nava albatros

Nava-şcoală Albatros, ultima navă care a navigat sub pavilion românesc, dusă la fier vechi

📁 Curiozităţile şi culisele istoriei
Autor: Mariana Iancu
🗓️ 13 noiembrie 2023

Nava Albatros, fostă Dej, a fost scoasă de la ancoră și dusă la Mangalia, unde probabil va fi tăiată. Vaporul pe care marinarii și-au făcut ucenicia a fost salvat în zilele Revoluției.

„Ex-m/n Dej, actual m/n Albatros, la remorcă spre Mangalia, 07 noiembrie 2023.

Ultima călătorie, probabil, a ultimei nave de 8.750 tdw care a aparținut IEFM Navrom Constanța și care a navigat sub pavilion român.

Asta e, stimați tovarăși“, anunță comandantul de cursă lungă Laurențiu Mironescu, cel care a filmat ultimul drum al navei.

Cum a fost salvată nava 

Nava-şcoală „Albatros“ a fost construită în anul 1977 la Şantierul Naval din Galaţi. Cargoul „Dej“, aşa cum s-a numit iniţial, era o mândrie a flotei româneşti.

Până în anul 1989 a navigat pe mările şi oceanele lumii sub patronajul Navrom Constanţa. La Revoluţie, pe nava care era ancorată în Portul Constanţa, a izbucnit un incendiu, care aproape a distrus-o. 

Din fericire, nava a fost salvată de Marin Deboveanu, care era la acea vreme şef al Biroului de Învăţământ de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân“. De altfel, el i-a devenit şi comandant ulterior. „Când am văzut cum începe să dispară flota, navele începând să fie sechestrate prin porturile străine, m-am gândit să iau câte o navă din fiecare tip de la Navrom şi să o transform în navă şcoală: un cargou, un tanc mineralier, un împingător“, a povestit fostul lup de mare, cel care a proiectat şi goeleta „Speranţa“ din filmul „Toate pânzele sus“, romanul lui Radu Tudoran.

Nu a avut şansa decât să salveze cargoul Dej, care a fost donat Academiei Navale şi cu banii pe care a reuşit să-i primească de la bugetul de stat şi din sponsorizări l-a transformat în navă-şcoală, lucrările fiind realizate tot în Şantierul Galaţi. 

„În 1992 primisem, printr-o rectificare bugetară, 350 de milioane de lei, dar preţurile săreau de la o lună la alta, aşa că am fost nevoit să caut şi alte surse de finanţare şi am reuşit să obţin sponsorizări“, a povestit fostul comandant pentru Adevărul.

Cum a ajuns pe linie moartă speranţa marinarilor-ucenici

În perioada 2001 – 2009, Albatros a fost înmatriculată ca navă-şcoală şi navă de transport maritim, transportând de la produse metalurgice, la ciment, de la tehnică militară la uree, de la floarea- soarelui la cărbune. După anul 2009, nava nu a mai răspuns cerinţelor impuse de legislaţia internaţională, depăşind termenul prescris de vechime maximă. În consecinţă, neîncadrându-se în exigenţele de acordare a „clasei”, s-a transformat în „navă-laborator”, la bordul ei derulându-se ore practic-aplicative cu studenţii Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”. 

Ultima misiune a navei a fost în anul 2009, atunci când a executat o misiune de transport pentru repatriere tehnică militară din teatrul de operaţii.

Începând cu anul 2015, nava a intrat în componenţa Divizionului de sprijin logistic 129 al Bazei Logistice Navale, ca navă de sprijin logistic, conform Forţelelor Navale.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro