Cine a fost Anastase Dragomir, românul care a inventat cabina catapultabilă, folosită la avioanele de luptă jpeg

Cine a fost Anastase Dragomir, românul care a inventat cabina catapultabilă, folosită la avioanele de luptă

Numele lui Anastase Dragomir a intrat ├«n istoria ╚Ötiin╚Ťei ╚Öi tehnicii interna╚Ťionale, dup─â ce rom├ónul a perfec╚Ťionat un sistem pentru salvarea pilo╚Ťilor ╚Öi a pasagerilor ├«n caz de accidente. El a inventat scaunul ejectabil, folosit de americani la avioanele supersonice.

Anastase Dragomir s-a n─âscut la data de 6 februarie 1896 la Br─âila, ├«ntr-o familie cu ╚Öase copii. A f─âcut ╚Öcoala ├«n ora╚Öul natal ╚Öi a urmat cursurile Politehnici, pasionat de avia╚Ťie. Dup─â facultate a plecat ├«n Fran╚Ťa unde a lucrat o vreme la mai multe uzine de avioane. Aceasta a fost perioada ├«n care i-a venit ideea perfec╚Ťion─ârii unui  sistem pentru salvarea pilotilor ╚Öi a pasagerilor ├«n caz de accidente aviatice.  Primul pas c─âtre inven╚Ťia sa l-a f─âcut ├«n 1928, ├«n Fran╚Ťa.

Pe 3 noiembrie 1928 a depus cererea de brevet numit─â ÔÇ×Nouveau syst├Ęme de montage des parachutes dans les appareils de locomotion a├ęrienneÔÇŁ. ├Än realizarea inven╚Ťiei, Anastase Dragomir (foto jos) a fost ajutat de un alt rom├ón, T─ânase Dobrescu.   

Anastase Dragomir jpg jpeg

A╚Öa cum era descris─â ├«n brevetul ob╚Ťinut ├«n aprilie 1930, inven╚Ťia ├«nsemna ÔÇ×un nou sistem de para╚Öutare din aparatele de locomotie aerian─â, fiecare pasager av├ónd o para╚Öut─â  proprie care permite, ├«n momentul critic, eliberarea acestui ansamblu de avion, astfel ├«nc├ót para╚Öuta,├«mpreuna cu pasagerul instalat pe scaun, sa treac─â printr-o deschizatur─â a podeleiÔÇť. Inven╚Ťia era menit─â s─â ofere un plus de siguran╚Ť─â pilo╚Ťilor ╚Öi pasagerilor aparatelor de zbor.

Inven╚Ťia rom├ónului nu s-a bucurat ├«ntr-o prim─â faz─â de succes ├«n r├óndul companiilor aviatice care s-au ferit s─â investeasc─â ├«n sistemul s─âu. Abia dup─â ├«ndelungi insisten╚Ťe, rom├ónul a reu╚Öit s─â ob╚Ťin─â finan╚Ťarea necesar─â pentru construirea cabinei catapultate. Sistemul costisitor la acea  vreme a fost construit ├«n m─ârime natural─â dup─â planurile rom├ónului abia ├«n 1929.    

Inven╚Ťia a fost experimentat─â pe  28 august 1929 ├«n apropierea aeroportului Orly, Paris. Cabina catapultabil─â a fost monat─â ├«ntr-un avion Farman pilotat de aviatorul Lucien Bossoutrot, care la acea vreme de╚Ťinea recordul de durat─â a unui zbor f─âr─â escala. Prima punerea ├«n practic─â a inven╚Ťiei a fost un succes total numele rom├ónului ajung├ónd cunoscut ├«n toat─â  lumea avia╚Ťiei.   

Celula para╚Öutat─â  

├Äntors ├«n Rom├ónia, rom├ónul a repetat demonstra╚Ťia pe Aeroportul B─âneasa, ├«ncercarea dovedindu-se ╚Öi ├«n ╚Ťar─â un succes. A preferat s─â r─âm├ón─â ├«n Rom├ónia pentru a-╚Öi perfec╚Ťiona sistemul de salvare. C├ó╚Ťiva ani buni ╚Öi-a continuat cercet─ârile ╚Öi ├«n 1950 a obtinut un nou brevet, rom├ónesc, cu nr. 40658/1950, pentru  inven╚Ťia ÔÇ×Celula para╚Öutat─âÔÇť.   

├Än brevet, inven╚Ťia era descris─â astfel : ÔÇŁfolosirea unui spatar curb de glisare pentru ejectarea cabinelor, fie pe jos, fie pe sus, folosirea unei cabine etan╚Öe sau semietan╚Öe, ├«n functie de efectuarea zborului la anumite ├«n─âl╚Ťimi, ╚Öi folosirea pentru cabinele semietan╚Öe a unui dispozitiv mecanic care s─â permit─â, ├«n caz de nevoie, debitarea oxigenului si aerului necesare vie╚ŤiiÔÇť. ┼×i-a continuat demersurile care vizau construirea ├«n Rom├ónia a unui avion de transport echipat cu cabine catapultabile pentru pasageri.    

Foto sus: Timbru românesc din anul 2011

timbru Anastase Dragomir jpg jpeg

Zece ani mai t├órziu, ├«n 1960, Anastase Dragomir a mai ob╚Ťinut un brevet rom├ónesc pentru o aeronav─â de transport echipat─â cu mai multe cabine ejectabile.

Inven╚Ťiile lui Anastase Dragomir au fost folosite de armata american─â. Inginerii din America au reu╚Öit s─â duc─â la un al nivel demersurile rom├ónului, av├ónd resurse financiare mai mari, ╚Öi au transformat cabina catapultant─â ├«ntr-un veritabil scaun ejectabil.    

Scaunul ejectabil care a plecat de la ideea românului a fost aplicat, mai târziu, pe avioanele supersonice militare. Anastase Dragomir a murit la vârsta de 70 de ani, în 1966.

Foto sus: Demonstra╚Ťie public─â de folosire a unui scaun ejectabil modern (foto: Sgt. Bennie J. Davis III / U.S. Air Force)