Gara de Nord, cl─âdirea care n ar fi trebuit s─â existe: a supravie╚Ťuit bombardamentelor din '44 ╚Öi a sc─âpat de buldozerele lui Ceau╚Öescu jpeg

Gara de Nord, cl─âdirea care n-ar fi trebuit s─â existe: a supravie╚Ťuit bombardamentelor din '44 ╚Öi a sc─âpat de buldozerele lui Ceau╚Öescu

­čôü Istorie Urban─â
Autor: Diana Toea

Gara de Nord din Capital─â, principalul nod feroviar din Rom├ónia, a avut un destin impresionant ╚Öi a r─âmas ├«n picioare, ├«n ciuda bombardamentelor din 1944 ╚Öi ini╚Ťiativei ceau╚Öiste de a o demola.

Povestea G─ârii de Nord din Bucure╚Öti ia na╚Ötere pe 10 septembrie 1868, c├ónd, ├«n prezen╚Ťa domnitorului Carol I se a╚Öeaz─â prima piatr─â de temelie a cl─âdirii. Gara este inaugurat─â pe 25 septembrie 1872, c├ónd se deschide circula╚Ťia feroviar─â pe linia Roman-Gala╚Ťi-Bucure╚Öti-Pite╚Öti. La ├«nceput, sta╚Ťia prime╚Öte numele de Gara T├órgovi╚Öte-Calea Grivi╚Ťei de ast─âzi purta, pe atunci, numele de Calea T├órgovi╚Ötei.

978x03 0 jpg jpeg

Abia ├«n 1888, gara prime╚Öte denumirea actual─â. Ini╚Ťial, aceast─â sta╚Ťie nu era conceput─â pentru a deveni principal gar─â Bucure╚Ötiului. ├Äns─â, cu trecerea anilor, aceasta devine cel mai important nod feroviar at├ót al Capitalei, c├ót ╚Öi al Rom├óniei. Construit─â ├«ntre anii 1868-1972, cl─âdirea are form─â de U ╚Öi con╚Ťine dou─â corpuri paralele legate de un al treilea corp dispus perpendicular. De-a lungul timpului, edificiul a suferit ├«ns─â diverse modific─âri.

image

Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880, în 1928 având șase linii pentru plecări și patru linii pentru sosiri

image

Imagine istoric─â a G─ârii de Nord din Capital─â, din 1940

Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880, în 1928 având șase linii pentru plecări și patru linii pentru sosiri.

Din august 1944 s-au refacut instala╚Ťiile de centralizare electrodinamic─â din gar─â, iar liniile ╚Öi peroanele au fost prelungite pentru a se ob╚Ťine lungimi utile de 350 demetri.Perioada dintre 1950 ╚Öi 1990 a cunoscut o cre╚Ötere foarte mare a traficului feroviar, dar din anul 1990 num─ârul c─âl─âtorilor a ├«nceput s─â scad─â considerabil, proces care s-a manifestat ├«n ├«ntreaga ╚Ťar─â.

978x07 0 jpg jpeg

Gara de Nord, la inaugurarea din 25 septembrie 1872 FOTO Muzeul CFR

La un pas s─â fie ras─â de pe fa╚Ťa p─âm├óntului

Gara de Nord a fost martora multor evenimente istorice ├«nsemnate, de la vizita ╚Üarului Alexandrul al II-lea al Rusiei din 1877, p├ón─â la ├«ntoarcerea ├«n ╚Ťar─â a Majest─â╚Ťii Sale Regelui Mihai I ├«n decembrie 1947. De asemenea, pe peroanele g─ârii au avut loc ╚Öi numeroase procesiuni funerare impresionante, atunci c├ónd trenuri mortuare au adus ├«n Capital─â diferite personalit─â╚Ťi ale vremii.

De exemplu, ├«n 1922, Take Ionescu este adus din Italia, iar ├«n 1937, gara se umple de c─âm─â╚Öi verzi venite s─â-i primeasc─â pe legionarii Ionel Mo╚Ťa ╚Öi Vasile Marin, mor╚Ťi pe frontul din Spania.

978x02 0 jpg jpeg

Mare╚Öalul Alexandru Averescu, ├«n fa╚Ťa mul╚Ťimii adunate ├«n Gara de Nord, ├«n 1943

├Än ciuda bombardamentelor din 1944, Gara de Nord a r─âmas ├«n picioare, iar, peste o jum─âtate de veac, a sc─âpat de demolarea programat─â ├«n 1992, salvat─â de c─âderea comunismului din 1989. Ceau╚Öescu inten╚Ťiona s─â rad─â vechea Gar─â de Nord ╚Öi s─â o mute la marginea Capitalei.

978x05 0 jpg jpeg

Imagine istoric─â a G─ârii de Nord din Capital─â