Dunărea la Cernavodă (© iMAGO Romaniae)

Dunărea și transporturile în Planul Valev

Anul 1964 a adus o altă temă comunistă de agitare a maselor și aceasta era cu adevărat periculoasă. Apăruse la Moscova un Plan Valev prin care se dorea distrugerea industriei socialiste și transformarea României populare în stat agricol sau chiar dezmembrarea acesteia.

Autorul era un cadru universitar pe nume Emil Borisovici Valev și care avea în spate conducerea de la Kremlin. Au fost adevărați eroi Gheorghe Gheorghiu-Dej și Costin Murgescu, cei care au apărat patria socialistă împotriva imixtiunilor sovietice. Această teză a fost repetată insistent de către istoricii de după 1989, cei care au introdus-o în manualele școlare și nici subiectele de examene n-au fost ocolite de poveștile aparatului de propagandă din 1964.

Realitatea este complet diferită de ceea ce scriu cei care au ajuns cumva în centrele universitare și trebuie să găsească fapte senzaționale pentru a rămâne în posturile bine plătite.

Emil Borisovici Valev a scris numai despre ceea ce a făcut sau urma să se realizeze în regiunile învecinate cu Dunărea și era încântat că fluviul a devenit o arteră navigabilă în urma dragărilor și s-a ajuns la deplasarea a peste 41 milioane de tone de marfă pentru lagărul comunist prin porturile din cele trei state analizate.

Erau deplasate cu ajutorul vaselor fluviale cantități uriașe de cărbune, minereu de fier și laminate dinspre Uniunea Sovietică și soseau la întoarcere produse prelucrate industrial.

În plus, construirea barajului de la Porțile de Fier urma să fie un model de transformare a fluviului prin acoperirea stâncilor ascuțite din valuri și ridicarea nivelului apei permitea o navigare fără să fie înfruntați vijelioșii curenți din zona îngustă dintre munți. Vapoare cu un deplasament de până la 6.000 t puteau să ajungă pe toată lungimea analizată a cursului de apă și astfel se putea dezvolta comerțul și-n porturile de dincolo de Brăila, acolo unde se termina sectorul maritim.

Fluviul urma să fie o adevărată autostradă pentru traficul de mărfuri grele, cele ce erau prea dificil de transportat pe uscat în condițiile în care căile ferate aveau o suprastructură sensibilă la uzură. Textul lui Valev nu conținea vreo urmă de critică la adresa politicii partidului unic din România și nici n-ar fi fost interesat să facă vreo eroare din punct de vedere ideologic astfel încât să riște o vizitare a Siberiei. Moscova nu prea glumea cu cei ce greșeau.

Foto sus: Dunărea la Cernavodă (© iMAGO Romaniae)

Mai multe pentru tine...