×Da, exist─â! ┼×i ce dac─â exist─â?"Acest proiect secret a ajuns ┼či la urechea celor care locuiesc la doi pa┼či de vechiul Comitet Central, actualul Minister de Interne, loc ├«n care se spune c─â exist─â un alt tunel subteran cu ramifica┼úii prin tot Bucure┼čtiul.ÔÇ×Se discuta c─â Ceau┼čescu ┼či-a construit linie special─â c─âtre aeroport, dar eu ┼čtiu sigur c─â un tunel este chiar aici, l├óng─â noi, sub fostul local Cuando de la cap─âtul bulevardului AcademieiÔÇŁ, ne-a spus Victor Onofrei, un pensionar care tr─âie┼čte de mai bine de patruzeci de ani ├«n zon─â.Cei care locuiesc ├«ns─â ├«n blocul de deasupra galeriei subterane ┼čtiu de existen┼úa culoarului, dar se eschiveaz─â de la prea multe comentarii. ÔÇ×Da, exist─â! ┼×i ce dac─â exist─â? Este la fel de bine ├«ngrijit ca ┼či atunciÔÇŁ, ne-a spus r─âstit una dintre doamnele din cl─âdire.R├óul de sub Pia┼úa Revolu┼úieiPotrivit istoricului Falcan, maiorul Gheorghe Grigora┼č, din anturajul lui Ceau┼čescu, i-ar fi povestit la un moment-dat cum au vizitat un tunel secret.Iat─â ce sus┼úine Falcan c─â i s-ar fi spus:

ÔÇ×Mergem ├«nc─â 10 metri ┼či, stupoare! culoarul se ├«nfund─â iar acolo, ├«n fund, g─âsim un wc, de fapt numai un capac de la wc pe un piedestal de lemn de 20-30 de centimetri ├«n─âl┼úime. Ridic─âm capacul iar dedesubt o trap─â din fier, asigurat─â cu o bar─â metalic─â. Ne chinuim zdrav─ân s─â ridic─âm chepengul pentru a ├«ncremeni de uimire. Dedesubt curge un r├óu curat ├«ntr-o matc─â artificial─â de beton. L─â┼úime de 1, 5 metri, ad├óncimea 1 metru, debitul apei este de 1, 5 metri pe secund─â. C─âut─âm explica┼úii pentru existen┼úa acestui r├óu ascuns aflat la ad├óncimea de 12 metri de la nivelul Pie┼úei Revolu┼úieiÔÇŁ.

Oficialul trebuia s─â inspecteze atunci terenul de sub p─âm├ónt, pe traseul Comitetul Central-Palatul ┼×tirbei.

Potrivit sociologului Bogdan Palici, cel care a realizat un studiu despre Miturile urbane ale Capitalei, intitulat ÔÇ×Folclorul urban raportat locurilor memorieiÔÇŁ, aceast─â legend─â era una foarte cunoscut─â ├«n r├óndul bucure┼čtenilor. El spune c─â ar exista mai multe variante ale acestui mit. Potrivit uneia dintre ele, s-ar fi ├«ncercat ├«n epoca de aur construc┼úia unei linii de metrou care s─â fac─â legatura ├«ntre Casa poporului ┼či Aeroportul Otopeni, pe aceast─â rut─â Ceasescu dorind ca to┼úi oaspe┼úii str─âini s─â treac─â printr-un tunel ca s─â vad─â numai Centrul civic. A doua variant─â vorbe┼čte despre un metrou special pentru familia Ceau┼čescu, care ajungea la Casa Poporului ┼či urm─ârea arterele principale de metrou din ora┼č.ÔÇ×Presupusa linie de metrou construit─â trebuia s─â fac─â leg─âtura ├«ntre Casa Poporului ┼či Aeroportul Otopeni marcheaz─â faptul c─â ├«n ciuda statisticilor cu care se m├óndrea Rom├ónia, oamenii st─âteau la cozi interminabile pentru necesarul de hran─â, ceea ce nu corespundea inaginii pe care Ceau┼čescu dorea s─â o afi┼čeze oaspe┼úilor str─âini. Ace┼čtia ar fi trebuit s─â vad─â doar realiz─ârile minunate ale comunismului, ┼či anume Casa Poporului ┼či centrul civic. De┼či, este aproape sigur c─â acest mit este fals, a f─âcut mult timp v├ólv─â ├«n r├óndul bucure┼čtenilor", completeaz─â sociologul.