Cum a murit primul pilot român în Al Doilea Război Mondial jpeg

Cum a murit primul pilot român în Al Doilea Război Mondial

📁 Al Doilea Război Mondial
Autor: Dorin Udrea

Un brăilean s-a aflat în primul avion doborât în urmă cu 70 de ani în luptele date de trupele române pentru dezrobirea Moldovei. În urma cercetărilor făcute de profesorul Ion Bărbuceanu, administratorul muzeului din Ianca, s-a aflat că unul dintre oamenii locului a căzut la datorie în prima zi de război.

Este vorba de sublocotenentul Mircea Lipan, de 21 de ani, originar din localitatea Bordei Verde, din judeţul Brăila. De formaţie ofiţer de aviaţie, venise pe aerodromul de la Sihlea cu câteva zile înainte de începerea războiului. Niciodată până atunci nu pilotase un avion IAR 37, un biplan produs la Braşov, cu un motor cu 14 cilindri în dublă stea, care atingea 335 km pe oră.

Prăbuşire în Balta Brăilei

În data de 21 iunie, escadrila a primit ordin să lovească aerodromul Izmail. Între cele nouă avioane de bombardament uşor IAR 37 s-a aflat şi cel în care era observator-ochitor Mircea Lipan. După bombardarea aerodromului Izmail avionul slt. Lipan a fost lovit de un aparat de vânătoare sovietic I-15.

"Deşi în consemnările din epocă s-a specificat că aparatul nu scotea fum, totuşi cei din escadrilă l-au văzut cum se desprinde din formaţie şi alunecă către Balta Brăilei. Avionul a aterizat forţat atunci şi a capotat (s-a dat peste cap venind cu trenul de aterizare în sus). Imediat a fost trimis un detaşament de jandarmi şi marinari care a descoperit epava IAR-ului. În interior se aflau cadavrele ciuruite de gloanţe ale pilotului, al mitraliorului din spate şi al obeservatorului slt. Mircea Lipan", ne-a spus profesorul Ion Bărbuceanu.

image

Înmormântare cu fast

"De altfel, la scurt timp, trupul eroului a fost adus la Bordei Verde, unde a fost înmormântat cu onoruri militare în ţărâna satului din care plecase. Se pare că acolo îşi doarme somnul de veci şi acum", ne-a explicat profesorul. Prima zi de război a însemnat pierderea mai multor echipaje. Opt aviatori-după unii, numai şase-după alţi istorici, ar fi fost ucişi în timpul luptelor.

Există o explicaţie pentru numărul mare de victime. Aceasta a fost dată, în anul 2003, de regretatul aviator, G-ral de Flotilă Aeriană George Aureliu Minculescu. "În prima zi de război, încordarea atinsese paroxismul. Cadrele superioare, dar şi ofiţerii au pregătit exemplar eliberarea Basarabiei dar totul era făcut doar după carte. Ulterior s-au adoptat noi scheme tactice, care au dus la salvarea multor vieţi. Dar trebuie efectiv să participi la luptă ca să simţi ca un vânător", ne-a explicat, atunci, pilotul care avea în palmares opt victorii aeriene confirmate şi alte trei probabile.

image

De curând muzeul din Ianca a intrat în posesia lăzii de campanie a tânărului ofiţer căzut în prima zi de război. El este cotat ca fiind primul ofiţer brăilean căzut la datorie. Urmându-se traseul de zbor, ora executării atacului, echipajul din care a făcut parte Mircea Lipan, s-a putut stabili cu aproximaţie perioada când s-a petrecut tragicul eveniment. Aceasta a fost între orele 14.00-15.00.

Al doilea avion

Celălalt echipaj pierdut era din grupul Blenheim şi era format din pilot cpt. Batacui Cornel, comandantul Esc.1 Rec. observator pe Slt. Urâtu Nicolae şi telegrafist Smtr.II-Căruntu. Acesta s-a prăbuşit atacat de 6 avioane de vânătoare şi întreg echipajul a pierit, tot în acelaşi interval. Ambele aparate au fost doborâte după orele amiezii, celelalte aparate doborâte de apărarea antiaerină sovietică sau de vânătoarea inamică nu s-au soldat cu victim, ci doar cu avarierea aparatelor de zbor.

Mândrie locală

"Chiar nu contează acum cine a pierit primul. Toţi au fost români şi şi-au dat viaţa în prima zi a luptelor, primă zi care a cunoscut încleştări deosebit de vilolernte. Este însă mândria noastră locală de a spune că pentru eliberarea Basarabiei încă din prima zi, un erou a fost de-al nostru", a conchis prof. Bărbuceanu.