349853531 1920108625034842 9166269511634246127 n jpg

Navigația internațională pe Bega, redeschisă după mai bine de 70 de ani

📁 Curiozităţile şi culisele istoriei
Autor: Stefan Both
🗓️ 29 mai 2023

Navigația internațională pe Bega, între România și fosta Iugoslavie a fost întreruptă în 1958, de Războiul Rece dintre Tito, Stalin și Dej. Frontiera cu Serbia a fost trecută pe apă, după 70 de ani.

Ambarcațiunea „Vulpea”, care face parte din proiectul Circumeuropa, a trecut, sâmbătă, 27 mai 2023, în jurul orei 20.00, frontiera cu Serbia. A fost un moment istoric, deoarece navigația între cele două țări a fost oprită în anii '50, ca urmare a tensiunilor iscate între Tito, președintele Iugoslaviei, și liderul URSS Stalin. România condusă de Gheorghe Gheorghiu Dej era la acea vreme un satelit al sovieticilor. 

La începutul anilor '50, Tito a adoptat o politică independentă faţă de cea a blocului sovietic. În acea vreme, Stalin considera că Iugoslavia era duşmanul de moarte al comunismului şi al lui personal.  

Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră (foto: Poliția de Frontieră Timișoara)
Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră (foto: Poliția de Frontieră Timișoara)

Pentru că Tito a ales liberalismul, Dej s-a temut de un atac armat din partea Iugoslaviei. Începând cu 1952, la ordinul lui Stalin, România a construit 30 de kilometri de buncăre în jurul localităţilor Voiteg şi Jebel, în judeţul Timiş, lângă graniţa cu Iugoslavia.   

Ultimul vapor între cele două ţări a circulat, pe râul Bega, în 1958. Apoi, chiar dacă relațiile dintre URSS și Iugoslavia s-au detensionat, autoritățile comuniste din România au considerat că nu mai e nevoie de navigație pe apă spre o țară cu deschidere spre lumea occidentală. 

Se va reface și vechiul port de la Otelec

Ambarcațiunea „Vulpea” a plecat sâmbătă dimineața, 27 mai 2023, din zona Catedralei, pe Bega, spre frontiera româno-sârbă. A făcut o oprire la Otelec – singura localitate din Timiș (în afara Timișoarei) care avea cândva un port

În 1930, localitatea de frontieră Otelec avea port pe Bega, unde ancorau vapoare de pasageri şi de marfă. Exista o cursă zilnică spre Timişoara şi înapoi.  

După reluarea navigaţiei, Primăria Otelec a elaborat un PUZ pentru refacerea portului. Până ca proiectul să devină realitate, în zonă s-a amenajat un mic ponton, unde a acostat și „Vulpea”. 

Cu barca în jurul Europei

De pe Bega, „Vulpea” va urca pe canalul Dunăre-Tisa-Dunăre, iar la Baziaș reintră din nou în țară, pentru a continua pe Dunăre până la Constanța. Acolo echipajul Circumeuropa va schimba barca, vor urca pe o ambarcațiune de mare și oceane. După Marea Neagră urmează Marea Marmara, Marea Egee, Oceanul Atlantic, Canalul Mânecii, Marea Nordului. Apoi, din nou pe fluvii, din Amsterdam: Rin, Main, Dunăre, Tisa și, în final, din nou Bega.

Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră (foto: Poliția de Frontieră Timișoara)
Vulpea este controlată de polițiștii de frontieră (foto: Poliția de Frontieră Timișoara)

Expediția durează în jur de șase luni. Din echipajul Circumeuropa, pe lângă căpitanul Cristian Iliea, mai sunt Cosmin Jitariuc - jurnalist la TVR Timișoara, biologul Oana Gavriliuc, Doru Creț - președintele West Yacht Club și Valentin Bogdan - geolog, speolog și pasionat de mare.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro