Tragicul destin al marelui aviator Ionel Ghica  Primul român care a traversat Asia în zbor, răpus de heroină jpeg

Tragicul destin al marelui aviator Ionel Ghica. Primul român care a traversat Asia în zbor, răpus de heroină

Aviatorul Ionel Ghica, nepotul marelui om politic Ion Ghica, a fost primul român care a reuşit să traverseze Asia în zbor la bordul unui avion românesc de dimensiuni mici. Prinţul a fost răpus în plină tinereţe şi în culmea gloriei de un viciu nemilos: heroina.

O viaţă de prinţ cu o carieră strălucită, răpusă de dependenţa de droguri. Aceasta este povestea aviatorului român Ionel Ghica, care a cunoscut cele mai înalte culmi ale gloriei în perioada interbelică, dar a sfârşit răpus din cauza pasiunii pentru ”beţia rece”, aşa cum era denumită în epoca dependenţa de droguri.    

Nepotul marelui om politic Ion Ghica, prim ministru al României, prinţul Ionel Ghica a fost una dintre cele mai faimoase figuri ale Bucureştiului interbelic. S-a născut pe 25 februarie 1904, la Floreşti în judeţul Prahova. Faima şi-a căpătat-o în capitală, în urma pasiunii sale pentru aviaţie şi automobilism. Maşinile au reprezentat prima sa pasiune. A participat la mai multe curse automobilistice celebre în epocă, îndreptându-şi apoi atenţia către aviaţie. 

În 1929, la  doar 25 de ani, a urmat o şcoală de aviaţie şi a devenit membru al Federaţiei Aeronautice Internaţionale, la conducerea căreia se afla prinţul român George Valentin Bibescu. Ionel Ghica şi-a propus realizarea unui record de distanţă cu avionul. A avut prima încercare în 1930, o tentativă care însă a eşuat.

Record cu un avion românesc   

În primăvara anului 1932 a reuşit să efectueze singur, la bordul unui avion românesc de mici dimensiuni, un zbor dus întors Bucureşti-Saigon . Tânărul prinţ Ionel Ghica a parcurs, între 30 martie şi 10 aprilie 1932, 20,068 de kilometri în cinci zile şi jumătate, recordul însumând  67  de ore de zbor. Ghica a devenit astfel primul aviator  român care a reuşit să traverseze Asia şi să stabilească recordul naţional de distanţă.

Succesul l-a adus în centrul atenţiei presei care îi prevea o carieră de succes în aviaţie.  Destinul său s-a curmat brusc în acelaşi an în care a atins recordul, din cauza dependenţei de droguri. Moartea aviatorului a fost intens mediatizată de presa vremii, din cauza motivului decesului, iar ancheta care a urmat după deces, s-a încheiat cu arestări.

„Moartea aviatorului Ionel Ghica. Se crede că s-a intoxicat cu heroină”   

Pe 31 mai 1932, ziarul  „Universul” titra cu litere mari:  „Moartea aviatorului Ionel Ghica. Se crede că s-a intoxicat cu heroină”. Articolul a detaliat ultimele ore din viaţa aviatorului şi modul tragic în care acesta a sfârşit, după o noapte de petrecere în care Ghica s-a drogat cu heroină.  

„După pariurile de la curse, în seara zilei de duminică, 29 mai 1932 orele 19.00, în plină vioiciune şi bună dispoziţie, tânărul Ghica porneşte într-un grup, din care făceau parte avocatul Erlich, Dinu Toporanu, G. Ghenădescu, Ion Chiţu şi Dinu Frumuşanu, spre localurile de petrecere ce le frequenta obişnuit, unde alcoolul şi cocktailurile neîndestulându-i setea de senzaţii tari, a recurs la beţia rece, heroinei. Astfel, după ce-şi începe seara la Athénée Palace până către orele nouă, Ghica ajunge la restaurantul „Maxim” de la şosea  unde rămâne până după ora trei. Apoi este dus acasă cu automobilul unui prieten.

Nemulţumit, îşi scoate automobilul din garaj, trece pe la locuinţa lui Chiţu, care-i dă heroină, apoi ajunge în localul „Zig-Zag”, unde prizează cocaină, martorii declarând ulterior că pe masa lui au observat un plic din puternicul drog. Tot timpul, aviatorul a băut şi a prizat heroină. A continuat cheful la „Roata lumii”, unde Ghica i-a declarat lui D.Frumuşanu: „Am fost la Chiţu şi am luat heroină, dar nu îmi e frică, sunt tare”. 

Ionel Ghica (foto: Muzeul Național de Istorie a României / Galeria portretelor)

Ghica MNIR jpg jpeg

Prinţul a ajuns la spital ,în comă, după ce i s-a făcut rău la volan.

„În zorii zilei, gaşca de cheflii se sparge şi unii dintre ei pleacă la Moşi, automobilul fiind condus chiar de Ghica. Iată însă că, pe str. Radu de la Afumaţi, în apropiere de şos. Ştefan cel Mare, şoferului i s-a făcut rău, devenind foarte palid şi capul îi căzuse pe o parte, iar mâinile îi erau reci ca ghiaţa şi o şuviţă de spumă îi brăzda bărbia. Scos rapid din maşină, a fost târât pe jos şi aşezat pe trotuar. Toporanu a alergat la un doctor din apropiere, dar cucoana acestuia a refuzat să-l primească. Când se  întoarse, deja nu mai era nimeni. Ceilalţi prieteni chemaseră gardianul din zonă, urcaseră muribundul în automobil şi îl transportaseră la spital, nu înainte de a-l buzunări de o bancnotă de o mie de lei”, relatează acelaşi articol.

Medicii de la Spitalul Colentina au încercat să-l salveze, însă pentru prinţ nu s-a mai putut face nimic. „I-a administrat tratamente şi antidoturi, însă otrava se generalizase, astfel că şi-a dat sfârşitul în chinuri groaznice”, relatează articolul din 1932.

Ancheta după moarte  

În urma morţii fulgerătoare a prinţului, autorităţile au demarat o anchetă în care au fost audiaţi martori şi s-a luat urma celor care i-au vândut droguri. În urma anchetei, cei doi prieteni care i-au vândut heroina ucigaşă au fost condamnaţi la închisoare pentru omor prin imprudenţă şi trafic de droguri.

Sursa: Adevărul