Cel mai sângeros accident aviatic din istorie s-a produs după acelaşi tipar ca incidentul de săptămâna trecută, de la Otopeni
500 de metri au lipsit, pe 11 iulie, pentru ca două avioane să se ciocnească pe pista aeroportului „Henri Coandă", din cauză că unul dintre piloţi nu a fost atent la indicaţiile controlorului de trafic şi a început procedurile de decolare înainte de a primi acordul.
Pe 11 iulie, un avion Boeing 737-700 al Tarom de pe cursa Paris - Bucureşti, care vroia să aterizeze, a trecut foarte aproape pe lângă un Airbus A320 al companiei greceşti Aegean Airlines, care vroia să decoleze de pe aceeaşi pistă.
Controlorul de trafic de pe Otopeni a intrat în panică, crezând că cele două aparate se vor ciocni.„Aoleu! I'm so sorry! Aegean, stop rolling, please! Tarom, go around", a spus el (trad.-Îmi pare rău! Aegean, opreşte-te, te rog! Tarom, nu ateriza).
Experimentatul pilot Adrian Iovan a declarat că, în opinia sa, după ce a văzut înregistrarea discuţiilor între piloţi şi controlorul de trafic de pe Otopeni, avionul Tarom şi cel al companiei greceşti Aegean Airlines au fost departe de a se ciocni pe pistă, deşi s-au făcut greşeli grave. Intră AICIşi vezi ce riscă pilotul în urma anchetelor.
Pilotul român a reuşit, însă, să evite incidentul, ridicând aeronava la aproximativ 600-700 de metri de sol. După ce a mai făcut o tură în jurul pistei, a reuşit aterizarea fără nicio problemă.
Cea mai gravă catastrofă aeriană
Incidentul nu a fost făcut public, dar a ieşit la iveală după ce discuţiile dintre controlorul de trafic român şi piloţi au fost postate pe internet, însoţite de o simulare a manevrelor care puteau produce o tragedie de proporţii.
Directorul Romatsa, Bogdan Donciu, a comentatincidentul de pe Otopeni:„E vina pilotului grec, dar nu a fost un pericol grav".
Din primele informaţii, se pare ca pilotul elen a înteles greşit că are permisiunea de a se alinia pe pista pentru decolare, deşi în acelasi timp avionul Tarom primea aprobarea de aterizare.
În total, în cele două avioane se aflau aproximativ 380 de personae, dar autorităţile române nu par foarte îngrijorate de ce s-a întâmplat şi susţin că niciun călător nu a fost vreo secundă în pericol.
Potrivit specialiştilor, incidentele de acest tip sunt frecvente pe aeroporturile din lume, şi aproape de fiecare dată piloţii şi controlorii de trafic reuşesc să facă manevrele necesare pentru a evita ciocnirile.
Nu la fel s-a întâmplat în 27 martie 1977, pe pista aeroportului din Tenerife. Două aparate tip Beoing 747, pline cu pasageri, s-au ciocnit atunci, iar în urma coliziunii, 538 de persoane şi-au pierdut viaţa. Accidentul din Tenerife este considerat cel mai grav din istoria aviaţiei civile, cu cel mai mare număr de victime.
Ancheta oficială a scos la iveală faptul că unul dintre avioane a început decolarea fără permisiunea turnului de control, intrând pe pista celui de-al doilea. Spre deosebire de situaţia de la Otopeni, când şi condiţiile de zbor erau bune, iar piloţii aveau vizibilitate maximă, în sângerosul accident de la Tenerife atât piloţii, cât şi controlorii de zbor erau agitaţi din cauza unor ameninţări cu bombă transmise către aeroport. În plus, pista era aglomerată cu forţe de ordine.