Cele mai faimoase invenții, afaceri și visuri ale lui Elon Musk
Elon Musk s-a născut pe 28 iunie 1971 în Pretoria, Africa de Sud. Mama lui, Maye Musk, era un model dietetician din Canada, iar tatăl său, Eroll Musk, era inginer electromecanic, marinar și pilot. A crescut alături de un frate, Kimball, și o soră, Tosca. De la 10 ani, Elon a fost pasionat de programare și la 12 ani a creat jocul video Blastar și un program Office Technology pe care le-a vândut cu 500 dolari.
Elon a urmat studiile la Universitatea din Pretoria pentru cinci luni, dar pentru că a vrut să evite serviciul militar obligatoriu din Africa de Sud, s-a transferat în Canada unde a urmat studiile la Universitatea Reginei din Kingston. A studiat apoi fizica la Universitatea din Pennsylvania, a efectuat un stagiu de practică la Institutul de cercetare Pinaccle și și-a definitivat doctoratul la Universitatea Standford din California.
În prezent are o avere de aproximativ 40 miliarde de dolari, conduce companiile SpaceX, PayPal, Solar City și Tesla, are șase copii, a fost cuplat cu Justine Wilson, Talulah Riley, Amber Heard și Grimes, a avut apariții în filmul Iron Man 2 și serialul The Big Bang Theory . Este geniu, inginer, proiector industrial, antreprenor și o celebritate. Deține o colecție de mașini electrice și cinci locuințe de lux în Los Angeles.
Se declară agnostic, este socialist convins, fumează marijuana, e pasionat după filmele SF, tehnologie și automatizare. Dar cum a ajuns Elon Musk un afacerist de succes? El ne spune că prin muncă, că muncește chiar 80-100 ore pe săptămână.
1. Zip2
În 1995, Elon Musk, alături fratele său, Kimbal Musk, și-a creat prima sa afacere - Zip2, o companie care dezvolta și comercializa un ghid urban online cu hărți și pagini aurii pentru publicațiile de presă precum New York Times.
În 1999 a vândut-o la Compaq (o companie ce dezvolta și comercializa calculatoare) pentru 22 milioane de dolari. Compaq a avut dificultăți financiare în competiția cu Dell și a fost achiziționată de Hewlett-Packard în 2002.
Zip2 n-a avut o soartă prea bună, dar vânzarea sa l-a îmbogățit pe Elon Musk și i-a dat startul unei cariere de succes în afaceri. Aceasta a fost doar prima sa afacere.
Pagina Zip2 - prima afacere a lui Elon Musk
2. X.com/PayPal
Dacă faceți plăti cu un card PayPal, priviți-l și luați aminte că Elon Musk a fost cel care l-a “inventat”. Elon Musk, cu banii obținuți din vânzarea companiei Zip2, a fondat X.com în noiembrie 1999, un serviciu financiar online cu plăți prin email, dar i s-a alăturat lui Confinity, o companie software din Sillicon Valley, fondată de Max Levchin, Peter Thiel, Luke Nosek în 1998.
Prin fuziunea lor a rezultat crearea companiei PayPal în 2001. PayPal este compania americană ce operează sistemul de plăți online la nivel global și oferă suport pentru transferurile monetare online, fiind și o alternativă electronică la plățile cash. Musk a rămas în poziția de CEO al companiei.
În octombrie 2002, PayPal a fost achiziționat și controlat de eBay până în 2015. În 2017 Musk a achiziționat domeniul X.com de la PayPal sub motivul că reprezintă o valoare sentimentală pentru el. PayPal are în prezent 305 milioane de utilizatori în toată lumea, 21 800 de angajați, venituri de 17 miliarde de dolari, iar serviciile sale sunt disponibile pe toată planeta.
Elon Musk & Peter Thiel - fondatorii sistemului PayPal
3. Racheta Falcon (SpaceX)
Pe 6 mai 2002, Elon Musk a fondat compania aerospațială SpaceX din inițiativa de a-și îndeplini visul, acela de a trimite astronauți și de a cultiva plante pe Marte prin proiectul conceptualizat del și numit “Mars Oasis”. A achiziționat rachete ieftine din Rusia, dar le-a returnat când s-a gândit că ar putea construi propriul său model de rachetă, Falcon.
În prezent, compania are 7000 de angajați și numeroase proiecte inginerești în derulare. Pe 28 septembrie Elon Musk a lansat pe orbita planetei prima sa rachetă privată cu propulsie lichidă, Falcon 1, după trei încercări nereușite. Iar pe 14 iulie 2009, SpaceX a servit drept contractor în lansarea și trimiterea satelitului comercial de observație, RazakSAT (fabricat de Malaysia), tot cu o rachetă Falcon 1.
Pe 8 decembrie 2010, tot cu ajutorul rachetei Falcon 1, SpaceX a lansat SpaceX Dragon, nava spațială pentru transport, spre orbita planetei.Printr-o colaborare cu NASA, pe 25 mai 2012, Space X a trimis prima nava spațială Dragon C2+ pentru a aproviziona astronauții de pe Stația Spațială Internațională. În decembrie 2015 a reușit să testeze cu succes și să întoarcă racheta orbitală Falcon 9 la sol,rachetă care avea să transporte și primul satelit al Turkmenistanului pe orbita planetei.
Pe 8 aprilie 2016, SpaceX a reîntors racheta Falcon 9 pe o platformă plutitoare din Oceanul Pacific, fiind eficientă pentru recuperarea treptei 1 și reutilizarea în viitoarele misiuni. Asta în vreme ce nava spațială Dragon CRS-8 s-a cuplat la ISS. În ciuda multor teste eșuate și accidente, Falcon 9 a devenit prima rachetă spațială ce poate fi reutilizabilă parțial după reintrarea în atmosferă și capabilă să aterizeze vertical la sol.
În 2017 a testat lansarea și aterizarea cu succes a unei rachete orbitale recondiționată. În iunie 2017, SpaceX a lansat primul satelit de telecomunicații produs de Bulgaria.
Pe 6 februarie 2018, SpaceX a testat și a lansat cu succes cea mai puternică rachetă din lume la ora actuală, Falcon Heavy.
Racheta Falcon Heavy, cu o înălțime de 70 metri, motoare Merlin, cu două propulsoare suplimentare atașate, are cea mai mare capacitate de încărcare de sarcini utile pe orbită, fiind pe locul doi după rachetă Saturn V ce a transportat astronauții pe Luna în cadrul programului Apollo în anii 1967-1973.
Falcon Heavy poate transporta o greutate de 63 de tone pe orbită joasă a Pământului. La modulul principal al navei a fost încărcat modelul de mașină electrică Tesla Roadster din colecția proprie a lui Musk, cu un manechin numit “Starman” la volan, propulsată și plasată pe traiectoria Terrei.
Cele două propulsoarele atașate de rachetă au aterizat cu succes la sol în sincron, pe stația aeriană Cape Canaveral. Aveau să fie refolosite în misiunile viitoare. S-a încercat întoarcerea nucleului central la stația spațială plutitoare din Oceanul Pacific, denumită sugestiv “Bineînțeles că încă te iubesc”.
Dar două dintre cele trei motoare ale sale nu au pornit și nucleul central s-a prăbușit în ocean la 100 de metri de stația spațială plutitoare. Însă cel puțin, mașina lui Elon Musk și-a îndeplinit misiunea de a efectua prima rotație în jurul Soarelui după un an, ajungând și la o distanță mică față de Marte - 7 milioane km. Va continua să orbiteze în jurul Soarelui miliarde de ani de acum înainte.
Pe 2 martie 2019, SpaceX a trimis nava reutilizabilă Dragon V2 care a andocat cu Stația Spațială Internațională. Capsula cargou era inițial destinată pentru transportarea de mărfuri în 2013, dar în prezent are capacitatea de a transporta șapte astronauți de la Stația Spațială pe Pământ. Cinci zile a fost andocată de Stația Spațială Internațională, iar pe 8 martie s-a întors pe Terra, amerizând cu succes în Oceanul Atlantic, însă fără echipaj, fiind încă în faza de testare.
Pe 9 decembrie a fost lansată din nou și andocată de Stația Spațială Internațională, transportând provizii, un robot și șoareci drept cobai către astronauți.
Pe 27 mai 2020 e planificat primul zbor al navei Dragon 2 cu echipaj de astronauți la bord ce vor fi transportați spre Stația Spațială Internațională.
A dezvăluit că Falcon Heavy nu va transporta astronauți, ci doar sateliți militari de spionaj și alte obiecte de mare tonaj. Dar plănuiește să dezvolte naveta spațială SpaceX Starship care urmează să fie testată în 2020 și ar putea să transporte astronauți și turiști spațiali pe orbita Terrei, pe Lună și pe Marte. În orice caz, e meritul lui Musk că a reușit să creeze rachete spațiale ieftine și reutilizabile. Principalul competitor al lui SpaceX este Blue Origin deținut de Jeff Bezos, fondatorul companiei Amazon, cel mai mare inamic al lui Elon Musk. Cei doi se războiesc pe Twitter de ani buni prin tachinări reciproce.
4. Masina electrica (Tesla Inc.)
Pe 1 iulie 2003, Elon Musk a fondat compania Tesla Inc., cunoscută anterior ca Tesla Motors. Compania respectivă produce automobile electrice cu baterii pentru a diminua astfel rata poluării produsă de automobilele pe bază de carburanți. Și nu doar mașini electrice, ci și mașinării de ansamblat componentele auto.
Tehnologia automobilelor electrice nu e nouă, căci prima mașină electrică a fost inventată în 1881 de către inginerul englez Thomas Parker. Dar Elon Musk a încercat să facă tehnologia mai accesibilă, să producă mașini electrice mai ieftine, cu motoare mai puternice, cu acumulatori mai buni pentru a nu se descărca rapid și a încurajat instalarea stațiilor de încărcare electrică pe multe șoselele americane.
Primul model de automobil electric scos la vânzare a fost Tesla Roadster în 2008, la prețul de 109 000 dolari, fiind și primul cu acumulator litiu-ion și care putea să parcurgă o distanță mai mare de 320 km. Pentru a-i aniversa lansarea, 10 ani mai târziu, pe 6 februarie 2018 a lansat o rachetă Falcon Heavy cu un model Tesla Roadster care și în prezent orbitează Pământul.
În 2012, a fost lansat modelul Tesla S capabil să parcurgă 473 km, cu 300-691 cai-putere, la prețul de 57 000 dolari, fiind vândute 110 000 exemplare. În 2015 a fost lansat Tesla Model X la preț de 80 000 dolari, iar în 2017 a fost lansat Tesla Model 3 la prețul de 35 000 dolari.
Ultimul model lansat este Tesla Model Y. După o încărcare electrică, poate parcurge o distanță de peste 500 km, poate atinge viteză de 249 km/ora iar prețurile de vânzare variază de la 39 000 la 60 000 dolari.
În noiembrie 2019 compania a dezvăluit camionul Tesla Cybertruck, un vehicul blindat cu aspect inedit. Prezentarea n-a fost reușită din cauza unei defecțiuni, geamurile fiind sparte. Dar compania Tesla promite că-l va îmbunătăți, iar în viitorul apropiat ar putea servi drept mijloc de transport pentru pompieri, poliție și armată datorită învelișului blindat.
Elon Musk și-a propus să creeze și un avion cu reacție supersonic și electric, capabil de decolare și aterizare verticală.
Compania Tesla are un capital de 166 miliarde de dolari și un viitor strălucit având în vedere că multe dintre guvernele lumii care au semnat acordul climatic de la Paris în 2015 au început să suprataxeze poluarea și să creeze noi taxe “verzi” pentru șoferii de automobile pe baza de carburanți.
Tesla, creația lui Elon Musk, a făcut un pas timid pe piață, dar să nu uităm că la fel a fost și în cazul lui Henry Ford care în 1908 a lansat Ford Model T, primul automobil accesibil clasei de mijloc, produs în numai 10 000 de exemplare și vândut la prețul de 825 dolari. Tot în 1908 a fost fondat General Motors care a lansat modelul Chevrolet 490 în 2018.
Au trebuit să treacă decenii până când Ford Motor Company și General Motors să devină marii jucători de pe piață industriei auto, și toate acestea după șase milenii în care omul a folosit calul drept principalul mijloc de transport. Tesla ar putea avea o ascensiune mai rapidă, iar modelele sale de automobile electrice ar putea deveni accesibile populației mai repede decât s-ar putea anticipa.
5. Solar City - acoperișuri fotovoltaice
Imaginați-vă un viitor în care vom avea mașini electrice și să trăim în locuințe alimentate cu energie solară, iar stilul nostru de viață să nu mai aibă impact negativ asupra biosferei planetei. Asta își dorește și Elon Musk!
Solar City a fost fondată de frații Peter și Lyndon Reve în 2006 la sugestia vărului lor, Elon Musk care a devenit șeful acesteia.
Compania a produs panouri solare capabile să genereze 400 megawați.
Solar City fost achiziționată de Tesla în 2016 pentru 2,6 miliarde de dolari. Musk intenționează să construiască locuințe cu acoperișuri fotovoltaice și fabrici de baterii. Vrea să încurajeze oamenii să trăiască un stil de viață ecologist. În câteva decenii am putea asista la clădirea primelor orașe alimentate doar de panouri solare.
6. Starlink
Ce sunt acele luminițe care se deplasează pe cerul nopții în șiruri ordonate ca un șirag de mărgele luminoase? Flote de nave extraterestre? Nu!
Sunt sateliții Starlink de dimensiuni mici lansați de SpaceX! Pe 22 februarie 2018, SpaceX a trimis pe orbita planetei doi sateliți Starlink cu o rachetă Falcon 9 Full Thrust. Misiunea s-a dovedit a fi una de succes.
Pe 24 mai 2019 a mai trimis încă 60 de sateliți cu o rachetă Falcon 9 Block 5. A aterizat înapoi pe Pământ. Aceeași rachetă a mai trimis trimis încă 60 sateliți pe orbită pe 11 noiembrie 2019.
S-a întors pe Pământ, iar pe 7 ianuarie 2020 a mai lansat încă alți 60 de sateliți pe orbită.
Ultimii 60 de sateliți au fost plasați pe orbită planetei pe 22 aprilie 2020. După opt misiuni de succes, aceeași rachetă Falcon 9 Block 5 a plasat până în prezent 422 de sateliți pe orbita Terrei. Dar ce urmărește Elon Musk?
Vrea să creeze o constelație de 12 000 de sateliți pentru a asigura pământenilor un acces mai facil la internet, funcționând în combinație cu stațiile de emisie-recepție terestre. Unii sateliți ar putea fi vânduți în scopuri științifice, militare sau meteorologice. Dar unii savanți și-au exprimat îngrijorarea privind poluarea orbitei planetei cu resturi și gunoaie spațiale și ar putea periclita viitoarele misiuni spațiale.
7. The Boring Company
În decembrie 2016, Elon Musk a fondat The Boring Company, o companie de construcții în infrastructură și tunele concentrată pe tunelele optimizate pentru mașini electrice, dar și capsulele Hyperloop. Musk visează să construiască o rețea de tuneluri subterane pentru automobilele de mare viteză în Las Vegas.
Construcția primului tunel costă 35-55 milioane de dolari și se va întinde pe 81 de hectare, și va lega centrul orașului Las Vegas, cu bulevardul cu cazinouri și hoteluri de aeroport. Mii de mașini electrice și autonome fără șofer vor putea circula în acel tunel cu viteză de 250 km/ora. În decembrie 2018 a fost finalizat și deschis primul tunel în Los Angeles.
8. Submarinul pentru copii
Pe 23 iunie 2018, 12 copii și antrenorul lor au rămas blocați într-o peștera din Thailanda în urmă unei inundații. Salvarea avea să fie foarte dificilă. Dar Elon Musk și-a propus să salveze copii în mod inedit. A proiectat un submarin cu tub de oxigen, carenă construită dintr-o rachetă Falcon, într-o formă robustă pentru a fi ghidată prin tunele de doi scufundători.
Autoritățile thailandeze au refuzat să-i folosească invenția, iar copiii și instructorul au fost salvați după ce 10 000 de oameni și 100 de scufundători au fost implicați în operațiunea de salvare care a durat 18 zile. Dar invenția lui Elon Musk ar putea fi utilă în viitoarele operațiuni de salvare.
9. OpenAI
Pe 11 decembrie 2015, Elon Musk și programatorul Sam Altman au lansat compania OpenAI. Scopul companiei e să creeze o inteligență artificială prietenoasă cu oamenii și care să lucreze în beneficiul omenirii. Musk intenționează că Tesla să fabrice mașini electrice autonome, fără șofer, iar OpenAI ar putea să-i programeze automobilele.
În 2016, compania a lansat OpenAI Gym, o platformă pentru cercetare. Gym își propune să ofere o modalitate prin care inteligență artificială să fie ușor configurată într-o varietate de medii diferite, de la recunoașterea facială la învățarea supravegheată.
Robot care a rezolvat cubul Rubik
Un alt produs lansat de OpenAI este RoboSumo, un model robotic capabil să învețe să se miște și să-și contracareze adversarul în ring. OpenAI Five este un set de boti folosiți în partidele din jocul video Dota 2 și învață să joace împotriva jucătorilor umani. Dactyl este programat să instruiască un robot Shadow Hand, iar GPT-2 este un model de limbaj de programare. În 2019, OpenAI a anunțat că a dezvoltat un braț robotic care a putut rezolva un cub rubik, fiind controlat de o inteligență artificială.
10. Neuralink
În iulie 2016, Elon Musk a fondat Neuralink, o companie neurotehnologica care are drept scop dezvoltarea interfatei creier-computer, dar și tratarea afecțiunilor neurologice. Prin implantarea unui dispozitiv pe creier și declanșarea conexiunii prin impulsuri, oamenii vor putea cu puterea gândului să acceseze computerele și să navigheze pe internet ori să programeze. Sau vor putea chiar să transmită mesaje pe telefon cu puterea minții. S-ar putea crea o super rețea wireless și chiar am putea ajunge să comunicăm telepatic.
Interfața creier-calculator
Neuralink lucrează în prezent la un dispozitiv similar mașinii de cusut, capabil să implanteze în creier electrozi, “fire” transmițătoare, subțiri de 4-6 micrometri. Elon Musk susține că a făcut teste cu succes pe șoareci și a declarat că o maimuță căreia i-a fost implantată electrozi a putut să controleze un computer, Neuralink a anunțat că vor fi efectuate experimente și pe oameni în viitorul apropiat, poate chiar în anul 2020. Va fi Elon Musk cel care va transforma oamenii în cyborgi?
11. Hyperloop
Imaginează-ți cum ar fi să călătorești de la New York City până în Los Angeles în doar 45 de minute. Elon Musk spunea în 2012 că peste câteva decenii va fi posibil prin noul mijloc de transport în comun pentru pasagerii viitorului, inventat și proiectat chiar de el. Se numește Hyperloop și este o rețea de tuneluri și capsule de transport în vid, cu levitație magnetică la bază, care călătoresc cu 1500 km/ora fără fricțiune.
Transportarea pasagerilor prin tuburi pneumatice nu este ceva nou, fiind conceptualizat în 1812 de inginerul britanic George Medhurst care scria o carte prin care detalia un sistem de transport care să presupună containere ce transporta pasageri și mărfuri prin tuburi etanșe, propulsate de aer. Proiectul este inspirat și după trenurile de levitație magnetică Maglev.
În prezent, o serie de companii sunt preocupate de dezvoltarea noului sistem de transport: companii americane ca Virgin Hyperloop One, Hyperloop Transportation Technologies, TransPod Canada, DGWHyperloop India, Arrivo din Los Angeles, Hardt Global Mobility din Țările de Jos, HyperChariot din Santa Monica, Zeleros din Spania și Hyper Polonia. Mii de capsule și containere se vor deplasa la viteze supersonice pe o rețea de tulenuri între orașe.
Deja se plănuiește construirea primiilor linii și tuneluri în Statele Unite ale Americii. În 2013 a fost propusă o rută dintre orașele Las Vegas, San Francisco, Los Angeles, Sacramento, San Diego și Anarheim prin coridorul Interstate 5 și toată ruta ar putea fi parcursă în 35 minute. Potențialul proiectului a convins și alte state să plănuiască implementarea sistemului de transport.
Canada vrea construirea rutei dintre Toronto și Montreal, în India am putea călători între Mumbai și Delhi, Florida: Miami-Orlando, Texas : Dallas-Laredo-Houston, Illinois: Chicago- Columbus-Pittsburgh, Mexic : Mexico City- Guadalajara, Emiratele Arabe Unite: Abu Dhabi-Dubai, Regatul Unit - Edinburgh-Londra, Polonia: Glasgow-Liveropool, ba chiar s-au propus și rute transnaționale precum Cluj- București-Chișinău sau Bratislava—Brno—Praga.
S-a estimat că numai construirea tunelului Hyperloop dintre Los Angeles-San Francisco ar putea costa 6-7 miliarde de dolari, iar containerele ar putea transporta pasageri și vehicule, deși analiștii ar estima că ar necesită mai mulți bani pentru întreținere.
Până în prezent, SpaceX a construit un tunel de 1,6 km pentru transportarea containerelor în Hawthorne, California.Hyperloop ar putea deveni o alternativă mai ieftină și mai putin poluantă la transportul aerian.
Pare dificil și costisitor, dar să ne gândim că în 1804 a fost construită prima linie ferată pe care a circulat o locomotivă cu aburi, în condiție în care liniile feroviare pentru minerit existau din secolul XVI.
Abia în 1830 s-a construit prima linie feroviară publică pe care circulă un tren și transporta pasager - ruta feroviară Liverpool-Manchester. În 1916 a fost finalizată ruta trans-siberiană, cea mai lungă linie feroviară din lume, de 9000 km, timp în care trenul era cel mai utilizat mijloc de transport în comun în perioada primului război mondial.
De la conceptualizarea din anii 1900-1937 la punere în aplicare în 1984 și transportarea pasagerilor, au trecut 50-80 ani că trenul Maglev de mare viteză să fie dezvoltat. De la prima locomotivă cu aburi până la primul tren magnetic au trecut aproximativ două secole. A trecut mult timp că sistemul feroviar să fie implementat la nivel global. O evoluție lentă o va avea și sistemul de transport Hyperloop.
12. Colonizarea spațială?
Dacă SpaceX va reuși să trimită primul echipaj de astronauți NASA prin capsula Crew Dragon spre Stația Spațială Internațională pe 27 mai 2020, Elon Musk va putea avea mâna liberă în trimiterea astronauților în spațiu. Iar turismul spațial privat ar putea lua amploare în anii următori. În 2021, chiar el însuși vrea să facă o călătorie spațială spre ISS.
Elon Musk dorește într-un viitor apropiat să trimită rachete spre Lună care să aselenizeze, apoi să decoleze și să le aducă înapoi pe Pământ.
Plănuiește că în 2023 să-l trimită pe miliardarul japonez Yusaku Maezawa la bordul noii navete spațiale Starship pentru a face o traiectorie circumlunară timp de 6 zile în jurul Lunii, în cadrul proiectului “dearMoon”. Echipajul va include artiști, regizorul Damien Chazelle (producătorul filmelor La La Land și First Man) și astronauți calificați. Elon Musk intenționează să trimită printr-o rachetă Super Heavy o navă Dragon 2 modificată pe solul marțian, două capsule orbitale Dragon pe orbită planetei marțiene, rovere și roboți pe Marte care să construiască o centrală.
Cu toate că nu prea pare o dată realizabilă, Elon Musk vrea să trimită primul echipaj de astronauți pe Marte în 2024, tot cu ajutorul noii nave spațiale Starship. Elon Musk speră că până la finalul vieții sale să pună bazele unor colonii lunare și marțiene care să se extindă în următoarele secole.Pare dificil, dar nu și pentru Elon Musk care și-a depășit limitele, a învățat din greșeli, a fost perseverent, dezvoltând afaceri și aducând inovații în beneficiul omenirii.