Statia CFR Simeria, Gara Simeria în șantier  Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (7) jpg

Gara Simeria, transformată din temelii, după mai mult de un secol și jumătate de la înființare

📁 Patrimoniu
🗓️ 14 noiembrie 2023

Stația CFR Simeria, unul dintre cele mai vechi noduri feroviare din România, este transformată din temelii, după mai mult de un secol și jumătate de la înființarea ei.

Lucrările la stația CFR Simeria, unul dintre cele mai vechi noduri feroviare din România, se apropie de final, după mai mult de trei ani de la începerea lor.

Constructorii au de modernizat și de adaptat nevoilor actuale ale călătorilor și clădirea de călători - monument istoric - a stației CFR, înființată în jurul anului 1870 și refăcută în 1900 – 1901.

Stația CFR Simeria, în șantier din 2020

Stația CFR Simeria a intrat în șantier în toamna anului 2020, fiind cuprinsă în proiectul european de modernizare a infrastructurii feroviare pe calea ferată Simeria Arad (141 kilometri).

Până în prezent, două treimi din lucrările proiectate în stația CFR Simeria au fost realizate, iar în 2024, când este estimată finalizarea investiției, gara Simeria va avea o înfățișare aparte. Va redeveni emblema orașului feroviar din Hunedoara, spun constructorii.

Între timp, în stația CFR Simeria lucrările la noile peroane au fost finalizate, urmând să mai fie montate unele instalații de semnalizare acustică.

De asemenea, peronul principal va fi pavat cu plăci de ceramică, iar stâlpii de iluminat de pe platforma gării, vechi de peste un secol, vor fi refăcuți.

Peronul din faţa clădirii este modernizat pe o lungime de 270 de metri, iar cele dintre liniile 2 şi 3 şi dintre liniile 4 şi 5 pe o lungime de 400 de metri.

Vechea pasarelă din stația CFR Simeria a fost demolată în urmă cu doi ani, iar în locul ei a fost amplasată o altă pasarelă, care nu poate fi dată încă în folosință din cauza lipsei unor elemente din structura ei.

Pasarele din gara Simeria (foto: Daniel Guță / Adevărul)
Pasarele din gara Simeria (foto: Daniel Guță / Adevărul)

„Noua pasarelă pietonală a fost proiectată pe acelaşi amplasament cu cea existentă şi a fost prevăzută cu scări de coborâre nu numai la capete, ci şi la peroanele intermediare. Noua pasarelă va fi închisă cu panouri din policarbonat compact şi tablă perforată din aluminiu nevopsit”, se arată în proiectul tehnic.

Tunelul și lift în clădirea de epocă

Vechiul tunel din stația CFR Simeria a fost dezafectat și refăcut, fiind prelungit până în subsolul gării.

În clădirea de călători, muncitorii au trebuit să lucreze manual la săpături și la scoaterea materialelor, fiind monument istoric.

„Tunelul pietonal de subtraversare şi acces la linii va face legătura între clădirea de călători şi peroanele dintre liniile 2 – 3 şi 4 – 5. Legătura cu clădirea de călători se va face pe la subsolul existent în zona centrală”, se arată în proiect.

Gara Simeria (foto: Daniel Guță / Adevărul)
Gara Simeria (foto: Daniel Guță / Adevărul)

În clădirea principală a stației CFR, tunelul va fi conectat cu un lift pentru persoanele cu dizabilități, cu staţii la subsol, parter şi etajul I. Spațiile necesare noului lift au fost amenajate, urmând să fie montate instalațiile acestuia și scara din vecinătatea lui.

Clădirea istorică va fi restaurată pe o suprafaţă de 4.500 de metri pătraţi, însă corpurile sale au intrat în șantier pe rând, pentru ca personalul gării să poată să își continua activitatea.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro