Antonov (AN 225 Mrya), cel mai mare avion din lume jpeg

Antonov (AN-225 Mrya), cel mai mare avion din lume

­čôü Comunism
Autor: Alexandru Danilov

Avionul-cargou Antonov AN-225 Mrya(mrya care ├«nseamn─â vis ├«n  ucrainean─â), cel mai mare avion din lume, r─âm├óne o capodoper─â inginereasc─â a aeronauticii mondiale. Dezvoltat ini┼úial pentru a transporta naveta spa┼úial─â Buran,   AN-225 a r─âmas dup─â destr─âmarea URSS ├«n proprietatea companiei ucrainiene Antonov care a ├«nceput de atunci s─â-l utilizeze ├«n transporturile aeriene cu gabarit dep─â┼čit . Chiar ┼či la ora actual─â, avionul este ├«nscris ├«n Cartea Recordurilor cu 106 recorduri care recompenseaz─â performan┼úele sale deosebite.

Originile  celui mai mare avion din lume ┼či dezvoltarea sa ulterioar─â

Avionul-cargou, Antonov  AN-225, s-a dezvoltat pornind de la avionul sovietic de transport militar strategic AN-124 .  Inginerii sovietici au m─ârit lungimea fuselagul lui AN-124 cu 12 metri, ad─âug├óndu-i ├«nc─â 2 motoare.  Pentru a distribui greutatea avionului cu ┼čase motoare, AN-225, trenul de aterizare a fost dotat cu 32 de ro┼úi. La o greutate maxim─â de 640 de tone, avionul este ┼či cel mai greu  din lume. Fa┼ú─â de un avion normal care are doar roata de bot orientabil─â, AN-225 are 20 de ro┼úi orientabile(4 ro┼úi de bot ┼či 16 ro┼úi ├«n trenul principal de aterizare). ├Än consecin┼ú─â, avionul este extrem de manevrabil pentru gabaritul s─âu.  Ceea ce-l face pe AN-225 s─â fie la fel de manevrabil ┼či ├«n aer este ampenajul s─âu dotat cu o coad─â dubl─â, spre deosebire de AN-124 care avea un singur stabilizator vertical.

Primul zbor al lui AN-225 a avut loc pe 21 decembrie 1988 la Kiev. Grandioasa prezentare a lui Antonov AN-225 a fost ├«n cadrul spectacolului aviatic de la Paris, atunci c├ónd a aterizat purt├ónd pe spate naveta spa┼úial─â sovietic─â Buran. De fapt, scopul ini┼úial pentru care a fost construit AN-225, era  transportul rachetei Energia ┼či a navetei spa┼úiale Buran.

Dup─â destr─âmarea URSS, operatorul ucrainian  Antonov, a preluat  singurul model AN-225 ┼či l-a reprofilat pe transporturi comerciale cu gabarit dep─â┼čit(capacitate de transport de 250 de tone). Av├ónd ├«n vedere c─â operatorul ucrainian Antonov are nevoie s─â-┼či extind─â capacitatea de transport, este ├«n plan ├«nc─â din 2005 finalizarea ┼či celui de al doilea avion AN-225, l─âsat nefinalizat din lips─â de fonduri o dat─â cu dispari┼úia URSS. Datorit─â faptului c─â finalizarea ar mai costa compania ├«nc─â 300 de milioane de dolari, proiectul s-a am├ónat .

Ca ┼či timp de execu┼úie avionul actual AN-225, construit ├«n perioada URSS-ului, a necesitat doar 3 ani. Perioada foarte scurt─â de finalizarea este explicat─â de competi┼úia ├«n care ├«nc─â se afla  URSS ┼či SUA, elementul esen┼úial al R─âzboiului Rece.

AN-225 ┼či performan┼úele sale fa┼ú─â de celelalte avioane de aceia┼či clas─â

http://1.bp.blogspot.com/_sIjQH-2nVEI/TT3mTKXKE7I/AAAAAAAABms/W1KDxOw8dIk/s640/AN-225.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_sIjQH-2nVEI/TT3mTKXKE7I/AAAAAAAABms/W1KDxOw8dIk/s640/AN-225.jpg

├Än categoria avioanelor de transport uria┼če aflate ├«n serviciu mai figureaz─â C-5A Galaxy, Airbus A380-800 (cel mai mare avion de pasageri din lume) ┼či Boeing 747 Dreamlifter(o versiune drastic modificat─â a modelului Boeing 747-400).  Ca dimensiuni, AN-225 poate ocupa cu u┼čurin┼ú─â suprafa┼úa unui teren de fotbal, put├ónd transporta cu 50% mai mult─â marf─â dec├ót un avion-cargou american C-5A Galaxy . Pentru a putea sus┼úine greutatea avionului AN-225, inginerii sovietici l-au ├«nzestrat cu 6 motoare care au fiecare c├óte 23400 cp.

Pentru al men┼úine ├«n serviciu activ, compania Antonov  a mai investit  dup─â 2000 ├«nc─â 20 de milioane de dolari pentru a instala echipamente moderne de avionic─â. De atunci  Antonov a devenit aeronava de frunte ├«n flota companiei Antonov. AN-225 a reu┼čit s─â transporte obiecte care p├ón─â atunci erau imposibile de transportat pe calea aerului. Avionul e capabil s─â zboare cu locomotive ┼či generatoare cu o greutate de 150 de tone.

Primul transport comercial pe care l-a executat AN-225 a fost pe 3 ianuarie 2002, atunci c├ónd a transportat din Germania  187, 5 tone de alimente destinate trupelor americane sta┼úionate ├«n Oman.

Cel mai recent record stabilit de aeronava AN-225 a fost ├«nregistrat la 11 august 2009, c├ónd a fost transportat  un generator de 189 de tone pentru o central─â eletric─â pe gaz din Armenia. A fost cel mai greu obiect singular transportat vreodat─â de un avion de transport comercial.

Pe 11 iunie 2010, AN-225 a atins un nou record, de această dată pentru cel mai lung obiect din istoria cargourilor aeriene, atunci când a transportat o pală a unei turbine eoline în lungime de 42 de metri.

Un alt transport notabil a lui AN-225  a fost ┼či o locomotiv─â de 102 de tone din Canada p├ón─â ├«n Irlanda. Dup─â cum putem observa, AN-225 este capabil s─â transporte ├«nc─ârc─âturi mari pe distan┼úe lungi. Un alt transport pe distan┼ú─â lung─â a fost ┼či cel dintre Germania ┼či India, atunci c├ónd AN-225 a transportat un generator Siemens de  135, 2 t.

AN-225 ┼či-a demonstrat eficacitatea ┼či ├«n misiunile umanitare la care a participat.  Ultima misiune umanitar─â la care a f─âcut parte AN-225 a fost ├«n martie 2011(catastrofa produs─â de tsunamiul din Japonia) atunci c├ónd a transportat ├«n Japonia generatoare cu o greutate ├«nsumat─â de 140 de tone .Transportul a fost f─âcut la comanda guvernului francez.

Cercet─ârile cu privirea la utilizarea lui AN-225 ├«n prima faz─â de lansare pe orbit─â a cargourilor spa┼úiale sunt ├«n progres. Sistemul aerospa┼úial pus la punct de Rusia ┼či Ucraina urm─âre┼čte lansarea pe orbit─â, a unor ├«nc─ârc─âturi de p├ón─â la 18 tone folosindu-se de ajutorul lui AN-225.

Fie că e vorba de transporturi comerciale sau participări la viitoarele programe spaţiale, AN-225 rămâne unul dintre cele mai de perspectivă aeronave create vreodată.

AN-225 Mriya Basic Performance

Maximum payload, t

250

Cruising speed, km/h

up to 850

Cruising altitude, m

up to 12 000

Service range with a 200-ton cargo, km

4 000

Airfield length, m

3 000-3 500

Engines:

-type

D-18T turbofan

-number x thrust, tf

6 x 23, 4

 Tabel cu performan┼úele tehnice,

http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-225-mriya/an-225-performance

Bibliografie

Michael Sales, The Air Logistics Handbook:Air Freight and the Global Supply Chain, Ed.Routledge, Londra, 2013, pp.144-145.

Paul Eisenstein, articolul ÔÇťWorldÔÇÖ sBiggest PlaneÔÇŁ, ├«n revista Popular Mechanics, ianuarie 2013. p.34.

http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-225-mriya