Arsenal uriaş de muniţie descoperit în gara Simeria. Povestea bombelor care au zguduit oraşul în 1944
Un adevărat arsenal de muniţie a fost descoperit, în zona staţiei CFR SImeria, în timpul lucrărilor la noua magistrală de cale ferată.
Din toamna anului trecut, constructorii tronsonului Simeria – Gurasada (41 de kilometri), al noii magistrale feroviare din vestul României, au început lucrările în perimetrul staţiei CFR Simeria, un nod feroviar înfiinţat în urmă cu un secol şi jumătate, cu o istorie bogată.
Lucrările în zona gării Simeria au fost întrerupte în perioada aprilie – iunie 2021, după ce în 20 aprilie, au fost scoase la iveală, în cupa unui excavator, două bombe cu aruncător, provenite din Al Doilea Război Mondial. A doua zi, alte două elemente de muniţie au fost găsite de muncitori în aceeaşi zonă, a relatat Cristian Morar, purtător de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Hunedoara. ISU Hunedoara a recomandat constructorilor să oprească lucrările în perimetrul unde au fost găsite proiectilele şi să angajeze o firmă specializată pentru cercetarea şi asanarea terenului.
Foto: gorunescu.ro
Lucrările executate de specialiştii unei societăţi din Bistriţa Năsăud au dus, în următoarele săptămâni la descoperirea unui adevărat arsenal din Al Doilea Război Mondial, care cuprindea bombe cu aruncător de calibrul 120 mm, proiectile de tun, grenade, focoase de bombă, unele în stare de funcţionare, altele doar rămăşiţe provenite din explozii. „Elementele de muniţie care au fost descoperite în zona staţiei CFR nu prezentau pericol. Ele au fost preluate şi distruse în condiţii de siguranţă”, a prezizat reprezentantul ISU Hunedoara.
Bombardamentul din 1944
Povestea bombelor descoperite în timpul lucrărilor din gara Simeria şi imagini cu acestea au fost prezentate pe blogul gorunescu.ro. Un fost ceferist, ajuns la vârsta de 90 de ani, a relatat cum au ajuns proiectilele în zona staţiei CFR.
Foto: gorunescu.ro
„În preajma sărbătorii de Paşte 1944, în gara Simeria era staţionată o garnitură nemţească cu muniţie de război. Cei din gară s-au trezit într-o dimineaţă cu nişte manifeste, probabil aruncate din avion, care spuneau că „de Paşte se vor aduce ouă roşii”. Pentru că în acea perioadă aviaţia americană era implicată într-o importantă campanie de bombardare a ţintelor militare germane de pe teritoriul României, au tras concluzia că americanii voiau să bombardeze trenul militar şi doreau astfel să avertizeze populaţia oraşului. Ceferiştii au luat decizia să mute garnitura în afara gării şi a oraşului, pe o linie secundară, pentru a încerca să salveze gara şi clădirile din apropiere. Exact cum au anticipat, americanii au bombardat, chirurgical, garnitura de tren, care evident a sărit în aer cu tot cu muniţie. Nu au fost victime, spre deosebire de bombardamentele nemţeşti de mai târziu, de după 23 August 1944, care au distrus, pe lângă obiectivele militare şi industriale vizate, parte din casele din Simeria şi au produs multe victime din rândul populaţiei civile. Parte din muniţia împrăştiată atunci, imediat după explozie, s-a aruncat în râul Mureş”, informează gorunescu.ro.
Operaţiune dificilă
Operaţiunea de asanare a terenului împânzit de proiectile a fost dificilă, relata Mihai Lupean, un fost ofiţer implicat, ca specialist pirotehnician, în derularea acesteia. „Datorită câmpului electromagnetic generat în jurul liniei de curent a căii ferate, detectoarele sunt puternic influenţate, producându-se fenomenul de „overload”, adică blocarea detectoarelor sau scăderea drastică a parametrilor de detectare în adâncime, fiind necesară reverificarea traseului de mai multe ori, pentru a stabili dacă nu au rămas elemente de muniţii nedescoperite. Mai mult, multitudinea de elemente metalice rămase după explozie, bucăţi de şină, eclise, buloane, diverse cabluri care au fost îngropate în pământ când s-a refăcut linia ferată, a fost un impediment foarte serios în executarea asanării, deoarece trebuia săpat la fiecare semnal de ţintă descoperit, pentru că nu aveai de unde să ştii că este o bucată de fier sau un element de muniţie. Şi toate astea în teren compactat cu balast şi cu piatră spartă”, informa fostul militar, potrivit gorunescu.ro.
Foto: gorunescu.ro
Staţia CFR Simeria, înfiinţată în urmă cu un secol şi jumătate, a intrat în şantier din toamna anului 2020, fiind cuprinsă în proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Simeria – Gurasada, în lungime de 41 de kilometri. Se lucrează în prezent, la noile peroane şi în zona liniilor 4 – 7, unde se amenajează noul terasemant al căilor de rulare, însă constucţiile sunt abia la început. Şi clădirea de călători, construită în jurul anului 1900, va fi reabilitată. Lotul Simeria – Gurasada face parte din Tronsonul Km 614 – Simeria noua magistrală feroviară de peste 140 de kilometri aflată în şantier în vestul ţării, a cărei finalizare a fost estimată în 2022. Magistrala va cuprinde 60 de kilometri de traseu nou şi nouă poduri peste râul Mureş.