Tabloul "Ţărăncuţe" de Nicolae Grigorescu este achiziţionat la un preţ record jpeg

Tabloul "Ţărăncuţe" de Nicolae Grigorescu este achiziţionat la un preţ record

­čôü Documente istorice
Autor: Redac╚Ťia

Tabloul ÔÇ×┼ó─âr─âncu┼úeÔÇŁ (ÔÇ×De la f├ónt─ân─âÔÇŁ) a lui Nicolae Grigorescu este lucrarea cea mai bine v├óndut─â a acestui an.  Pictura, estimat─â ini┼úial la  90.000 ÔÇö 160.000 de euro, a fost achizi┼úionat─â pentru suma de 320.000 de euro, ├«n cadrul licita┼úiei de iarn─â Artmark.

Lucrarea face parte dintr-un ciclu de varia┼úiuni pe aceea┼či tem─â a "├Äntoarcerii de la izvor" pe care Grigorescu l-a abordat pe ├«ntreg parcursul operei. C─âtre 1895 artistul ajunge la o formul─â estetic─â a elabor─ârilor sale ├«n care se ├«nscrie, desigur, ┼či pictura noastr─â. Pe fundaluri de peisaj, tinere ┼ú─âranci cu trupul sub┼úire ca un lujer, cu m├óini ┼či picioare delicate-pictate fin, aproape descriptiv, ├«n contrast cu restul tu┼čelor libere-cu fota adunat─â pe mijloc, sunt reprezentate duc├ónd pe um─âr, ├«ntr-o poz─â clasic─â dar cu o not─â de gra┼úie declarat─â, un ulcior sau o doni┼ú─â cu ap─â (uneori acestea sunt jos, pe p─âm├ónt).

grigorescu jpg jpeg

├Än c─âutarea unor imagini pe care le voia emblematice pentru ideea specificului na┼úional ├«n pictura rom├óneasc─â ÔÇô tipologii de figuri, gesturi, recuzit─â, atmosfer─â din care nu lipse┼čte rela┼úia fiin┼úei umane cu peisajul ÔÇô Grigorescu prelucreaz─â o tem─â instaurat─â ├«n pictura european─â a secolului al XIX-lea de arti┼čtii romantici. Este vorba despre motivul t─âr─âncii italiene, frumos ┼či sobru model profesionist de la Roma ┼či Paris, ├«mbr─âcat ├«n pitore┼čti costume ciociare ┼či purt├ónd pe um─âr ori pe capul acoperit cu ┼čtergar, vasul de aram─â sau ulciorul monumental. P├ónze ┼či acuarele semnate de contemporanii lui Grigorescu, precum William Bouguereau, Jean-L├ęon Ger├┤me, Ernest H├ębert, Camille Corot, Mariano Fortuny i Marsal (cei doi din urm─â, cuno┼čtin┼úe directe ale artistului nostru) ┼č.a. sunt elocvente ├«n acest sens.

Grigorescu introduce deci ├«ntr-o schem─â compozi┼úional─â consacrat─â, imagini similare din lumea noastr─â, integr├ónd prin acest transfer, ┼čcoala rom├óneasc─â de pictur─â, ariei tematice a picturii europene.

Lucrarea de fa┼ú─â este dup─â opinia noastr─â, o m─ârturie a unui astfel de demers creator legat de perioada ├«n care a conceput ┼či realizat comanda Bancii Na┼úionale, pictura monumental─â ┼či simbolic─â, Rodica sau "Venind de la izvor" (Banca Na┼úional─â a Rom├óniei, ulei pe p├ónz─â, c. 1894-1895).

Din punct de vedere compozi┼úional, ceea ce este particular operei de fa┼ú─â ├«n raport cu varia┼úiunile temei-unde de obicei Grigorescu axeaz─â construc┼úia ├«n jurul unei singure figuri (v. "├Än repaus", MNAR, inv. 104162/10554)-este prezen┼úa a dou─â personaje, mam─â cu copilul ei. A┼ča ├«nt├ólnim ┼či ├«n lucr─âri occidentale cu subiect similar, unde dincolo de categoria portretelor unui singur model, exist─â frecvent ┼či compozi┼úia cu dou─â sau mai multe personaje. A┼ča se petrece ┼či ├«n lucrarea lui G├ęr├┤me, "Dou─â ┼ú─âr─ânci ┼či un copil" (Mus├ęe d"Orsay, inv. RF 2007 14), tablou voit decorativ ┼či mai plin de fast dec├ót lirica ┼či discreta p├ónz─â de fa┼ú─â, pictat─â de Grigorescu ├«n tehnica maturit─â┼úii ┼či conceput─â ├«n acordurile unui panteism ce-i este propriu. (I.B.)

Sursa:Artmark