Cel mai s├óngeros accident aviatic din istorie s a produs dup─â acela┼či tipar ca incidentul de s─âpt─âm├óna trecut─â, de la Otopeni jpeg

Cel mai s├óngeros accident aviatic din istorie s-a produs dup─â acela┼či tipar ca incidentul de s─âpt─âm├óna trecut─â, de la Otopeni

­čôü Biografii
Autor: C─ât─âlina Slujitoru, Silviu Brum─â

500 de metri au lipsit, pe 11 iulie, pentru ca dou─â avioane s─â se ciocneasc─â pe pista aeroportului ÔÇ×Henri Coand─â", din cauz─â c─â unul dintre pilo┼úi nu a fost atent la indica┼úiile controlorului de trafic ┼či a ├«nceput procedurile de decolare ├«nainte de a primi acordul.

Pe 11 iulie, un avion Boeing 737-700 al Tarom de pe cursa Paris - Bucure┼čti, care vroia s─â aterizeze, a trecut foarte aproape pe l├óng─â un Airbus A320 al companiei grece┼čti Aegean Airlines, care vroia s─â decoleze de pe aceea┼či pist─â.

Controlorul de trafic de pe Otopeni a intrat ├«n panic─â, crez├ónd c─â cele dou─â aparate se vor ciocni.ÔÇ×Aoleu! I'm so sorry! Aegean, stop rolling, please! Tarom, go around", a spus el (trad.-├Ämi pare r─âu! Aegean, opre┼čte-te, te rog! Tarom, nu ateriza).

Experimentatul pilot Adrian Iovan a declarat c─â, ├«n opinia sa, dup─â ce a v─âzut ├«nregistrarea discu┼úiilor ├«ntre pilo┼úi ┼či controlorul de trafic de pe Otopeni, avionul Tarom ┼či cel al companiei grece┼čti Aegean Airlines au fost departe de a se ciocni pe pist─â, de┼či s-au f─âcut gre┼čeli grave. Intr─â AICI┼či vezi ce risc─â pilotul ├«n urma anchetelor.

image

Pilotul rom├ón a reu┼čit, ├«ns─â, s─â evite incidentul, ridic├ónd aeronava la aproximativ 600-700 de metri de sol. Dup─â ce a mai f─âcut o tur─â ├«n jurul pistei, a reu┼čit aterizarea f─âr─â nicio problem─â.

Cea mai grav─â catastrof─â aerian─â

Incidentul nu a fost f─âcut public, dar a ie┼čit la iveal─â dup─â ce discu┼úiile dintre controlorul de trafic rom├ón ┼či pilo┼úi au fost postate pe internet, ├«nso┼úite de o simulare a manevrelor care puteau produce o tragedie de propor┼úii.

Directorul Romatsa, Bogdan Donciu, a comentatincidentul de pe Otopeni:ÔÇ×E vina pilotului grec, dar nu a fost un pericol grav". 

Din primele informa┼úii, se pare ca pilotul elen a ├«nteles gre┼čit c─â are permisiunea de a se alinia pe pista pentru decolare, de┼či ├«n acelasi timp avionul Tarom primea aprobarea de aterizare.

├Än total, ├«n cele dou─â avioane se aflau aproximativ 380 de personae, dar autorit─â┼úile rom├óne nu par foarte ├«ngrijorate de ce s-a ├«nt├ómplat ┼či sus┼úin c─â niciun c─âl─âtor nu a fost vreo secund─â ├«n pericol.

Potrivit speciali┼čtilor, incidentele de acest tip sunt frecvente pe aeroporturile din lume, ┼či aproape de fiecare dat─â pilo┼úii ┼či controlorii de trafic reu┼česc s─â fac─â manevrele necesare pentru a evita ciocnirile.

Nu la fel s-a ├«nt├ómplat ├«n 27 martie 1977, pe pista aeroportului din Tenerife. Dou─â aparate tip Beoing 747, pline cu pasageri, s-au ciocnit atunci, iar ├«n urma coliziunii, 538 de persoane ┼či-au pierdut via┼úa. Accidentul din Tenerife este considerat cel mai grav din istoria avia┼úiei civile, cu cel mai mare num─âr de victime.

Ancheta oficial─â a scos la iveal─â faptul c─â unul dintre avioane a ├«nceput decolarea f─âr─â permisiunea turnului de control, intr├ónd pe pista celui de-al doilea. Spre deosebire de situa┼úia de la Otopeni, c├ónd ┼či condi┼úiile de zbor erau bune, iar pilo┼úii aveau vizibilitate maxim─â, ├«n s├óngerosul accident de la Tenerife at├ót pilo┼úii, c├ót ┼či controlorii de zbor erau agita┼úi din cauza unor amenin┼ú─âri cu bomb─â transmise c─âtre aeroport. ├Än plus, pista era aglomerat─â cu for┼úe de ordine.