Uzinele de vagoane Arad (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 227/1970)

Cel mai mare vagon construit vreodată în România, fabricat în anul 1968

Anul 1968 a fost unul al invențiilor la Uzina de Vagoane din Arad. Atunci au fost fabricate în premieră vagonul restaurant și o instalație originală de încălzire a vagoanelor de călători, dar și cel mai mare vagon construit vreodată în România.

Doctorul în istorie, Andrei Ando, spune că în iarna anului 1968, Uzina de Vagoane Arad lansa în producție un nou tip de vagon: vagonul dozator-autodescărcător. Acesta era destinat lucrărilor de construcții de linii ferate și era considerat cel mai mare (în sensul de voluminos) produs realizat de colectivul Uzinei de Vagoane din Arad.

El avea o capacitate de 60 de tone și era prevăzut cu instalații mecanice care permiteau descărcarea și dozarea uniformă a pietrei și balastului.

Vagone-bar

În același an, a început fabricarea, la Arad, a vagoanelor-restaurant/bar, după ce Ministerul Căilor Ferate a scos temporar din componența a trenurilor rapide și internaționale vagoanele-restaurant, deoarece acestea nu rezistau la viteze mari. În locul vechilor vagoane-restaurant s-au introdus bufete, urmând ca din vara anului 1969 să fie recepționate vagoane-bar, realizate de uzinele din Arad, care putea fi atașate la trenuri cu o viteză de peste 120 km pe oră.

Vagonul dozator-autodescărcător, cel mai mare produs de la Uzina din Arad (© Andrei Ando)
Vagonul dozator-autodescărcător, cel mai mare produs de la Uzina din Arad (© Andrei Ando)

Agenția de presă a statului relata că un colectiv de ingineri de la Uzina de vagoane din Arad a primit dreptul de autor pentru o instalație originală de încălzire a vagoanelor de călători. Amplasată sub băncile din compartimente, noua instalație era prevăzută cu un sistem de conducte și înzestrată cu elemente de filtrare și dispozitive de alimentare cu aburi care asigurau un regim termic optim, reglabil, difuzând căldura prin pereții laterali ai compartimentelor. Se întruneau astfel caracteristici originale de construcție și de funcționare, instalația concepută de specialiștii de la Uzina de Vagoane din Arad fiind brevetată ca invenție românească”, spune Andrei Ando. 

Vagonul de marfă de 145 tone, pe 10 osii era și el un produs nou al Fabricii de vagoane din Arad, brevetat tot în anul 1968. Era destinat transportului de agregate și utilaje grele și de mari dimensiuni. Acest vagon era fabricat și într-o altă variantă, cu o capacitate de 140 tone. Avea platforma de încărcare scufundată, fiind astfel apt pentru transportul utilajelor de mare gabarit.

În anul 1969, la Uzina de Vagoane din Arad erau programate să se fabrice 7 tipuri noi de vagoane de marfă, de uz industrial și de călători.

Foto sus: Uzinele de vagoane Arad (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 227/1970)

Mai multe pentru tine...