ISJ Harghita: elevii deseneaz─â cu trupurile lor harta Ungariei Mari pe asfalt? Nu i problem─â! jpeg

ISJ Harghita: elevii deseneaz─â cu trupurile lor harta Ungariei Mari pe asfalt? Nu-i problem─â!

­čôü Istorie recent─â
­čŚô´ŞĆ 4 septembrie 2018

Dup─â ce elevii liceului Pallo Imre din Odorheiu Secuiesc au desenat cu trupurile lor harta Ungariei Mari pe asfalt, anul acesta, ├«n data de 4 iunie, iar presa a relatat despre asta, societatea civil─â rom├óneasc─â s-a scandalizat pentru scurt timp, dup─â care subiectul a fost abandonat, f─âr─â o continuare logic─â. 

Citeste aici Cum sunt educati copiii maghiari contra constitutiei României

Dar pentru ca zicala rom├óneasc─â: ÔÇ×Orice minune ╚Ťine trei zileÔÇŁ s─â nu mai fie o realitate care s─â striveasc─â orice speran╚Ť─â de mai bine, ne-am g├óndit s─â ├«ntreb─âm dac─â autorit─â╚Ťile ├«ndrituite ╚Öi-au exercitat obliga╚Ťia de a investiga cauzele acestei manifest─âri, ce sare bine dincolo de limitele normalului, ╚Öi dac─â s-au preocupat ca normalul s─â redevin─â normal, iar tinerii s─â nu mai fie utiliza╚Ťi pe post de ÔÇ×f├ó╚Öii de grani╚Ť─âÔÇŁ revizionist─â. Ce semnific─â ziua de 4 iunie? Este ziua ├«n care organiza╚Ťiile extremiste maghiare, a╚Öa cum este Mi╚Öcarea de Tineret 64 de Comitate / HVIM (care de anul acesta a fost interzis─â de ├«nalta Curte de Casa┼úie ┼či Justi┼úie pe teritoriul Rom├óniei ├«ntruc├ót profereaz─â o simbolistic─â fascist─â ┼či antisemit─â ) ÔÇ×comemoreaz─âÔÇŁ semnarea Tratatului de la Trianon ╚Öi blameaz─â unirea Transilvaniei cu Rom├ónia, prin depunerea unor coroane la statui/pietre funerare care simbolizeaz─â revizionismului maghiar din Transilvania. Este ziua ├«n care organiza┼úii extremiste din Ungaria ┼či extensiile lor din Rom├ónia orchestreaz─â ac┼úiuni publice prin care cer anularea prevederilor Tratatului ┼či revenirea la grani┼úele Ungariei Mari, cele dinainte de anul 1918. 

A╚Öa c─â i-am ├«ntrebat pe cei de la Ministerul Educa╚Ťiei ╚Öi pe reprezentan╚Ťii Inspectoratului ╚ścolar Jude╚Ťean Harghita care au fost m─âsurile adoptate pentru intrarea ├«n normalitate ┼či renun┼úarea la organizarea unor ac┼úiuni cu tent─â extremist─â ├«n incinta unei unit─â┼úi ┼čcolare de ├«nv─â┼ú─âm├ónt. 

Cel mai mult ne-a surprins pozi┼úia Inspectoratului ╚ścolar Jude╚Ťean Harghita, care a r─âspuns c─â Liceul Pallo Imre din Odorheiu Secuiesc a colaborat cu un liceu de art─â din Ungaria ├«n cadrul unui proiect intitulat ÔÇ×├Ämpreun─â ╚Öi pe drumurile artei / 2018ÔÇŁ. Toate bune ╚Öi frumoase, p├ón─â aici: proiectul are un titlu generos ╚Öi frumos, Ungaria este un stat european, membru UE ╚Öi NATO, cu locuitori one╚Öti ╚Öi muncitori, exist├ónd reciproc lucruri pe care le putem ├«nv─â┼úa unii de la al┼úii. Este normal ca elevii minoritari s─â aib─â activit─â╚Ťi ├«n comun cu elevi din statul-mam─â, at├ót timp c├ót acestea nu ├«ncalc─â normele legale ╚Öi morale ╚Öi mai ales nu duc la ├«nvr─âjbire. Ni se mai spune c─â: ÔÇ×La activitatea desf─â╚Öurat─â ├«n data de 4 iunie 2018, parte a proiectului mai sus men╚Ťionat, au luat parte 30 de elevi ╚Öi trei profesori din ╚Öcoala din Ungaria, respectiv 18 elevi de la specializarea arte plastice ╚Öi 3 profesori de arte plastice vizuale de la Liceul de Arte ,,Dr. Pallo lmre" din Odorheiu Secuiesc. La ora desf─â╚Öur─ârii activit─â╚Ťii, elevii implica╚Ťi (din clasele lX-Xl) au avut ore de arte plastice. Fiind vorba de ╚Öcoli de arte, produsul acestui proiect a fost desenarea unei h─âr╚Ťi cu teritoriile ├«n care actualmente tr─âiesc comunit─â╚Ťi ├«nsemnate de maghiari. Aceste h─âr╚Ťi au fost realizate cu o tehnic─â numit─â LandArt, fiind marcate localit─â╚Ťile de unde provin elevii ╚Öcolilor partenere ╚Öi drumul care leag─â aceste localit─â╚Ťi. 

Pozi┼úia integral─â a ISJ Harghita o g─âsi┼úi aici 

4946 raspuns de la Inspectoratul Scolar (2) Page 1 jpg jpeg
4946 raspuns de la Inspectoratul Scolar (2) Page 2 jpg jpeg

La o prim─â vedere, superficial─â, nu ar fi nimic r─âu ├«ntr-o manifestare artistic─â. ├Äns─â, pentru cine cunoa┼čte pu┼úin─â istorie, lucrurile devin destul de grave. ├Än primul r├ónd, ISJ Harghita se face c─â nu observ─â c├ótu┼či de pu┼úin coinciden┼úa datei la care acest proiect s-a desf─â┼čurat ├«n ┼čcoala din Odorheiu Secuiesc. ├Än aceea┼či zi ├«n care, dincolo de por┼úile ┼čcolii, membrii unor organiza┼úii revizioniste ungare ┼či maghiare solicitau anularea Tratatului de la Trianon! Practic, prin acest r─âspuns, I╚śJ Harghita nu face dec├ót s─â induc─â ├«n eroare opinia public─â, concluziile fiind ├«nlocuite cu ni╚Öte ÔÇ×petarde argumentativeÔÇŁ, menite a devia aten╚Ťia de la ceea ce se cam ├«nt├ómpl─â cu adev─ârat. 

Dac─â s-a dorit desenarea unei h─âr╚Ťi cu ÔÇ×teritoriile ├«n care actualmente tr─âiesc comunit─â╚Ťi ├«nsemnate de maghiariÔÇŁ, de ce nu s-au redat grafic h─âr╚Ťile Canadei sau Australiei, unde, conform datelor, tr─âiesc azi comunit─â╚Ťi de maghiari mult mai mari dec├ót ├«n Voievodina (Serbia), Transcarpatia (Ucraina) sau ╚Üinutul Mura (Slovenia), toate foste regiuni ale Ungariei din timpul Imperiului Austro-Ungar? De ce trebuie un elev s─â ├«╚Öi asume postura de pies─â ├«ntr-o coregrafie cu v─âdite semnifica╚Ťii de-a dreptul revizioniste? Oare acesta este rolul proiectului ini┼úiat cu ┼čcoala din Ungaria? Vorbim aici de art─â sau vorbim de ├«ncercarea perfid─â de a inocula, indirect, ├«n mintea unor tineri copii idei ┼či concepte proferate de organiza┼úii extremiste interzise pe teritoriul Rom├óniei?! 

Ceea ce este la fel de grav este faptul c─â o pozi┼úie similar─â a ISJ Harghita a fost trimis─â, anterior, ┼či jurnalistului Iosub Robert de la ziarharghita.ro. Cititi si raspunsul inspectoratului scolar

┼×i culmea c─â, mai nou, nu doar organiza┼úiile extremiste ungare profereaz─â asemenea idei. Pentru cine ar crede c─â exager─âm, este suficient s─â ne referim la declara┼úia vicepremierului Ungariei, Semjen Zsolt, f─âcut─â ├«n cursul aceleia┼či zi de 4 iunie c├ónd s-a lansat ├«ntr-un atac murdar la adresa Rom├óniei, sus┼úin├ónd c─â Marea Adunare Na┼úional─â de la Alba Iulia (01.12.1918) nu are valoare juridic─â, insinu├ónd c─â unirea Transilvaniei cu Rom├ónia este lipsit─â de legitimitate. 

Detalii despre poziţia vicepremierului Ungariei găsiţi aici.

Nu cumva ├«ns─â╚Öi implicarea ╚Öi utilizarea fizic─â a elevilor ├«n acest demers simbolic, de marcare a grani┼úelor Ungariei Mari, este de natur─â s─â spun─â clar care este opinia conducerii ╚Öcolii ├«n aceast─â chestiune, ar─ât├ónd practic elevilor c─â zona ├«n care se afl─â face parte din Ungaria ╚Öi nu din Rom├ónia? Oare modul derizoriu ├«n care I╚śJ Harghita motiveaz─â demersul nu face altceva dec├ót s─â ├«nt─âreasc─â elevilor ideea c─â ini╚Ťiativa conducerii liceului ╚Öi a profesorilor, venit─â ├«ntr-o zi resuscitat─â de organiza╚Ťia extremist─â ╚Öi revizionist─â HVIM ╚Öi de altele asemenea ei, este una legitim─â ╚Öi care ar trebui perpetuat─â ╚Öi la un alt nivel, iar elevii ╚Öi cet─â╚Ťenii rom├óni sunt cei care stau ├«n calea realiz─ârii unui astfel de ÔÇ×visÔÇŁ? Tineri vulnerabiliza╚Ťi de astfel de idei sunt exact materialul de care au nevoie organiza╚Ťiile extremiste din ├«ntreaga Europ─â, din care un activism aparte o arat─â cele maghiare, care ├«n urm─â cu 12 ani voiau s─â incendieze, ├«n Budapesta, institu┼úii importante ale Ungariei... 

Pozi┼úia Ministerului Educa┼úiei Na┼úionale, de┼či seac─â, este una mai ├«ncurajatoare ┼či ne face s─â sper─âm c─â lucrurile nu vor fi l─âsate chiar a┼ča. Astfel, ministerul de resort ne informeaz─â c─â reprezentan┼úi ai corpului de control au efectuat un control ├«n perioada 23 - 26 iulie 2018, la Liceul de Arte ÔÇ×Dr Pallo ImreÔÇŁ din Odorheiu Secuiesc, av├ónd ca obiect verificarea activit─â╚Ťilor desf─â╚Öurate ├«n respectiva unitate de ├«nv─â╚Ť─âm├ónt ├«n data de 4 iunie 2018. ├Än aceea┼či pozi┼úie, se men┼úioneaz─â c─â acest control al MEN nu este ├«nc─â finalizat, urm├ónd ca redac┼úiei noastre s─â ├«i fie puse la dispozi┼úie concluziile ╚Öi m─âsurile stabilite de comisia de control. 

Iat─â ce r─âspunsuri am primit de la MEN, dup─â o perioada destul de lung─â (solicitarea a fost facut in 28 iunie, inregistrata abia in 2 iulie si raspunsul a venit intr-un final pe 7 August!)

A fost efectuat un control la Liceul ÔÇŁPallo ImreÔÇŁ din Odorheiu Secuiesc, ┼či dac─â da, care au fost rezultatele acestuia ╚Öi ce m─âsuri s-au dispus?

Corpul de Control al Ministerului Educa╚Ťiei Na╚Ťionale (MEN) a efectuat un control, ├«n perioada 23 - 26 iulie 2018, la Liceul de Arte ÔÇ×Dr Pallo ImreÔÇŁ din Odorheiu Secuiesc, av├ónd ca obiect verificarea activit─â╚Ťilor desf─â╚Öurate ├«n respectiva unitate de ├«nv─â╚Ť─âm├ónt ├«n data de 4 iunie 2018.

S-a sesizat fa┼ú─â de aceast─â situa┼úie Inspectoratul ┼×colar Jude╚Ťean Harghita, ┼či dac─â da ce m─âsuri s-au dispus la acest nivel?

La solicitarea Institu╚Ťiei Prefectului - Jude╚Ťul Harghita, Inspectoratul ╚ścolar Jude╚Ťean Harghita a numit, prind Decizia nr. 430/13 iunie 2018, o comisie de cercetare care s-a deplasat la unitatea de ├«nv─â╚Ť─âm├ónt anterior men╚Ťionat─â unde a avut discu╚Ťii cu conducerea acesteia, a luat declara╚Ťii scrise de la reprezentan╚Ťii ╚Öcolii ╚Öi de la cadrele didactice implicate, verific├ónd ├«n acela╚Öi timp documentele existente la nivelul ╚Öcolii. Concluziile raportului ISJ Harghita pot fi solicitate institu╚Ťiei ├«n cauz─â.

Care sunt persoanele implicate ├«n organizarea activit─â╚Ťilor de marcare a grani┼úelor Ungariei Mari?

A se vedea răspunsul la întrebarea nr. 2.

Cum se raporteaz─â Ministerul Educa┼úiei Na┼úionale la manifest─ârile de acest gen, organizate de profesori pl─âti┼úi din bugetul de stat, care au un v─âdit caracter neconstitu╚Ťional?

Raportul aferent controlului efectuat de MEN nu este finalizat ├«n acest moment. Ulterior aprob─ârii de c─âtre ministrul Educa╚Ťiei Na╚Ťionale, conform procedurilor specifice, v─â vom pune la dispozi╚Ťie concluziile ╚Öi m─âsurile stabilite de comisia de control. 

Vom reveni cu noi date pe acest subiect.