Portretele domnitorului Carol I și ale principesei Elisabeta realizate de Carol Popp de Szathmári
În cadrul expoziției „Drumul către Încoronarea din anul 1922”, inaugurată recent la Muzeul Militar Național „Regele Ferdinand I”, dedicată Centenarului Încoronării de la Alba Iulia, sunt expuse, printre alte obiecte deosebit de valoroase din colecțiile instituției noastre, două portrete, al domnitorului Carol I și al principesei Elisabeta, realizate în anul 1876 de pictorul și fotograful Carol Popp de Szathmári.
Acesta beneficia de statutul de „Pictor și Fotograf al Curții Domnitorului”, calitate pe care o deținea încă din epoca Regulamentului Organic, permițându-i să se afle în permanență în apropierea domnitorului pe care l-a reprezentat în numeroase portrete oficiale, pictate sau realizate prin tehnica fotografică.
Cele două medalioane sunt de formă ovală, fiind confecționate din porțelan pictat și îi reprezintă pe domnul și doamna României, în semiprofil stânga, respectiv, dreapta, probabil în intenția de a fi prezentate amândouă, afrontate, ca elemente decorative ale unui monument sau obiect de mobilier. Ambele medalioane au înscrise, la partea inferioară, în lateral, numele autorului, „Sathmári” și anul realizării, „1876”. Medalioanele sunt pictate într-o manieră edulcorantă, proprie stilului artistic al lui Carol Popp de Szathmári, în culori contrastante și oarecum nefirești, probabil și ca urmare a tehnicii specifice de pictură pe ceramică.
Portretul principelui Carol, realizat în mod sigur pe baza unei fotografii de cabinet, așa cum obișnuia să lucreze Szathmári, îl înfățișează pe domnitor în uniformă de mare ținută, model 1873, cu epoleți „înghețați”, cu franjuri și tunica brodată cu trei rânduri de frunze de stejar, însemnul generalului „en-chef”, grad purtat doar de Carol I în calitate de „Șef al Oștirii”.
Pe piept are toate decorațiile importante primite până la acea dată, între care se evidențiază, colanul ordinului „Turnul și spada” , cu lenta aferentă, de culoare albastră- închis, pusă în bandulieră peste umărul stâng și colanul ordinului regal al „Casei de Hohenzollern”. Ordinul portughez „Turnul și Spada” i-a fost conferit principelui Carol de cumnatul său, regele Portugaliei Pedro al V-lea (1853-1861), căsătorit cu sora mai mare a lui Carol, Stephanie de Hohenzollern-Sigmaringen (1837 – 1859), posibil cu ocazia căsătoriei din 1858. Aceasta era cea mai mare decorație avută de principele Carol până la sosirea în România. Ordinul regal al ”Casei de Hohenzollern” a fost primit de domnitor la 23 septembrie / 5 octombrie 1867, cu ocazia sfințirii castelului familiei de la Sigmaringen. De remarcat că lenta ordinului portughez acoperă parțial placa unei alte decorații, care pare ar fi ordinul otoman ”Osmanie”, mare cruce, cu smaralde și diamante, conferit domnitorului Carol de către sultan, la 16/28 octombrie 1866, cu ocazia călătoriei de învestitură la Constantinopol. Dedesubt, se vede însemnul „Ordinului princiar al Casei de Hohenzollern”, înființat în anul 1841 de tatăl domnitorului, Karl Anton de Hohenzollern-Sigmaringen și de prințul Friederich Wilhelm al IV-lea Constantin zu Hohenzollern-Heiligen, obținut în calitatea sa de membru al familiei Hohenzollern. În dreptul primului nasture al tunicii este fixată, conform regulamentului, o broșetă cu trei decorații: „Însemnul Onorific pentru XXV ani de serviciu”, una dintre primele decorații românești, instituită în anul 1872, precum și însemnele „Ordinului princiar al Casei de Hohenzollern” și, posibil, al ordinului „Vulturul Roșu”, ambele deținute în calitate de membru al familiei Hohenzollern.
Principesa Elisabeta este reprezentată într-o elegantă rochie din mătase neagră, cu guler și mâneci din dantelă, având pe cap o coroană princiară din perle albe, ornată cu o năframă brodată, din dantelă. La gât are un elegant colier din perle. Și principesa Elisabeta poartă însemnele unor decorații: lenta ordinului portughez „Santa Isabel”, purtată peste umărul drept și, după cât se pare, însemnul ordinului feminin german „Louise”, pe partea stângă, având panglica sub forma unei funde orizontale, specifică pentru decorațiile acordate femeilor, în timp ce bărbații purtau decorații cu panglică verticală.
Deși cu un aer ușor naiv, ambele portrete, aflate în colecția Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I”, au pe lângă valoarea artistică și o certă valoare documentară, fiind ultimele reprezentări iconografice cunoscute ale domnitorului Carol I și principesei Elisabeta, înaintea Războiului de Independență.
Foto sus: Vitrina în care sunt expuse portretele domnitorului Carol și principesei Elisabeta, din cadrul expoziției „Drumul către Încoronarea din anul 1922”, inaugurată recent la Muzeul Militar Național „Regele Ferdinand I”
Mai multe pentru tine...