Automobil Peugeot 402, produs în Franța între anii 1935-1942 (© Wikimedia Commons)

România Mare și relațiile comerciale cu Franța anului 1938

Sora latină mai mare era admirată deosebit de mult de conducerea de la București și un comerț intens se desfășura cu statul occidental ce avea nevoie de mărfuri românești din domeniul prelucrării petrolului. 

Exporturile spre Paris se ridicau la 357.633 t, dar afaceriștii din Hexagon preferau să cumpere numai derivate ale țițeiului, 289.335 t plecând peste graniță în anul 1938. Urmau departe de tot cerealele cu cele 45.418 t.

Importurile românești s-au ridicat la numai 57.285 t, mărfurile din Franța fiind cam scumpe. Au fost importate 43.096 t de fier și lucrări în acest metal de bază pentru industrie și comerț. Au fost luate numai 694 t de aparate și motoare pentru fabrici, ceea ce era prea puțin în raport cu nevoile României Mari.

Autovehiculele franțuzești erau de calitate și apreciate de către clienții români, dar au sosit numai 2.029 de tone. Cele 20 de tone de instrumente optice urmau să asigure o mai bună studiere a proceselor desfășurate la scară microscopică în fabrici, laboratoare și școli.

Parfumurile Parisului erau renumite și au fost aduse 10 tone împreună cu 169 de tone de coloranți și lacuri. Starea de sănătate urma să fie îmbunătățită prin sosirea a 311 t de substanțe chimice și medicamente.

Datele nu se referă la importurile de tehnică militară și statul din Carpați aducea din Hexagon mitraliere grele, aruncătoare de mine, tunuri de diferite calibre, blindate și avioane. Nu produceau fabricile cât cerea conducerea de la București.

Franța a contribuit la dezvoltarea tehnicii în România, dar schimburile comerciale nu reflectau potențialul ambelor economii. Sosirea războiului și apoi integrarea în lagărul comunist au dus la ruperea relațiilor economice timp de decenii și astfel statul din Carpați a rămas mult în urmă.

Foto sus: Automobil Peugeot 402, produs în Franța între anii 1935-1942 (© Wikimedia Commons)

Mai multe pentru tine...