Cum se îmbină domeniul esteticii cu cel al infrastructurii? jpeg

Cum se îmbină domeniul esteticii cu cel al infrastructurii?

­čôü Patrimoniu
Autor: Dumitru-Alexandru Filimon

╚śtim bine c─â demografia, clima, influen╚Ťeaz─â calitatea infrastructurii existente ╚Öi cunoa╚Ötem ╚Öi mai bine faptul c─â dezvoltarea economiei depinde direct de dezvoltarea infrastructurii. Av├ónd ├«n vedere c─â aceste lucruri ne sunt clare ╚Öi se afl─â pe un f─âga╚Ö progresiv, ar fi bine s─â reflect─âm ╚Öi la estetica proiectelor de infrastructur─â, un capitol de multe ori neatins ├«n polemica lucr─ârilor publice din Rom├ónia.

Podurile sunt un astfel de exemplu care ├«nc─â nu au st├órnit curiozitatea publicului larg ├«n aceast─â privin╚Ť─â. Sper─âm c─â poduri precum Podul lui Dumnezeu din Mehedin╚Ťi sau Podul de la Br─âila vor putea modela percep╚Ťia publicului rom├ón atent la evolu╚Ťia infrastructurii.

├Äntr-o lume a diversit─â╚Ťii, podurile ca elemente de infrastructur─â au nevoie de o estetic─â. Acest lucru este afirmat ╚Öi confirmat de speciali╚Öti ╚Öi validat de cunoa╚Öterea acumulat─â la nivel global. Ar fi bine s─â admitem c─â diversitatea, ca valoare modern─â, vine la pachet cu o eflorescen╚Ť─â a esteticii, iar proiectele de infrastructur─â nu pot face not─â discordant─â de la acest deziderat.

Sunt mai multe elemente ├«n aceast─â compozi╚Ťie, precum: experien╚Ťa vizual─â, utilitatea unui pod ╚Öi elegan╚Ťa unui pod. Consider─âm c─â exist─â o congruen╚Ť─â organic─â, fireasc─â, ├«ntre aceste elemente ╚Öi armonia dintre ingineri, arhitec╚Ťi ╚Öi speciali╚Öti ├«n diferite domenii (care sunt- ├«nclina╚Ťi s─â coopereze ├«n acest sens), reprezint─â un ideal palpabil.

Impactul infrastructurii în comunitate se traduce și prin sentimente de bucurie și mândrie locală

ÔÇŁBridges have a major role in transportation infrastructure, supporting highway traffic loads, crossing various obstacles and enabling effective communication between two destinations [1]. Bridges generally represent a significant public resource; in Europe, for example, bridges account for approximately 2% of the road network length and 30% of its costÔÇŁ, se arat─â ├«ntr-un studiu recent intitulat: ÔÇŁProposal of Sustainability Indicators for the Design of Small-Span BridgesÔÇŁ.

poza poduri 2 png png

Impactul ├«n comunitate nu se reduce doar la eficien╚Ť─â ╚Öi la avantaje economice ci ╚Öi la capacitatea unui astfel de proiect de a st├órni sentimente de bucurie ╚Öi m├óndrie local─â.

├Ämbinate toate aceste aspecte ar contribui la cre╚Öterea calit─â╚Ťii vie╚Ťii oamenilor ╚Öi la oferirea unui model, totodat─â, func╚Ťional ╚Öi reu╚Öit din punct de vedere estetic, pentru genera╚Ťiile ce vor urma. Istoria frumosului ├«n lume, expus─â elegant ├«n opera lui Umberto Eco, ├«ncepe cu frumuse┼úea cosmosului care este dat─â nu numai de unitatea ├«n varietate, ci ┼či de varietatea ├«n unitate.

├Äntre varietate ╚Öi diversitate punem semnul egal, sau cum se spune printre podari -ÔÇŁFacem o punte!ÔÇŁ.

Natura e primul creator al proiectelor de infrastructur─â

Estetica ╚Ťine cont de valoarea cultural─â ╚Öi istoric─â, prin urmare comunitatea ar fi bine s─â fie consultat─â de c─âtre echipele ce se vor ocupa de acest domeniu al frumosului.

├Änc─â c─â se afl─â ├«n dezbatere cine de╚Ťine primul brevet pentru construc╚Ťia unui pod, ├«ns─â cert este c─â natura e primul creator de astfel de proiecte de infrastrutur─â.

ÔÇŁ├Än Carpa╚Ťii Meridionali, pe meleaguri Rom├óniei, ├«n teritoriul jude╚Ťului Mehedin╚Ťi, nu departe de Baia de Aram─â, ├«n partea de sud-est a ╚Ť─ârii, pe versantul sud-estic al Mun╚Ťilor Mhedin╚Ťi, la poalele lor, la o altitudine de circa 500,00 , ├«ntr-o zon─â cu intense fenomene carstice, amplasat pe Drumul Jude╚Ťean 670 Ponoarele-Izverna, la km 49+420, exist─â din negura timpurilor un adev─ârat fenomen natural, cunoscut sub numele de Podul lui DumnezeuÔÇŁ, scrie Sabin Florea ╚Öi Constantin Ionescu ├«n cartea ÔÇŁPodul, crea╚Ťie, tr─âire ╚Öi cnunoa╚ÖtereÔÇŁ, volumul I.

poza poduri 3 jpg jpeg

Podul lui Dumnezeu, o lucrare a naturii plin─â de poveste

Asupra acestui pod, pe care localnicii ├«i denumesc ÔÇŁPodul lui DumnezeuÔÇŁ, aureoleaz─â mai multe mituri ╚Öi pove╚Öti locale care exprim─â generozitatea divinit─â╚Ťii ├«n raport cu oamenii. Istoricul Nicolae Densu╚Öianu aminte╚Öte chiar de o frumoas─â legend─â care aduce ├«n prim plan ac╚Ťiunile lui Hercule, Iovan Iorgovan cum ├«i spuneau localnicii, care a construit podul pentru a urm─âri balaurul care ├«i r─âpise iubita.

Acest pod nu are o notorietate mondial─â asemeni omologul s─âu din SUA, Podul natural Delicat din Utah. Prin urmare, executarea unor viitoare lucr─âri trebuie s─â permit─â conservarea acestui monument natural.

ÔÇťBridges are among the most ancient and honourable members of society with a background rich in tradition and culture. For countless generations they have borne the burdens of the world and many of them have been grea works of art. As in most large families there are numerous poor relatives. The modern bridge too often appears as a workman performing its task for a minimum wage, mechanically efficient but uneducated and ignorant of its own ancestry. A worthy subject for serious considerationÔÇŁ, scrie ├«n 1929 Charles Whitney ├«n cartea ÔÇŁBridges: A study in their art, science and evolutionÔÇŁ.

C├ónd pled─âm pentru o astfel de esteitic─â ar fi bine s─â invoc─âm faptul c─â ├«n ceea ce prive╚Öte costul unei astfel de idei, acesta nu este unul ridicat, iar valoarea esteticii unui pod supravie╚Ťuie╚Öte timpului ╚Öi contribuie la coeziunea ╚Öi adeziunea comunit─â╚Ťii. ├Än plus, ajut─â ╚Öi la promovarea turistic─â a Rom├óniei.

Dup─â cum spunea ╚Öi marele Umberto Eco, pentru a supravie┼úui, trebuie s─â ne spunem pove┼čti. S─â le scriem ├«mpreun─â!