deschidere site HS 43 jpg

Viața și moartea lui Aurel Vlaicu

Sâmbătă, 13 septembrie 1913. Puțin înainte de ora 15:00, pe câmpul de zbor de la Cotroceni, într-o zi toridă, trei persoane se sfătuiesc lângă un aparat de zbor. Lângă pilotul și inginerul Aurel Vlaicu sunt doi dintre cei mai buni prieteni și colaboratori ai acestuia, Constantin Nedelcu și Miron Măieraș. Pun la cale ultimele detalii pentru realizarea unui vis: zborul peste Carpați.

A doua zi, pe 14 septembrie, la invitația unui apropiat,Vlaicu urma să onoreze la Orăștie,printr-o paradă aeriană, festivitățile organizate de Asociația Transilvană pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român (ASTRA).

Născut și crescut în Transilvania, Aurel Vlaicu continua alături de mulți transilvăneni lupta pentru recunoașterea drepturilor românilor din cadrul Imperiului Austro-Ungar. Săptămâni la rând, Vlaicu se pregătise temeinic pentru zborul peste Carpați, executând aproape zilnic câte un survol pe distanța București-Câmpina, iar avionul cu care zbura, ,,A.Vlaicu nr. II“, fusese complet verificat iar planul de zbor alcătuit cu multă grijă.

La ora 15:00, Vlaicu decolează de pe câmpul de zbor de la Cotroceni. Urma să fie asistat de la sol, mai ales că după Ploiești trebuia să facă o realimentare cu carburant. Astfel că, după ce a survolat Ploieștiul, Vlaicu a aterizat dincolo de oraș, la kilometrul 73, pe câmp, unde îl așteptau inginerul Constantin Silișteanu și mecanicul Giovani Magnani pentru a-i alimenta avionul.

După o decolare ratată pentru că roțile avionului se împotmoliseră în câmpul proaspăt arat, la a doua încercare, Vlaicu s-a înălțat din nou și a luat direcția Brașovului, fiind urmat într-un automobil de prietenii Silişteanu şi Magnani. La doar 14-15 km de locul alimentării, în dreptul satului Bănești, avionul lui Vlaicu a efectuat mai multe viraje necontrolate și s-a prăbușit,curmând viața marelui inventator și pilot român.

Vestea morții aviatorului a șocat țara întreagă, iar la scurt timp au început să apară zvonuri numeroase privind cauzele care ar fi putut conduce la tragicul accident. De la conspirații privind sabotarea avionului până la speculații privind sănătatea lui Vlaicu, nimic nu a lipsit dispersat din ventilatorul zvonurilor. Guvernul i-a organizat aviatorului funeralii naționale și nenumărați români au ținut să îl conducă pe ultimul drum, manifestându-şi astfel prețuirea pentru realizările sale numeroase.

Dar cum a ajuns fiul unor țărani din Binținți, Hunedoara, să conceapă și să construiască primul avion românesc? Care a fost povestea „duelului“ dintre Aurel Vlaicu și celebrul aviator francez Roland Garros la Concursul Aeronautic Internațional de la Aspern, în Austria,astfel încât aviatorul român a ajuns să fie caracterizat drept: „C’est une mouche folle!“ (Este o muscă nebună!)? Ce misiuni a desfășurat Vlaicu în campania din Bulgaria,din 1913? Și, în fine, care să fi fost cauzele accidentului din 13 septembrie 1913?

Ediția de vară a „Historia Special“ vă propune o incursiune detaliată în viața, realizările și sfârșitul tragic al aviatorului român. Descoperiți istoria lui Aurel Vlaicu în numărul 43 al revistei „Historia Special”, disponibil la toate punctele de distribuție a presei, în perioada 29 iunie - 25 septembrie 2023, și în format digital pe paydemic.com.

Cumpără acum!
Cumpără acum!