Documente inedite despre Traian Vuia, publicate de Arhivele Na╚Ťionale ale Rom├óniei jpeg

Documente inedite despre Traian Vuia, publicate de Arhivele Na╚Ťionale ale Rom├óniei

Arhivele Na╚Ťionale ale Rom├óniei au publicate pe pagina de socializare a institu╚Ťiei o serie de documente inedite despre Traian Vuia. 

Traian Vuia, cunoscutul inventator roman ┼či pionier al avia╚Ťiei mondiale, s-a n─âscut ├«n satul Surducu Mic din jude╚Ťul Timi╚Ö ├«n anul 1872. Dup─â terminarea studiilor secundare a urmat un an la Facultatea de Politehnic─â din Budapesta, dar a fost nevoit s─â renun╚Ťe la cursuri din cauza lipsei de bani ╚Öi s─â se ├«nscrie la Facultatea de Drept.  

De╚Öi a profesat ├«n domeniul ╚Ötiin╚Ťelor juridice, acesta nu a renun╚Ťat la pasiunea sa. ├Än iarna anului 1901-1902 el a conceput par╚Ťial la Lugoj un aparat de zbor, iar ├«n iarna anului 1902-1903, la Paris, proiectul a fost terminat ├«n cele mai mici detalii. Lipsa surselor de finan╚Ťare a fost cea care l-a determinat pe t├ón─ârul inventator s─â ia decizia de a pleca din ╚Ťar─â, ├«n acele timpuri capitala Fran╚Ťei fiind centrul pionieratului ├«n avia╚Ťie. Acolo, Traian Vuia s-a lovit de scepticism.

├Än ciuda reac╚Ťiilor negative, el ╚Öi-a brevetat inven╚Ťia numit─â ÔÇ×aeroplan-automobilÔÇŁ ├«n anul 1903. Construirea aparatului a ├«nceput ├«n toamna acelui an, ├«ntreaga parte mecanic─â a ma╚Öinii fiind terminat─â p├ón─â ├«n luna februarie 1905. ├Än toamna anului 1904, Traian Vuia s-a apucat s─â-╚Öi construiasc─â motorul, iar ├«n august 1905, ├«n atelierele Hockenjos ╚Öi Schmitt, unde se fabrica ╚Öi elicea, a ├«nceput montarea aparatului de zbor, acesta fiind finalizat, dup─â multe peripe╚Ťii, ├«n decembrie 1905 (fond personal Lipovan Gheorghe, dosarul 8, filele 2-4, 227, 228).

Aparatul de zbor construit de Traian Vuia avea s─â intre ├«n istorie ├«n data de 18 martie 1906, la Montesson, l├óng─â Paris, c├ónd a zburat la o ├«n─âl╚Ťime de aproape un metru pe o distan╚Ť─â de 12 metri. Acest aparat a fost un monoplan, de╚Öi aproape toate ├«ncerc─ârile din acea vreme se f─âceau cu aparate de zbor biplane. Un alt element inovator a fost constituit de utilizarea unei singure elice, spre deosebire de alte aparate contemporane care foloseau dou─â elice. De asemenea, elemente inovatoare au existat ╚Öi ├«n cazul c─âruciorului purt─âtor (precursor al trenului de aterizare) cu patru ro╚Ťi.


t4 jpg jpeg

Foto: 1906. Traian Vuia ╚Öi aeroplanul s─âu. (ANR, SANIC, Colec╚Ťia Documente Fotografice, F 2 3555, fotografia 8)

Ulterior, Traian Vuia a continuat s─â aprofundeze domeniul aeronauticii, construind dou─â prototipuri de aeroplane, respectiv ÔÇ×Vuia I bisÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×Vuia IIÔÇŁ, ╚Öi dou─â tipuri de elicoptere.

Imagina╚Ťia sa creatoare s-a extins apoi ╚Öi ├«n c├ómpul termodinamicii. Inventarea unor prototipuri de generatoare cu aburi de ├«nalt─â presiune este mai pu╚Ťin cunoscut─â (fond personal Lipovan Gheorghe, dosarul 11 ╚Öi fond Consiliul de Mini╚Ötri, dosarele 13/1949 ╚Öi 19/1950).


t3 jpg jpeg

Foto: Instala╚Ťia unui generator ÔÇ×VuiaÔÇŁ de 2000 kcal/h. (ANR, SANIC, Fond personal Gheorghe Lipovan, dosarul 11, fila 338)

Mai pu╚Ťin cunoscut este ╚Öi faptul c─â nu doar perseveren╚Ťa, ci ╚Öi noble╚Ťea sufleteasc─â a inventatorului se ridicau la ├«n─âl╚Ťimea operei sale. Maniera ├«n care acesta se raporta la propriile inven╚Ťii r─âzbate din textul scrisorii adresate de Traian Vuia lui Gheorghe Lipovan, ├«n anul 1943, din care cit─âm urm─âtorul fragment:

ÔÇ×L─âsa╚Ťi orice pream─ârire a mea. S─â nu uita╚Ťi c─â to╚Ťi care au aflat ceva ├«n diferite domenii ale progresului tehnic nu au nici un merit. Ar trebui s─â fim mai mode╚Öti. F─âlindu-se cu ce au f─âcut fac ca ciocanul care se laud─â c─â el sclupt─â (sic!) piatra. C├ónd omul descoper─â ceva nu este motiv de orgoliu, ci de smerenieÔÇŁ (fond personal Lipovan Gheorghe, dosarul 8, fila 202).

<b><a href="https://www.facebook.com/Arhivele.Nationale.ale.Romaniei">Mai multe fotografii pute╚Ťi vedea aici!</a></b>