Manuscris preţios al lui Lucian Blaga, făcut public
Muzeul Național al Literaturii Române Iași a publicat recent pe site-ul propriu, printre numeroase alte exponate, manuscrisul poeziei „Ziua de apoi ca orice zi” de Lucian Blaga. Manuscrisul a intrat în patrimoniul muzeului în anul 1971, fiind achiziționat de la Smaranda Chehata, sora scriitorului Cezar Petrescu.
„Oprește trecerea. Știu că unde nu e moarte nu e nici iubire –, și totuși te rog: oprește, Doamne, ceasornicul cu care ne măsuri destrămarea”. Acestea sunt cuvintele alese de Lucian Blaga ca motto pentru volumul În marea trecere, publicat în 1924 la Cluj, oraș în care se stabilise în urma susținerii tezei de doctorat la Viena. Volumul, apărut la cinci ani după debut, include douăzeci și șapte de poezii scrise în perioada 1921-1924. Cele mai multe dintre ele au apărut mai întâi în revista „Gândirea”, pe care poetul o înființase împreună cu Adrian Maniu, Nichifor Crainic și Cezar Petrescu la Cluj în mai 1921. Alte două au fost publicate în „Cugetul românesc” (poezia „Către cititori”), respectiv „Lamura” („Heraclit lângă lac”). Doar șase au fost publicate direct în volum.
„Taina inițiatului”, a șaisprezecea poezie din carte, se numără printre poemele publicate în paginile revistei „Gândirea”, data exactă fiind 5 ianuarie 1923. Poezia se intitula iniţial „Ziua de apoi ca orice zi”. Între momentul publicării în revista clujeană și cel al apariției în volum, Lucian Blaga a revenit asupra textului poeziei, aducându-i modificări importante. Sunt însă cizelări firești, căutări ale unei forme cât mai fidele ideii și emoției poetice. Referindu-se la volum, Tudor Vianu nota: „O surdă problematică de credincios în luptă cu tăcerea divinității și cu pieirea lucrurilor alcătuiește substanța cărții lui Blaga. Tonul general se umbrește în asemenea măsură încât înseși aspectele râzătoare ale naturii se convertesc în enigmă, în îndoială” („Revista română”, martie 1926).