Primul bombardament aerian asupra Bucureștiului: 28 august 1916  jpeg

Primul bombardament aerian asupra Bucureștiului: 28 august 1916

📁 Primul Război Mondial
Autor: Ing. Dan-Eugen Sambra

La câteva ore după declarația de război a României (27 august 1916), Hauptmann Geissert (comandantul zepelinului LZ 101, staționat la Jambol, Bulgaria) primește ordinul de bombardare a Bucureștiului.

Evoluția frontului S-E german în 1916:

La 7 octombrie este ocupat orașul Brașov (Kronstadt). La 23 noiembrie Grupul de Armata "Mackensen" începe atacul asupra Bucureștiului; capitala fiind ocupata la 7 decembrie 1916 (exact la aniversarea zilei de naștere a feldmareșalului).

O mare contribuție la aceasta campanie a adus aviația Armatei (zepeline / avioane / baloane captive).


z 1 jpg jpeg

Dirijabilul LZ 71 (nr. fabrica) / LZ 101 (nr. militar)

Câteva informații despre LZ 71/ LZ 101:

- nr. de fabrica: LZ 71
- nr. militar: LZ 101
- tip: Q
- lungime: 178,5 m
- diametru: 18,7 m
- volum gaz: 35.800 m³
- raza acțiune: 4.500 km
- transport max:18,4 tone
- motoare: 4 x Maybach
- construit la: Potsdam
- primul zbor: 29 iunie 1916
- comandanți: Hptm. Gaissert, OLt Korcuber
- folosit in: Germania și Frontul de Est, în România și Marea Egee; atacuri București (trei), Ciulnița, Fetești, Galați, Odessa, Mytilini, Iași, Mudros; total 7 raiduri ofensive (11.934 kg bombe în total)
- avut baza la: Hannover, Spich, Szentrandras, Jamboli, Schneidemühl, Juterborg
- decomisionat: august 1917, la Schneidemühl (desfiintarea aviatiei armatei / Heeresluftschifffahrt)

În imagine nacela / gondola principala a zepelinului LZ 56 / LZ 86 (identic cu LZ 71 / LZ 101; nr. fabrica / nr. militar). Se observă:

- cabina de navigație în stânga
- două mitraliere fixe la jumătatea nacelei
- motor pentru propulsarea elicelor în dreapta

LZ 86 a avut de asemenea 7 misiuni de bombardament pe frontul de E și S-E. S-a prăbușit la 5 septembrie 1916 la Timișoara (România).


z 2 jpg jpeg

O alta imagine cu LZ 56 / LZ 86 de mai sus:


z 3 jpg jpeg

Din august 1916 acest zepelin și celelalte care au operat în Balcani au avut una din bazele de operații la Jambol (Iambol / Bulgaria). De aici a decolat și LZ101, la 28 august 1916:


z 4 jpg jpeg

Raport de lupta a misiunii #6, LZ 101 / Kriegsfahrt - Gefechtsbericht (6te Fahrt)

Kommando L.Z. 101
Jambol, den 31.August 1916
B.Nr. 755.16
Geheim! / Secret!
Raport al atacului dirijabilului LZ 101 în noaptea de 28/29 August 1916, asupra Bucureștiului / Gefechtsbericht
În noaptea de 27/28 august 1916, ora 01:10, a fost recepționat de către CD [Comanda dirijabilului LZ101] un ordin telegrafic de la OK M [n.n. Oberkommando Mackensen], prin care se comunica ca dirijabilul a fost pus sub comanda OK M; a fost cerută confirmarea când dirijabilul poate fi gata de zbor.
Scurt timp după aceea, la ora 01:37, a sosit informația de la OK M, despre declarația de război a României față de Austro-Ungaria. Clar pentru zbor / misiune de lupta a fost imediat confirmat pentru 28 august, prinz.
În aceeași zi, la ora 13:00, CD a primit următoarea telegramă:
"Gaissert Jamboli. Azi noapte atac asupra Bucureștiului. Ținte de lovit: instalații militare și feroviare în partea de NV a orașului. Semnat: OK M"


z 5 jpg jpeg

Imagine aeriană (de la 3.000 m înălțime) a NV București, august 1916; centrată pe Gara de Nord. Folosita probabil în aceasta misiune (sau în celelalte două; LZ 101 a bombardat de trei ori Bucureștiul).

Situația meteo era favorabilă și s-a pregătit decolarea spre seară a dirijabilului.
La ora 20:20 a decolat LZ101. Aparatul a zburat până la ora 21:30 mai multe bucle în apropierea bazei Jambol și a câștigat prin aceasta urcare - cu o pierdere cât mai moderată de gaz - o înălțime de 1.600m. Aceasta înălțime era necesara pentru zborul peste munții din Balkan înalți de 1.200 m, care începeau la 30 km de Jambol.
Munții aflați în întuneric nu permiteau o orientare, până și linia ferata Tirnovo-Schumla și Tirnovo-Rusciuc nu erau precis vizibile - în ciuda unei vizibilități clare în jos. Nu se puteau vedea nici focurile de orientare solicitate în prealabil.
Către ora 23:00 s-au urcat pe partea dreapta fata (Starboard) în direcția Turtucaia mai multe lumini globulare.
La ora 23:30 s-a remarcat în fata aparatului un foc mare și ne-am îndreptat spre el, întâi în direcția N și apoi NV. Deja acum s-a remarcat un vânt puternic în direcția NV. La ora 24:00 dirijabilul a survolat Dunărea, în zona Rusciuc-Giurgiu, cu o viteză foarte redusă.
S-a văzut un incendiu foarte mare în zona Giurgiu, la malul Dunării.
Pe Dunăre s-au observat vase mici cu reflectoare (cf. rapoartelor Armatei austriece din 29 august 1916, Flotila de Dunăre austriacă a atacat și incendiat rafinăria de petrol de lângă Giurgiu).
Acest incendiu de la Giurgiu a fost extrem de util pentru zborul ulterior al dirijabilului - și de importanta covârșitoare pentru succesul misiunii.
Dirijabilul nu s-a putut (temporar) deplasa din loc, și nu s-a putut îndepărta de Giurgiu [n.n. din cauza vântului potrivnic].
Între timp s-a primit (prin telegrama F.T.) o atenționare de furtună: "O situație meteorologică deosebită venind de la Timișoara, de la ora 21:45; rafale puternice de vânt, tărie 6, venind rapid de la NV". Deci s-a survolat orașul [n.n. București], împotriva vântului, curs de la Sud spre NV, aproximativ deasupra lagărului militar de după Gara de Nord. La apropierea lui aparatului [n.n. LZ101] reflectoarele s-au stins.
Abia după ce am aruncat 2 bombe deasupra unei baterii active în Sudul orașului au luminat din nou toate reflectoarele și au cautat febril, însă precipitat, aparatul. Au fost numărate circa 15 reflectoare, dintre care două extrem de puternice, unul cu o lumina roșie în Sudul orașului. Reflectoarele au găsit de câteva ori dirijabilul, nu au reușit însă sa-l păstreze iluminat.
Orașul era foarte bine camuflat; se puteau recunoaște în general străzile întunecate și blocrile de case, însă se puteau vedeau numai puține lumini. Nu am mai văzut asemenea camuflare perfectă a unui oraș mare. Numai în apropierea Gării de Nord era un bloc de case iluminat puternic - se pare prin acoperișuri din sticla - și a fost atacat cu noua tehnică pirotehnică.
Acolo, precum și înainte deasupra lagărului militar și în apropierea Gării de Nord, au fost aruncate bombe, care în parte au lovit țintele.
Între timp aparatul a ajuns ținta focului antiaerian puternic, din zona și din partea centrală a orașului. Nu s-a remarcat nici o lovitură directă. Aparatul a stat deasupra Bucureștiului - contra vântului - practic pe loc, astfel încât două lovituri au ajuns periculos de aproape de LZ101. Ca urmare aparatul și-a schimbat direcția de zbor spre N, apoi E spre SE.
Mai multe bombe au căzut exact în centru și câteva probabil în apropierea Arsenalului.
LZ101 s-a menținut aproape o jumătate de oră deasupra Bucureștiului și a putut să-și arunce bombele într-o secvență lentă. Înălțimea de atac a fost la început de numai 3.000 metri și s-a ridicat la 3.500 metri în timpul bombardamentului. Pentru viitor s-ar putea ca această înălțime să fie prea redusă pentru București. Acum a trebuit sa am aceasta înălțime [n.n. redusă] din cauza temperaturilor care se schimbau continuu și pentru că am contat pe experiența redusă a noului inamic.
Ajuns deasupra Jambol către ora 05:00 dimineața. Pentru a se încălzi gazul și prin aceasta pentru a crește gradul de flotare al aparatului s-a zburat o oră în bucle - în soarele care tocmai apărea - și către ora 06:10 am aterizat fără probleme.
Situația climatică extrem nefavorabilă la Jambol în aceste zile îngreunează întreținerea dirijabilului și solicită muncă multă în călduri extreme. În plus sunt și solicitările extreme din cursul zborului - în special pentru mecanici.
Rezultatul misiunii: s-au bombardat [n.n. în orașul București] instalații tehnice și militare precum și clădiri impozante din centrul orașului; în total au fost aruncate 1.800 kg bombe.
Hauptmann und Kommandant Gaissert


z 6 jpg jpeg
z 7 jpg jpeg


1916 LZ101 4 jpg jpeg

Mitraliera montată pe platforma de deasupra nacelei principale a zepelinului LZ 101

Raport de zbor LZ 101 / Fahrtbericht / Chef des Feldflugwesens (Stempel)

A. Date generale:

z 9 jpg jpeg

- Data: 28/29 August 1916
- Numele dirijabilului: L.Z. 101
- Al 11-lea zbor de la construcția lui
- Al 6-lea zbor de când aparține de Armata / Schiff des Obersten Heeresleitung
- Text ordin: Zbor de război - atac de noapte asupra Bucureștiului. Ținte: instalații militare și Gara de Nord

B. Persoane echipaj:

1. Gondola anterioara:
- Comandant misiune: Gaissert
- comandant: 1 pers.
- pilot pentru altitudine: 1 pers.
- pilot pentru deplasări laterale: 1 pers.
- mașinist: 1 pers.
- ajutor mașinist: 1 pers.
- pe platforma: 1 pers.
2. Cabina de mijloc:
- 2 x ofițeri radio / FT
3. Gondola posterioară:
- inginer de bord: 1 pers.
- mașiniști: 3 pers.
- ajutor mașinist: 1 pers.
Total: 14 persoane (greutatea lor: 1.120 kg)

C. Material consumabil:

z 10 jpg jpeg

- Benzina pentru 15 ore: 3.000 kg
- Ulei pentru 15 ore: 250 kg
- Balast (apa), inclusiv bombe: 6.220 kg
- Bombe: (5 x 100 kg) + (23 x 58 kg) = 1.834 kg
- Diverse: 2.435 kg
Total: 13.025 kg

D. Gas:

- Conținut de gas în celule: 98%
- Greutate specifica gas: 0,1049

E. Înveliș exterior / Außenhülle: la o temperatura de 27°C

- Dirijabil: uscat
- Al celulelor: uscat

F. În continuare alte date tehnice ale zborului:

- direcția vântului fata de hala în care intra dirijabilul
- zborul în detaliu: ora / înălțimea de zbor / temperatura / balast și gas / motoare / curs magnetic
- durata zbor: 9st 50min
- distanța zbor: 650 km
- viteza medie: 78 km/h - 21,5 m/sec
- altitudinea maximă: 3.500 m, la temperatura 0°C
- consumuri de : benzina / ulei / muniție / bombe / apă balast

Raport tehnic LZ 101 / Erfahrungsbericht

Sunt evaluate următoarele aspecte tehnice:

1. învelișul dirijabilului, din stofa, respectiv despre etanșeitatea lui (pierderi de gaz): aprecieri negative
2. culoarea de camuflaj (albastru mat): pozitiv - confirmată alegerea (foarte greu de văzut noaptea)
3. uleiul de motor special "Apex extra": pozitiv; consum de numai 1,5 kg/h per motor
4. materialul din care sunt făcuți sacii de balast: negativ

Semnat: Hauptmann und Kommandant Gaissert


z 11 jpg jpeg

Raport transmisii radio LZ 101 / Funktechnik - Bericht

- antena: a fost scoasă la ora 21:20; s-au recepționat diverse mesaje meteo; nu a fost retrasă în timpul bombardamentului
- permisia de a transmite: primită la ora 03:00
- (ping) semnale solicitate de mai multe ori de la Constantinopol și Jamboli: recepție Constantinopol defectiva
- Stația R.E. Varna: de urgentat instalarea și punerea ei în funcțiune
- comunicație directă cu A.O.K. Mackensen dificilă


z 12 jpg jpeg

Diagrama zborului / Höhen-/Zeit - Aufnahme des Luftschiffes

Sunt notate:

- pe axa verticală: înălțimea de zbor atinsă (max. 3.500 m)
- pe axa orizontală: timpul; momente importante: ajuns la Rusciuc / atacul asupra Bucureștiului


z 13 jpg jpeg

Distribuția balastului / Ballastverteilung

Se observa amplasamentele pentru:

- benzină
- ulei
- camerele: nr. I - XVIII
- balast apă
- persoane
- armament


1916 Aug 31 LZ101 Ballastverteilung jpg jpeg

Imagine cu primul zepelin care a traversat Porțile de Fier - în drum spre Sofia, la 9 noiembrie 1915:


z 15 jpg jpeg

Aceeași imagine a apărut în literatura română cu titlul "Zeppelinul 101":


z 16 jpg jpeg

Lista acțiunilor luate de zepeline și avioane germane pe frontul S-E în anul 1916:


z x jpg jpeg

Bibliografia folosită:

- Barch Freiburg: RM 110-17
- Barch Freiburg: RM 116-201
- "Feldluftschiffer": Oliver Richter, Verlag Jochen Vollert, 2013
- "Zeppelin! The German Airship Story". Manfred Griehl und Joachim Dressel, London 2010
- "Die grossen Zeppeline": Peter Kleinheins und Wolfgang Meighörner, Springer 2005
- "Die Schlachten und Gefechte des Grossen Krieges 1914-1918", vom Großen Generalstab, Berlin, 1919

Va urma: misiunea nr. #7 a zepelinului LZ 101 de bombardare a Bucureștiului: la 4/5 septembrie 1916.

O imagine a zepelinului LZ 73 / LZ 103 (identic cu LZ 56 / LZ 86 / LZ 71 / LZ 101), construit la 8 august 1916:


z 17 jpg jpeg

În final o imagine a cabinei de navigație din nacela principala. Se observă:

- în stânga: comanda de elevație
- în fata mijloc: comanda de direcție
- în dreapta: comanda celor 4 motoare
- sus, la tavan: minere de aruncat balast (apa) / sau de a evacua gaz (dacă zepelinul este prea puțin încărcat) 


z 18 jpg jpeg