image

Un volum, un submarin, un echipaj și o concluzie - Delfinul României

Istoria ultimului submarin aflat în posesia României, Delfinul, un nume ce face directă referire la arsenalul României dinainte de Cel De-al Doilea Război Mondial poate fi trăită prin prisma memoriilor publicate de către Comandorul (r) ing. Iorgu Paraschiv, care lansează în anul 2019 un volum intitulat sugestiv “Sub zodia Delfinului - memorii de submarinist.”

Cartea reprezintă un sumar al activității submarinului și totodată în cuvintele publicației Ziua de Constanța un omagiu adus celor ce servesc România pe submarine”. Deși nu este intrinsec o creație artistică sau cel puțin nu una cu valori fictive, ea reușește să reunească sub ideea generală a unor “povești marinărești” viața pe submarine precum și importanța echipajului și a fiecărui element constitutiv.

image

Informațiile relevante din spațiul public

Despre Submarinul Delfinul cu siguranță auzim mai des din presă și mai puțin de la oamenii care contează cu adevărat, cei din spatele cârmei.

Fie că este vorba despre eșuarea statului de a se implica în proiectul de revitalizare, sau noi speranțe asupra aceleiași modernizări, cert este că nu ne aflăm foarte des în posesia unor informații concrete, fie ele și istorice când vine vorba de această mașinărie aflată în posesia Armatei Române.

Dincolo de originea numelui său, merită menționate capacitățile sale, încă impresionante la momentul actual în comparație cu ceea ce posedă NATO la nivel de tehnică similară.

Mașinăria de producție rusească, clasa Kilo, din care face parte și Delfinul a reușit să producă surprize inclusiv in războiul din Irak, atunci când flota Americană nu a reușit să detecteze trei vase similare ale Iranului în Golful Persic. Submarinul Kilo așadar este supranumit “Black Hole”.

image

Misiunile și rolul acestei arme

Până în anul 1996, Submarinul Delfinul a ieșit în mai multe misiuni, îndeplinindu-le cu succes, însă epuizarea acumulatorilor utilizați de către motorul acestuia au dus la trecerea vasului în stare de conservare.

Despre rolul său ni se explică punctual pe pagina Centrului de Scafandri următoarele:

image
  • Antrenarea forțelor proprii pentru căutarea și descoperirea submarinelor;
  • Cercetarea pentru culegerea de informații la nivel operativ-strategic;
  • Pregătirea și controlul spațiului maritim în vederea desfășurării operațiilor maritime;
  • Completarea capabilităților sistemelor de cercetare de la coastă prin extinderea zonei de cercetare la suprafață și în mediul submarin;
  • Participarea la operații speciale – transport, lansare/recuperare grupe FOS;
  • Supravegherea navală în zonele de interes în sprijinul combaterii contrabandei și transporturilor ilicite;
  • Descoperirea navelor care desfășoară activități ilegale în zona economică exclusivă.

Tot despre capacitățile acestui aparat ni se explică pe aceiași pagină că “în anul 2016 sunt active la nivel internațional 48 de submarine clasă ‘Kilo’ și există comenzi pentru producerea a încă 12. Succesul de care se bucură această clasă de submarine pe plan mondial este dat de calitățile tactice și de soluțiile tehnice constructive alese de producător, soluții care au asigurat realizarea unei platforme extrem de greu de detectat.”

Poveștile echipajului în câteva pagini

Desigur, acestea sunt datele tehnice din spatele poveștii submarinului. Dincolo de acest fapt, stau mărturie poveștile marinarilor implicați în acele misiuni mai sus menționate. Cartea “Sub zodia Delfinului - memorii de submarinist” reunește mai multe povești ale unor reprezentanți din echipajul submarinului și creează o nouă imagine mai puțin tehnică a acestui aparat.

Volumul include date despre componența echipajelor, reușind să consemneze în mod coerent și istoric date relevante cu privire la indivizii aflați în spatele cârmei. Relatările sunt adesea frânturi din diferite etape ale vieții submarinului, din 1985 și până în ’96 la ultimele sale ieșiri.

“Audaces Fortuna Juvat (pe îndrăzneți îi ajută norocul)! Ghidați-vă după deviza submariniștilor! Însă, atenție! Pentru a vă atinge țelul în viață, pentru a învinge, trebuie mai întâi să vă învingeți pe voi înșivă! Trebuie să vă învingeți lenea, lăcomia, frica, șovăiala, neputința!” sunt cuvintele autorului pe care le regăsim în scurta descriere a lucrări sale.

image

Viitorul incert confirmat de mai mulți

Un articol publicat de DIGI24 sublinia în 2023 că statul român plănuiește să achiziționeze două nave tip submarin performante, în vederea înlocuirii actualului dispozitiv. În articol se relatează următoarele: “Acum, însă România vrea să cumpere două submarine, care vor costa 2 miliarde de euro.”.

Clarificările ulterioare susțin că “este vorba despre submarine Scorpene, de la firma franceză Naval Group. De asemenea, în dotarea forțelor navale vor mai intra și alte nave, inclusiv vânătoare de mine.”.

Într-un articol acordat de către Eugen Niculae, fost comandor și marinar, acesta explică DefenseRomania că “Submarinul Delfinul nu mai poate fi salvat. În 1999 a existat o Comisie la nivelul Statului Major care analiza obiectivele de parteneriat pentru pace și aderare la NATO.”

Remarca sa continuă cu o scurtă poveste. “Din comisia respectivă făceam parte împreună cu mulți ofițeri din toate categoriile de forță. Eram întrebați fiecare în parte despre diferite obiective și renunțarea la altele. Încă de atunci unul din obiectivele care nu se dorea a mai fi susținut în stare de operativitate era și submarinul Delfinul.”

Aducând o perspectivă nouă asupra necesitaților submarinului, fostul comandor admite că “Nu doar bateriile reprezintă problema. E vorba și de tehnica de sorginte sovietică de la bord.”

Un lucru rămâne cert cu siguranță. Indiferent de viitorul submarinului Delfinul, acesta va continua să trăiască în mod special prin intermediul poveștilor și experiențelor împărtășite de către cei aflați în echipajul mașinăriei, rămânând mai puțin relevante poveștile eșecului restaurării acestui produs atât de util oricărei armate moderne ce are ca scop sporirea sistemului de apărare al propriului teritoriu.

Surse:

·         PARASCHIV IORGU, Sub Zodia Delfnului – Memorii de Submarinist, City Walk, 2019

·         https://www.centruldescafandri.ro/submarinul-delfinul/

·         https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/imagini-din-interiorul-singurului-submarin-al-romaniei-delfinul-care-sta-nemiscat-din-1996-pentru-ca-nu-mai-are-baterii-2359547

·         https://www.defenseromania.ro/de-ce-nu-mai-poate-fi-salvat-submarinul-delfinul-bateriile-ultima-problema-a-singurului-submarin-al-romaniei_617476.html

·         https://www.defenseromania.ro/in-ultima-sa-misiune-delfinul-a-fost-la-un-pas-de-o-tragedie-de-proportii-singurul-submarin-al-romaniei-a-iesit-din-imersiune-cu-mari-dificultati_621491.html