Traian Vuia (© Muzeul Național al Banatului)

Primul succes aviatic al lui Traian Vuia

La 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, aparatul „Vuia I” a zburat pentru prima dată.

După o accelerație pe parcursul a 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de circa un metru de sol, a zburat astfel aproximativ 12 metri, apoi avionul a aterizat, după care palele elicei (construite de francezul Tatin) s-au oprit și avionul a aterizat, scrie Muzeul Național al Banatului pe pagina de Facebook a instituției.

Avionul lui Vuia a fost primul aparat de zbor mai greu decât aerul – din istoria aviației, care a reușit să se ridice de la sol prin forța motorului propriu, fără alte mijloace. Istoria aeronauticii mondiale îi datorează bănățeanului Traian Vuia două premiere absolute: decolarea cu mijloace proprii de bord și trenul de aterizare cu roți pneumatice.

Plecat în Franța, în iulie 1902, pentru a-și pune ideile în practică, Vuia a înaintat Academiei de Științe din Paris memoriul intitulat „Proiect de aeroplan-automobil”, în care demonstra științific pe bază de calcule, posibilitatea realizării zborului mecanic cu ajutorul unei mașini mai grele decât aerul și care dispunea de tren de aterizare. Memoriul a fost clasat, întrucât savanții francezi credeau că „realizarea și rezolvarea zborului mecanic cu un aparat mai greu decât aerul este o himeră”.

Aceasta a fost rezoluția pusă pe proiectul prezentat de românul Traian Vuia. Încrezător în capacitatea sa creatoare, savantul român nu s-a lăsat intimidat, brevetându-și invenția (brevet nr. 332106) la 17 august 1903, la Oficiul Național al Proprietății Industriale din Franța, document publicat oficial la 16 octombrie 1903. În același an, Vuia și-a brevetat invenția ( cu nr. 11181) și în Anglia sub titlul: „Aeroplan – automobil”.

Din lipsă de bani, și-a amânat construirea avionului. Ulterior, sprijinit financiar de către prietenii săi din Lugoj, în ziua de 18 martie 1906, pe un teren militar aflat la Montesson (28 km de Paris), și-a încercat în zbor aeroplanul. După ce a rulat 50 de metri, avionul „Vuia nr.1” s-a desprins de pământ și a zburat spre uimirea și admirația celor prezenți.

Vuia a demonstrat lumii că zborul mecanic era posibil, marcând o nouă eră în aeronautică. Realizase un zbor complet cu mijloacele proprii de bord: a pornit motorul, a rulat și s-a înălțat în aer, apoi a aterizat. Toate calculele inventatorului se dovediseră corecte, iar îndoielile Academiei de Științe din Paris au fost spulberate.

Macheta aeroplanului Vuia 1 (sc. 1:1) se află în holul de intrare al Punctului Muzeal Traian Vuia și deschide traseul expozițional, inițiind publicul vizitator în lumea aviației moderne. Muzeul dedicat memoriei lui Traian Vuia, este deschis în satul său natal, din județul Timiș, de luni până vineri, între orele 10:00 – 18:00.

Mai multe pentru tine...