Sarmizegetusa regia  Foto Administrația Sarmizegetusa Regia (8) jpg

Cel mai vechi „drum pavat” din România, construit de daci, va fi restaurat

📁 Dacia antică
🗓️ 25 noiembrie 2024

Cel mai vechi „drum pavat” din România, construit de daci la Sarmizegetusa Regia, va fi restaurat. Construcții asemănătoare monumentului, dar mai reduse ca dimensiuni, se găsesc și în alte două cetăți dacice.

Cel mai cunoscut drum antic pavat din România se află la Sarmizegetusa Regia și ar fi fost construit de daci în urmă cu două milenii.

Drumul antic, îngropat parțial leagă fortificația antică de zona sacră a ansamblului UNESCO. Avea o lungime totală de peste 170 de metri, o lățime medie de aproape șase metri și coborând în zona templelor de pe terasele IX, X și XI ale capitalei dacilor, înregistrează o diferență de nivel de 25 de metri.

În Munții Orăștiei, un șir de trepte care urcă spre „palatele” cetății dacice Costești și drumul pavat din cetatea Piatra Roșie, și el construit sub forma unor trepte, sunt alături de drumul din Sarmizegetusa Regia, singurele astfel de edificii din vremea dacilor.

Drumul pavat, restaurat din nou, după lucrările din 1980

Drumul pavat din Sarmizegetusa Regia a fost dezvelit parțial de arheologi în anii ‘50 și a fost cuprins într-un proiect de restaurare amplu, la începutul anilor 1980.

Atunci i-au fost adăugat noi blocuri de calcar de Podeni și a fost amenajat un sistem de drenaj. Însă monumentul din capitala dacilor ar putea într-un nou proces de restaurare. Proiectul a fost depus de Consiliul Județean Hunedoara pentru a primi finanțare prin programul „Timbrul monumentelor istorice” (sesiunea VI / 2024) - „Restaurare II”, coordonat de Institutul Național al Patrimoniului.

Consilul Județean Hunedoara, instituția care administrează ansamblul istoric de al Sarmizegetusa Regia, s-a asociat cu Universitatea Tehnică din Cluj -Napoca și cu Asociația Monumentum pentru a putea derula investiția estimată la aproape 7,3 milioane de lei.

„Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) acordă prin Timbrul Monumentelor Istorice (TMI) finanţări nerambursabile pentru proiecte care au ca scop protejarea şi promovarea monumentelor istorice, cu derulare în perioada cuprinsă între data semnării contractului de finanţare şi 31 decembrie 2027 în cazul proiectelor depuse în cadrul subprogramului restaurare. Finanțarea Subprogramului de Restaurare II răspunde direct primului dintre cele trei obiective prioritare stabilite de INP pentru anul 2024, respectiv scoaterea din pericol a monumentelor istorice periclitate. . Suma disponibilă pentru finanţare nerambursabilă pentru sesiunea de finanţare VI / 2024 este de 110.000.000 lei”, transmite INP. Cererile de finanțare prin acest program vor fi finalizate până la sfârșitul anului 2024.

Expertizele tehnice realizate de specialiști în ultimii ani arată că la fel ca și alte monumente antice din Sarmizegetusa Regia, și drumul pavat se află într-o stare rea. Potrivit uneia dintre expertize, drumul pavat străbătea Fortificația și făcea legătura cu Zona sacră. Proiectul de restaurare tratează zona extra muros a Drumului, cuprinsă în linii mari între Poarta de Est și Terasa XI.

„Din lungimea totală de 171 metri de drum care face obiectul acestui proiect, doar două segmente sunt vizibile astăzi: segmentul median, cu o lungime de 38 metri și segmentul inferior, Piațeta, cu o lungime de șase metri și o lățime de 6,3 metri”, arată documentația de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI).

Segmentul median al drumului este rezultatul lucrărilor de restaurare din perioada 1979 - 1980, care a constat în adăugarea de material nou, în proporție mai mare decât materialul antic păstrat.

„Starea fizică actuală a Drumului în acest segment este proastă, caracterizată de fenomene de degradare multiple, de natură fizico-chimică și biologică, în urma cărora atât blocurile antice, cât și cele recente, din calcar de Podeni, s-au deteriorat, cu constatarea unei deteriorări mai accentuate a materialului nou”, arată specialiștii.

Segmentul interior al drumului pavat a păstrat doar materialul antic și se află într-o stare mult mai bună decât restul drumului.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro

Mai multe pentru tine...