Un nou film despre "Regina Maria - ultima romantică, prima femeie modernă"
De curând a fost finalizat filmul deocumentar-artistic de lung-metraj ”Regina Maria-ultima romantică, prima femeie modernă”, scenariul şi regia aparținând cineastului Sorin Ilieșiu. Filmul a fost realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei. Durata filmului este de 52 minute. Filmul e urmat de un epilog de 12 minute cu Regele Mihai evocând personalitatea Regina Maria, bunica Majestăţii Sale.
Trailerul filmului este publicat la adresa http://www.youtube.com/watch?v=c28Kj_S6aOA
Filmul a fost prezentat în afară de concurs la Astra Film Festival de la Sibiu, în ziua de 25 octombrie 2011, unde a avut un mare succes. Varianta scurtă a filmului (intitulată “Câte ceva despre Regina Maria”) a fost distinsă la ediţia din 2006 a festivalului cu Premiul pentru cel mai bun film românesc. Astra Film Festival Sibiu este cel mai important festival de film documentar din Europa Centrală şi de Est.
Convorbire cu Sorin Ilieşiu, autorul filmului “Regina Maria – ultima romantică, prima femeie modernă”
Înainte de acest documentar aţi mai realizat două scurtmetraje, în 2002 şi 2006, despre Regina Maria. Cum vă explicaţi atracţia pe care o exercită, în ultimul deceniu, această personalitate istorică asupra dumneavoastră?
Regina Maria este o combinaţie de creativitate, vrajă, feminitate, forţă, geniu (nu numai artistic, ci şi politic), superbitate, delicateţe, credinţă, sfinţenie, optimism, religiozitate, fair-play, romantism şi modernism, maternitate, naturaleţe, umanitate, nonconformism, seducţie, tenacitate, raţionalism şi visare. Are un colosal potenţial cinematografic. De când s-a inventat fotografia şi până azi, adică în ultimii 200 de ani, nu cred că există fotografii mai frumoase cu vreo regină. Frumuseţea şi expresivitatea erau sinonime pentru chipul şi spiritulei.
În autoportretul literar secret, intitulat “Adevărata Regina Maria”, citim:
“Da, Regina Maria. Regina României! Toate capetele se ridică atunci când numele ei este rostit, atâtea mituri, legende, povestiri se învârt în jurul numelui ei, iar mulţi se întreabă câte dintre ele sunt adevărate. Ei bine, eu o cunosc mai bine decât oricine şi pot să ofer un portret real al ei, un portret în care nici legenda, nici imaginaţia nu joacă vreun rol… Iată una dintre primele întrebări pe care şi le pun atât bărbaţii cât şi femeile:este ea atât de frumoasă precum se spune? Ei bine, eu presupun că nu e, deoarece dacă se spune despre ea că e una dintre cele mai frumoase femei din Europa, atunci sigur e vorba de o exagerare. Se spune că e una dintre cele mai frumoase regine!… Nu prea e un compliment, nefiind foarte multe regine, iar unele nu prea sunt frumoase… Dar ce e frumuseţea, în ce constă ea de fapt? În linie, trăsătură, expresie, culoare? În toate acestea, fără îndoială, dar adesea o femeie perfectă precum o statuie nu are nici şarm, nici succes. Nu e nimic clasic în cazul Reginei Maria. Frumuseţea ei e imperfectă. Mai mult, ea nu mai e tânără, iar timpul nu are răbdare nici măcar cu reginele. Îmbătrânesc şi e păcat. Mai am încă atâtea de făcut;e păcat pentru că fiecare an trebuie să-mi ia ceva din frumuseţea mea. Poporul meu totdeauna a fost mândru de ea. A fi frumoasă era privit întrucâtva ca una din îndatoririle mele regale. De când aveam cinci ani eram o adevărată fiică a Evei în iubirea mea pentru haine frumoase;de altfel, frumuseţea, sub orice formă, trezea în mine o dragoste înflăcărată, chiar păgână. (…) Ah! Eva! Unde s-a ajuns pornind de la frunza de viţă!”
Cum s-a născut ideea interpretării textelor reginei de către Maia Morgenstern?
Iniţial, concepusem filmul pe ideea că o voce din off interpretează textele selectate de mine din zecile de mii de pagini scrise de Regina Maria. Aveam nevoie de o voce care să sugereze o personalitate precum cea descrisă mai sus. Instantaneu, s-a impus o singură posibilitate, de fapt o certitudine:Maia Morgenstern. Sunt bun prieten cu ea de peste 25 de ani. Am sunat-o să-i propun să fie Regina Maria. Mi-a spus că da, după ce a interpretat-o pe Fecioara Maria (în 2004, în filmul “Patimile lui Cristos” de Mel Gibson), e în firea lucrurilor să o interpreteze şi pe Regina Maria. Imediat după ce am terminat conversaţia telefonică cu Maia, mi-am dat seama că filmul are nevoie nu doar de vocea Maiei Morgenstern, ci mai ales de chipul ei, chipul Fecioarei Maria, chipul Reginei Maria. După ce în 2006 Maia a văzut filmul-realizat atunci în versiune scurtă, mi-a spus că e unul dintre cele mai bune roluri ale ei. Acum, versiunea lungă a filmului redă şi mai multe ipostaze ale personalităţii reginei. Câteva, fiind nebănuite. Ca de exemplu ipostaza anticomunistă a reginei. Este atât de complexă personalitatea ei încât ar încăpea doar într-un film serial.
(…)
Vă consideraţi un nostalgic?
Da, am nostalgia a ceea ce înseamnă creativitate, vrajă, feminitate, forţă, geniu, superbitate, delicateţe, credinţă, sfinţenie, optimism, religiozitate, fair-play, romantism şi modernism, maternitate, naturaleţe, umanitate, nonconformism, seducţie, tenacitate, raţionalism şi visare. Nu am întâlnit o asemenea combinaţie la “reginele” republicane, comuniste şi postcomuniste, cu care am fost şi sunt contemporan:nici la Elena Ceasuşescu, nici la Nina Iliescu, nici la Nadia Constantinescu şi nici la Maria Băsescu-tiza reginei. Probabil că voi rămâne un nostalgic.
Interviu realizat de Mihai Fulger