Cum a pictat Johannes Vermeer tablourile sale celebre?
Pictorul olandez Johannes Vermeer a folosit o cameră obscură la realizarea tablourilor sale celebre în întreaga lume pentru precizia lor și utilizarea luminii, a anunțat Muzeul Rijksmuseum din Amsterdam care citează o nouă biografie.
Cartea relatează că pictorul a fost instruit în utilizarea camerei obscure de către preoții iezuiți, ceea ce relevă pentru prima dată influența Bisericii Catolice asupra lui Vermeer (1632-1675), născut protestant înainte de a se converti, potrivit unui comunicat emis de muzeul din Ţările de Jos, citat de Agerpres.
Rijksmuseum, care deține 28 de picturi ale lui Vermeer, va organiza în februarie cea mai amplă expoziție dedicată pictorului din Epoca de Aur olandeză, a cărui viață rămâne puțin cunoscută spre deosebire de lucrările sale, precum „Fata cu cercel de perlă”.
Locuința sa din Delft, între Haga și Rotterdam, este situată lângă o misiune iezuită, cu o biserică ascunsă, unde pictorul „a intrat cel mai probabil pentru prima dată în contact cu iezuiții și cu camera obscura”, potrivit biografiei care urmează să fie publicată în această lună și este semnată de conducătorul departamentului de arte plastice de la Rijksmuseum, Gregor Weber.
Folosită în diferite forme de mii de ani, camera obscură este un instrument optic ce implică o cameră întunecată sau o cutie în care imaginea exterioară este proiectată printr-un mic orificiu sau o lentilă.
Efectul caracteristic produs de dispozitiv, în care partea centrală este în focus, iar restul zonelor sunt neclare, este „tocmai ceea ce realizează Vermeer” în pictura sa „Dantelăreasa”, expusă la Muzeul Luvru din Paris.
Cultul catolic a fost interzis la sfârșitul secolului al XVI-lea de către calviniștii olandezi, însă aproximativ o treime din populație a rămas fidelă Vaticanului.
Foto sus: Johannes Vermeer, „Arta picturii” (© Kunsthistorisches Museum / Google Art Project)