ÔÇ×Car cu boiÔÇŁ, ilustrarea unei lumi idilice jpeg

ÔÇ×Car cu boiÔÇŁ, ilustrarea unei lumi idilice

­čôü Muzeele Rom├óniei
Autor: Dan R─âdulescu

Pictura ÔÇ×Car cu boiÔÇŁ, realizat─â ├«n anul 1897, atunci c├ónd Grigorescu se afla deja ├«n plin─â maturitate artistic─â, se afl─â inclus─â ├«n expozi╚Ťia de baz─â a Muzeului memorial ÔÇ×Nicolae GrigorescuÔÇŁ din C├ómpina.

Tema carului cu boi ocup─â un loc central ├«n opera grigorescian─â:dintr-un total de aproape 3.000 de lucr─âri, ce includ ╚Öi partea de grafic─â, ea ├«nsumeaz─â aproximativ 300 de reprezent─âri sub diferite forme. Pictat─â ├«n ulei pe lemn, av├ónd dimensiuni medii, de 24/44 centimetri, tabloul este semnat jos, ├«n dreapta, cu ro╚Öu, cu numele autorului, al─âturi de care se reg─âse╚Öte anul execu╚Ťiei, sub forma ultimelor dou─â cifre (18)97. Un peisaj colinar, plin de vegeta╚Ťie, este ├«ntret─âiat de un drum de p─âm├ónt. ├Än prim plan, dispus u╚Öor oblic fa╚Ť─â de privitor, un car tras de doi boi pare c─â ├«nainteaz─â dincolo de marginile lucr─ârii. ├Än urma lui se pierd ├«n zare alte care cu boi. Pensula╚Ťia este una larg─â, cu tonalit─â╚Ťi calde, specifice unei zile de var─â. Cromatic, predomin─â nuan╚Ťele de verde, diluate cu tonalit─â╚Ťi de galben ╚Öi alb, c─ârora li se adaug─â brunurile.

nota 1 atelier1918 jpg jpeg
Ultimul atelier al lui Grigorescu, reprodus în George Oprescu, Nicolae Grigorescu. Maturitatea și ultimii ani (Editura Meridiane, București, 1970)

Ultimul atelier al lui Grigorescu, reprodus în George Oprescu, Nicolae Grigorescu. Maturitatea și ultimii ani (Editura Meridiane, București, 1970)

Un joc cromatic pe retina privitorului

Tabloul a fost din start conceput pentru un spectator ce-ar trebui s─â-l priveasc─â de la o oarecare distan╚Ť─â:tu╚Öe care alterneaz─â ca dimensiuni, ap─âsate acolo unde culoarea se accentueaz─â, sugereaz─â materialitatea unui peisaj specific lumii rurale a str─âbunicilor no╚Ötri. Orizontalelor prelungi ale peisajului le corespund verticalele scurte ale carelor cu boi, compozi╚Ťia fiind astfel c├ót se poate de echilibrat─â din punct de vedere dinamic. Toate acestea creeaz─â, la r├óndul, lor un adev─ârat joc cromatic ce-╚Öi are finalitatea pe retina privitorului contemporan ╚Öi, de ce nu, ├«n sufletul acestuia:ilustrarea unei lumi idilice, ast─âzi disp─ârut─â. Animalele dispuse ├«n tandem trag, ├«njugate, un car cu f├ón, unde, pe o parte, ├«n st├ónga, este dispus un personaj anonim, ├«mbr─âcat ├«n straie populare, cu chimir la br├óu ╚Öi p─âl─ârie cu boruri largi.

Scena a fost ├«n mod clar lucrat─â ├«n plein-air, tehnic─â pe care Grigorescu ╚Öi-o ├«nsu╚Öise de-a lungul ╚Öederii la Barbizon. De altfel, mul╚Ťi dintre viitorii impresioni╚Öti, membri ai curentului cu acela╚Öi nume ╚Öi care au revolu╚Ťionat ├«ntreaga pictur─â mondial─â, provoc├ónd muta╚Ťii ├«n crearea ╚Öi ├«n╚Ťelegerea actului pictural cum numai ├«n Rena╚Ötere se mai ├«nt├ómplase, vor fi petrecut ╚Öi ei un timp ├«nsemnat ├«n lumini╚Öurile p─âdurii de la marginea Parisului.

Muzeul memorial ÔÇ×Nicolae GrigorescuÔÇŁ, sec╚Ťie a Muzeului Jude╚Ťean de Ar─â Prahova ÔÇ×Ion Ionescu QuintusÔÇŁ, g─âzduie╚Öte ast─âzi o important─â colec╚Ťie de art─â, ce nu se rezum─â numai la tablourile maestrului, ci cuprinde ╚Öi o ├«ntreag─â serie de obiecte personale ale acestuia, colec╚Ťionate de-a lungul vie╚Ťii ╚Öi a peregrin─ârilor sale europene. 

muzeul jpg jpeg
Muzeul memorial ÔÇ×Nicolae GrigorescuÔÇŁ

Muzeul memorial ÔÇ×Nicolae GrigorescuÔÇŁ

Retras la C├ómpina ├«n ultimii s─âi ani de via╚Ť─â, ├«ntre 1904 ╚Öi 1907, al─âturi de familie, so╚Ťia, Maria Danciu ╚Öi fiul, viitorul ceramist Gheorghe Grigorescu, artistul ├«╚Öi va amenaja aici ultimul s─âu atelier. Locuin╚Ťa a fost construit─â chiar de el, av├ónd ca model casa bunului s─âu prieten, Alexandru Vlahu╚Ť─â, de la Dragosloveni, ├«ns─â, un incendiu devastator, din 1918, chiar la sf├ór╚Öitul Primului R─âzboi Mondial, o va mistui aproape ├«n ├«ntregime. O bun─â parte a obiectelor au putut fi totu╚Öi salvate, ceea ce a f─âcut posibil─â crearea expozi╚Ťiei de baz─â. Reconstruc╚Ťia casei s-a f─âcut cu ajutorul arhitectului c├ómpinean Nicolae Popi╚Öteanu ╚Öi sub ├«ndrumarea fiului artistului ╚Öi a ucenicului acestuia, sculptorul popular Nicolae (Nae) Goage, ├«ntre anii 1954-1955, pentru ca Muzeul s─â fie deschis publicului ├«ncep├ónd cu anul 1957. Ast─âzi, Muzeul este amenajat respect├ónd ├«n bun─â parte arhitectura vechii case, cu un atelier de mari dimensiuni, o sufragerie ╚Öi bibliotec─â la parter, iar la etaj exist├ónd un hol de primire, dormitorul artistului ╚Öi o sal─â destinat─â expozi╚Ťiilor temporare.

Programul de vizitare este de mar╚Ťi p├ón─â duminic─â, ├«ntre orele 9.00:17.00, iar contravaloarea biletelor este de 8 lei pentru adul╚Ťi, 2 lei pentru elevi ╚Öi studen╚Ťi;grupurile beneficiaz─â de reducere.

nota 3 parterul colectia melania goage jpg jpeg
Parterul muzeului, probabil ├«n anii 1975-1958. Fotografie inedit─â provenind din colec╚Ťia Melania Goage

Parterul muzeului, probabil ├«n anii 1975-1958. Fotografie inedit─â provenind din colec╚Ťia Melania Goage