Zaharia Buruienescu   Un comediant uitat jpeg

Zaharia Buruienescu - Un comediant uitat

­čôü Istoria Teatrului
Autor: Eugen Marola

Teatrul rom├ónesc de revist─â ╚Öi-a aflat ├«nceputurile ├«n reprezenta╚Ťiile date ├«n gr─âdinile de var─â ale locantelor de tot felul, acolo unde evoluau at├ót profesioni┼čti afla╚Ťi ├«n pauza interstagional─â, c├ót ╚Öi o puzderie de amatori ├«nzestra╚Ťi, care, cu to╚Ťii, flatau sim╚Ťul comun al vremii cu comedii ╚Öi vodeviluri u╚Öoare. Un public lipsit de exigen╚Ť─â, dar plin de entuziasm asalta aceste reprezenta╚Ťii, unde muzica, dansul ╚Öi satira ├«╚Öi d─âdeau m├óna. Aceast─â pia╚Ť─â a divertismentului citadin a crescut exponen╚Ťial ├«ncep├ónd din a doua jum─âtate a secolului al XIX-lea, odat─â ce industria ospitalit─â╚Ťii a prins aripi, iar via╚Ťa urban─â s-a bran╚Öat rapid la modelul occidental. Printre animatorii acelor vremuri s-a num─ârat ╚Öi Zaharia Buruienescu.

S-a n─âscut ├«n anii ÔÇÖ40 ai secolului al XIX-lea ├«n Imperiul ╚Ťarist, nu ╚Ötim exact unde ╚Öi c├ónd, ├«n spa╚Ťiul delimitat ast─âzi de Republica Moldova ╚Öi Ucraina, ├«ntr-o familie de evrei. Nu se cunoa╚Öte numele s─âu real. A emigrat la o v├órst─â fraged─â, iar primii ani ╚Öi-i petrece la Foc╚Öani. A fost atras de mic de scen─â, ini╚Ťial de cea de circ, o trup─â de gen angaj├óndu-l ╚Öi lu├óndu-l ├«n turnee la v├órsta copil─âriei. Ceva mai t├órziu descoper─â teatrul, iar ├«n anii ÔÇÖ60 ai secolului al XIX-lea era deja un fenomen ÔÇĺ atunci se pare c─â a fondat prima sa trup─â, cu care d─âdea reprezenta╚Ťii ├«n sala Jigni╚Ťa din Bucure╚Öti1.

Dup─â acest moment, Buruienescu a urmat o carier─â de ÔÇ×p─âlma╚ÖÔÇŁ pe drumurile pr─âfuite ale provinciei, d├ónd reprezenta╚Ťii, ├«n prima perioad─â a carierei, mai ales prin t├órgurile de peste Milcov. El este unul dintre cei care au st├órnit interesul pentru teatrul de revist─â t├ón─ârului Constantin T─ânase: c├ónd trupa lui Buruienescu poposea la Vaslui, viitorul mare actor era nelipsit de la reprezenta╚Ťiile acesteia.

ÔÇ×Imita╚Ťiile pe care Buruienescu le scotea cu foi╚Ťa de mesteac─ân erau uimitoareÔÇŁ 

Punctul forte al lui Buruienescu era unul ni╚Ťel excentric pentru zilele noastre ÔÇô c├ónta ├«n concert cu ajutorul unei frunze. Avea un repertoriu bogat ÔÇô de la melodii patriotice, p├ón─â la hore ╚Öi doine. 

Presta╚Ťiile sale erau apreciate nu doar de publicul neofit, ci ╚Öi de numele artistice mari ale vremii, cum era Constantin Nottara:

ÔÇ×Partea cea mai atr─âg─âtoare era aceea c─â Buruienescu ├«n fiecare sear─â c├ónta cu foi╚Ť─â de mesteac─ân. Execu╚Ťia aceasta era un lucru de mare art─â: foi╚Ťa de mesteac─ân o punea pe limb─â ╚Öi atingea cu ea cerul gurii, mi╚Öc├ónd-o ├«n sus ╚Öi ├«n jos cu mult─â ├«ndem├ónare, ├«n vederea sunetelor ce trebuia s─â scoat─â, str├óng├ónd ╚Öi dilat├ónd ├«n acela╚Öi timp, dup─â cerin╚Ťele ╚Öi varia╚Ťia melodiei ie╚Öit─â dintr-un instrument sau a c├óntecului executat de vreo pas─âre. Imita╚Ťiile pe care Buruienescu le scotea cu foi╚Ťa de mesteac─ân erau uimitoare: c├ónta doine, hore, imita flautul, cavalul, imita ciripitul ╚Öi c├óntecul p─âs─ârilor, de la notele cele mai grave, p├ón─â la cele mai acute, imita cu mult─â exactitate trilurile privighetoarei, de-╚Ťi p─âtrundea ├«n sufletÔÇŁ 2 .  

Dar Buruienescu nu era numai un rapsod din frunz─â, ci ╚Öi un veritabil one man show. Pe l├óng─â c─â era un bun dansator ╚Öi interpret vocal, el compunea mici piese de teatru ╚Öi excela ╚Öi ca mim. La ├«nceput, piesele sale erau ├«ntr-un singur act, iar mai apoi, c├ónd trupa sa s-a m─ârit ÔÇô aceasta devine ├«n timp una de familie ÔÇô, acestea ├«ncep s─â cuprind─â trei, patru acte. Este ╚Öi un excelent manager: ├«n timpul crizei economice, inventeaz─â cheta public─â ca modalitate de plat─â a presta╚Ťiei scenice. 

Ecoul succeselor sale de pe scenele de provincie ajunge ╚Öi la Bucure╚Öti, iar un restaurator vestit al vremii, Mitic─â Georgescu, ├«l angajeaz─â s─â dea spectacole la locanta ce-i purta numele, aflat─â ├«n apropierea fostului Teatru Na╚Ťional. Trupa a avut evolu╚Ťii apreciate de publicul bucure╚Ötean, dar succesul a venit prea t├órziu pentru Buruienescu, uzura zecilor de ani petrecu╚Ťi ├«n condi╚Ťii precare, pe scenele din t├órgurile Vechiului Regat spun├óndu-╚Öi cuv├óntul. Dup─â o serie de spectacole date ├«n gr─âdina Hotelului ÔÇ×BristolÔÇŁ din Bucure╚Öti, starea sa de s─ân─âtate s-a ├«nr─âut─â╚Ťit brusc, iar ultima reprezenta╚Ťie o d─â la Foc╚Öani, ora╚Öul copil─âriei, unde bucla destinului s─âu s-a ╚Öi ├«nchis. Era ├«n anul 1906.

Acest articol a fost publicat în numărul 240 al revistei Historia, disponibil în format digital pe paydemic.com.


1 copertaHistoria 240 ianuarie jpg jpeg

Cump─âr─â Acum


Note: 

1. Nicolae Niculescu-Buz─âu, Suveniruri teatrale ÔÇô 1889-1956, Bucure╚Öti, ESPLA, 1956, p. 102.
2. Constantin I. Nottara, Amintiri din teatru, publicate ╚Öi adnotate de Tatiana Nottara ╚Öi Ioan Massoff, Editura ÔÇ×Adev─ârulÔÇŁ, p. 257.