Oamenii de Neanderthal vânau lei de peșteră

🗓️ 7 mai 2024

Toracele unui leu de peșteră, străpuns cu o suliță din lemn în urmă cu 48.000 de ani, reprezintă dovada că Oamenii de Neanderthal aveau curaj să vâneze aceste aceste feline fioroase, care dominau pădurile Europei în ultima perioadă glaciară din Pleistocen.

Oamenii de știință au observat recent că scheletul aproape complet al unui leu descoperit în 1985, în peștera Siegsdorf din Bavaria, prezintă o plagă perforată în cutia toracică, un detaliu ce corespunde cu impactul produs de o suliță din lemn, arată un studiul publicat în revista Scientific Reports.

Scheletul acestui leu de peșteră, o subspecie dispărută de pe Terra, prezintă urme de tranșare, sugerând inițial că felina a fost consumată după ce a fost găsită moartă de oamenii de Neanderthal, însă noile analize au dezvăluit că arma a pătruns prin partea stângă a abdomenului și a străpuns organele vitale ale animalului.

Scheletul leului de peșteră descoperit în peștera Siegsdorf (© uni-tuebingen.de)

Lovitura fatală seamănă cu rănile descoperite la nivelul scheletelor de cervide, despre care se știe deja că au fost făcute de sulițele Oamenilor de Neanderthal.

Se știe că Oamenii de Neanderthal vânau mamifere mari precum bizonii sau mamuți, însă pentru prima dată se poate demonstra că aveau curajul să vâneze și animale atât de periculoase precum un leu de peșteră, una dintre cele mai mari feline din toate timpurile.

„Aceasta este cea mai timpurie dovadă directă a vânătorii unui super-prădător din istoria omenirii”, afirmă autorii studiului citat de Agerpres.

Depunerea unor eforturi atât de mari pentru a urmări un carnivor atât de mare depășea sfera unei simple căutări de hrană, precizează Gabriele Russo de la Centrul de Paleontologie Senckenberg din cadrul Universității Tubingen, coordonatoarea studiului. Acea acțiune sugerează dorința de a câștiga un avantaj asupra super-prădătorului, un comportament atribuit până acum exclusiv lui Homo sapiens.

Pentru străvechii vânători-culegători din specia noastră, leul-de-peșteră avea o valoare simbolică puternică, așa cum atestă reprezentările sale în picturi rupestre sau pe statuete gravate.

Foto sus:  Lei de peșteră pictați pe pereții peșterii Chauvet din Franța (© Claude Valette / Wikimedia Commons)