Transportul aerian în România anului 1938
Istoricii perioadei comuniste au încercat prin toate mijloacele să denigreze realizările din perioada odiosului regim burghezo – moșieresc, metodă prin care propaganda sublinia măreția realizărilor de după 1947 și scuza nenorocirile produse de cei aduși la putere de către tancurile sovietice. România Mare trebuia să fie în mod obligatoriu un stat slab dezvoltat, cel mult agrar – industrial.
Anuarele statistice ale epocii, mult mai detaliate în raport cu cele din perioada comunistă, surprind o evoluție uimitoare după model occidental, dar adevărul nu putea fi scris de către politrucii regimului roșu. Ideilor lor au rămas în operele celor care au redactat volume după 1989, mentalitățile manipulate de aparatul de propagandă fiind greu de schimbat.
Statul român și particularii au fost interesați de dezvoltarea transporturilor aeriene, spațiul țării fiind destul de mare și mijloacele terestre de transport lente în raport cu pretențiile celor implicați în dezvoltarea sau apărarea țării. Aeroportul Băneasa avea cel mai intens trafic de persoane și au plecat spre diferite destinații 7.577 de călători. Au sosit alți 7.412.
Următoarea destinație ca importanță din punct de vedere numeric era Balcicul și au plecat spre această așezare de malul mării 1.000 de pasageri, influența Reginei Maria fiind evidentă. Au plecat din regiune 854 de călători. Constanța, port la Marea Neagră și loc de petrecere a timpului liber, avea un alt loc de aterizare și au fost primiți 661 de pasageri. Spre București, în special, au pornit 547 de persoane grăbite.
Legătura cu Transilvania era ținută prin aeroportul din Cluj, cel ce primea 770 de oameni și trimitea spre destinații alți 526.
Avioanele de transport ajungeau până la Cernăuți și au dus în 1938 459 de persoane cu interese în regiune și au luat 509. Basarabia avea aeroport la Cetatea Albă și traficul de călători a fost de 393 plecați pentru 400 sosiți. Era depășită circulația din Chișinău, cel ce a avut 387 plecări și 371 de sosiri. Sunt numai câteva date despre aeroporturi îndepărtate sau în zone izolate, dar se observă că zborul nu mai era doar o curiozitate pe la spectacolele câmpenești.
Avioanele făceau legătura cu centre urbane aflate în plin avânt economic și o astfel de destinație era orașul Galați. Aici au sosit 625 de persoane șl au plecat 508. Ceva mai slab circulată era ruta spre Arad, numai 308 cetățeni plecând din orașul de pe Mureș și alți 281 sosind pentru rezolvarea unor afaceri în zonă.
România Mare făcea progrese în transportul aerian de pasageri și dotarea cu material volant se îmbunătățea, dar a venit Al Doilea Război Mondial și totul a fost dat peste cap din dorința Kremlinului. Nenorocirile de la nord veneau.
Foto sus: Avioane de tip Douglas D.C.3 şi Savoia Marchetti 83 din serviciul societăţii LARES (Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat), în perioada interbelică (© Wikimedia Commons)