Pe ce drumuri au ajuns maşinile lui Ceauşescu  De la cine a primit fostul dictator autoturismele şi la ce preţuri se vând acum jpeg

Pe ce drumuri au ajuns maşinile lui Ceauşescu. De la cine a primit fostul dictator autoturismele şi la ce preţuri se vând acum

📁 Istoria automobilului
Autor: Florel Manu

Autoturismele folosite de Nicolae Ceaușescu au fost vândute la licitații de statul român, iar o mare parte dintre maşinile rare deţinute de fostul lider comunist au ajuns la colecționari din întreaga lume, după ce le-au achiziţionat cu sume generoase.

Nicolae Ceaușescu a fost posesorul mai multor mașini de colecție fabricate în afara țării, dar și al unor autoturisme unicat realizate în România special pentru fostul lider comunist și familia sa.

Majoritatea mașinilor pe care le-a utilizat Ceaușescu au fost primite cadou de la diverși șefi de stat sau oameni influenți din întreaga lume. Mașinile primite cadou din țară au fost fabricate la ARO Câmpulung și la uzina Dacia de la Pitești, majoritatea construite special pentru șeful statului.

În spatele fiecărei mașini stă o mică istorie legată atât de modul în care automobilul a ajuns la Ceaușescu, cât şi de traseul pe care acestea le-au avut după 1989 și mai ales după anii 2000, când majoritatea mașinilor au fost vândute la licitație.

În garajul familiei Ceaușescu au fost de-a lungul timpului în jur de 10 mașini, însă alte 10 – 12 autovehicule au fost utilizate în interes de serviciu. Printre mărcile care au poposit prin curtea lui Ceaușescu se numără Dacia, Aro, Buick, Mercedes, Citroen, Renault, Chrysler, Ford.

Veteranul Mercedes 600

Limuzina Mercedes 600 folosită de Nicolae Ceaușescu la începutul carierei sale în fruntea statului a poposit în Franța, la Muzeul automobilelor prezidențiale, amenajat în Castelul Montjalin din regiunea Burgundia, acolo unde se află şi autoturismele altor şefi de state.

Mașina era folosită de Nicolae Ceaușescu atunci când primea vizita anumitor șefi de stat. Mai multe fotografii de la începutul anilor ‘70 arată că în coloanele oficiale mai existau alte două Mercedesuri de lux.

Cel utilizat de Ceaușescu a fost fabricat în 1968 și era primul dintr-o serie de 10 mașini realizate special pentru șefii de stat, scria în Mediafax în 2010, citând bbc.co.uk. La sfârşitul anilor ‘70, limuzina era evaluată la 165.000 de mărci vest-germane (peste 70.000 de dolari la acea vreme).

Legenda spune că Ceaușescu și-ar fi vândut Mercedesul 600 pentru a arăta că este susţinătorul industriei românești de automobile și a început să folosească un Aro construit special pentru el la Câmpulung.

image

Aro 306, preferatul lui Ceaușescu

Mașinile din gama Aro folosite de Nicolae Ceaușescu nu aveau însă legătură cu autoturismul de teren construit în serie la uzina de la Câmpulung. Mașina a fost realizată în două versiuni:304 și 306. Prima versiune, Aro 304, a fost fabricată între 1977 și 1978, iar cea de a doua, Aro 306, a ieșit de pe linia de producție între 1985 și 1986. Aceste modele au fost fabricate în doar șase exemplare.

Cert este că mașina era derivată din modelul de serie Aro 244, însă platforma pe care era dispusă caroseria era mai lungă și mai lată. Din cauza acestei structuri, modelele 304 și 306 nu aveau tracțiune integrală, ci doar pe roțile din spate.

Potrivit paginii de Facebook „Muzeul de mașini“, mașina avea dotări net superioare pentru acea vreme. Avea trapă electrică, aer condiționat, scaune din piele, geamuri electrice și scări automate la praguri. Pentru impresia estetică, aripile, pragurile și masca mașinii erau cromate.

Aceste modele de la Aro erau utilizate de Nicolae Ceaușescu în deplasările din țară și în vizitele oficiale, dar și atunci când primea diverși șefi de stat.

După 1989, modelele 304 și 306 au rămas în administrarea SPP, care le-a scos la vânzare în 2002. Potrivit Auto-bild.ro, unul dintre autoturismele Aro ale lui Ceaușescu a ajuns la omul de afaceri Ovidiu Tender, altul a fost achiziționat de uzina Aro, dar pe care l-a vândut ulterior pentru că nu a avut bani să-l achite.

Un exemplar din modelul 304 a ajuns în Bulgaria și este înmatriculat la Sofia. Un model 306, înmatriculat acum cu numărul B-01-PCR, era scos la licitaţie la începutul acestui an, iar preţul oferit de doritori depăşise 30.000 de euro. Vânzarea era intermediată de o persoană din Curtea de Argeş, care a precizat că proprietarul mai deţine două autoturisme ARO de colecţie.

image

Prima Dacie 1100

Obsedat de dezvoltarea unei industrii auto competitive, Nicolae Ceaușescu a pus mult accent pe mașinile autohtone. După contractul cu Renault de la finele anilor ‘60, România a ajuns să fabrice două modele de mașini de familie:Dacia 1100 și apoi Dacia 1300.

La 20 august 1968, pe poarta uzinei Dacia din Pitești ieșea prima mașină din modelul 1100. O zi mai târziu, Nicolae Ceaușescu a vizitat fabrica și a fost urcat la volanul unei Dacii 1100. I s-a spus că este primul exemplar și l-a primit cadou, însă în realitate era mașina cu numărul 75 de pe banda de producție.

Mașina nu a fost utilizată prea mult de fostul lider comunist, iar la începutul anilor 2000, Regia Protocolului de Stat a scos la licitație autoturismul Dacia 1100, alături de alte modele de mașini care i-au aparținut lui Ceaușescu. Din păcate, despre soarta acestei mașini nu mai sunt prea multe informații.

Mașina rară din Iran

În garajul lui Nicolae Ceaușescu a poposit și o mașină la care acum se gândesc mulți colecționari. Este vorba de un Paykan Hillman-Hunter (Chrysler), cadou primit de Ceaușescu de la statul Iran. Era perioada în care în Iran se produceau sub licenţă autobuze Mercedes, iar iranienii erau interesați de piața românească.

După Revoluție, mașina a ajuns tot în vistieria statului și fost vândută la începutul anilor 2000. În 2014, însă, mașina a fost licitată din nou, prin casa Artmark, și a fost cumpărată de un cuplu din Germania cu aproape 40.000 de euro. Acest model avea la bord doar 2.600 de kilometri.

image

 Click aici pentru continuarea articolului