Propaganda prin cinematografie: Ghid de vizionare atent─â jpeg

Propaganda prin cinematografie: Ghid de vizionare atent─â

Cum ne influen╚Ťeaz─â filmele pe care le urm─ârim? C├ót de importante sunt filmele pentru disimularea propagandei, oricare ar fi ea? Ce ar trebui s─â ├«n╚Ťelegem din filmele istorice rom├óne╚Öti sau interna╚Ťionale? Sunt doar c├óteva ├«ntreb─âri la care istoricul C─âlin Hentea r─âspunde ├«n cartea Istorie, film ╚Öi propagand─â.

ÔÇ×De la Lenin ╚Öi Woodrow Wilson ├«ncoace, politicul de pretutindeni a devenit con╚Ötient de imensa putere de influen╚Ťare a filmului asupra oamenilor ╚Öi a ├«ncercat s─â-i atrag─â de partea sa pe creatorii celei de-a ╚Öaptea arte. Filmul a devenit cutia de rezonan╚Ť─â audiovizual─â ╚Öi martor (subiectiv, desigur, adesea emo╚Ťional, uneori cultural, dar ╚Öi comercial) al temerilor, angoaselor, speran╚Ťelor, modei ╚Öi mentalit─â╚Ťilor, al intereselor ┼či obsesiilor politice specifice, dominante ├«n anii ├«n care a fost realizat. Cu c├ót scenari╚Ötii, regizorii, directorii de imagine, actorii, compozitorii coloanei sonore sunt mai talenta╚Ťi ╚Öi mai inspira╚Ťi, cu at├ót filmul respectiv va fi mai impresionant, mai credibil, cu efecte mai puternice ╚Öi mai persistente ├«n arhiva emo╚Ťional─â a spectatorilor. Consecin╚Ťele recept─ârii fic╚Ťiunilor din filmele de lungmetraj sunt ├«ndeob╚Öte subtile, dar sesizabile asupra modului de comportament, mentalit─â╚Ťii, inten╚Ťiilor de vot sau reac╚Ťiilor spectatorilor ├«mpin╚Öi de realitate ├«n situa╚Ťii critice. Astfel, dator─âm filmelor pe care le vedem o bun─â parte din modul ├«n care percepem lumea ├«n care tr─âim. Aproape c─â nu mai conteaz─â dac─â aceast─â percep╚Ťie se apropie sau nu de realitate, pentru c─â, oricum, ╚Ötim cu to╚Ťii c─â este vorba despre filme de fic╚Ťiune. La multe dintre acestea recunoa╚Ötem un evident partizanat politic sau social, corespunz─âtor orient─ârii regizorului respectiv. Aplic├ónd acest ra╚Ťionament la realit─â╚Ťile rom├óne╚Öti, se poate spune c─â o bun─â parte dintre rom├ónii din ziua de azi percep ┬źEpoca de Aur┬╗ a lui Ceau╚Öescu pe baza imaginii (false) promovate de filmele produse ├«n acei ani ╚Öi reluate obsesiv ╚Öi f─âr─â preaviz de televiziuniÔÇŁ, este avertismentul lansat c─âtre cititori de C─âlin Hentea ├«n preambulul c─âr╚Ťii. 

Despre ai noștri...

Cartea ├«l introduce pe cititor ├«n lumea subtil─â sau mai grosolan─â a propagandei, care la r├óndul ei a infiltrat at├ót istoria, c├ót ╚Öi filmul. Volumul este structurat ├«n dou─â mari p─âr╚Ťi: ÔÇ×Despre ai no╚ÖtriÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×Despre ai lorÔÇŁ, sec╚Ťiuni ce analizeaz─â filmul rom├ónesc comunist ╚Öi post-1989, respectiv cinematografia interna╚Ťional─â, cu accent pe cea occidental─â.

C├ót prive╚Öte cinematografia rom├óneasc─â comunist─â, ÔÇ×presiunea ╚Öi orientarea ceau╚Öist─â s-au resim╚Ťit at├ót ├«n crea╚Ťia cinematografic─â autohton─â (├«n 1974 a erupt ╚Öi protocronismul, sesizabil ├«n filmele istorice), c├ót ╚Öi ├«n selec╚Ťia ╚Öi ├«n cenzura filmelor str─âine distribuite ├«n Republica Socialist─â Rom├ónia. Chiar ╚Öi ast─âzi, sunt convins c─â prea mul╚Ťi rom├óni de v├órsta a doua sau a treia, de╚Öi n-ar recunoa╚Öte ├«n ruptul capului, ├«╚Öi cunosc istoria na╚Ťional─â doar din filmele de epoc─â produse ├«n ceea ce s-a numit ┬źEpopeea cinematografic─â na╚Ťional─â┬╗, ├«nceput─â ├«n 1963 cu Tudor, al lui Lucian Bratu, ╚Öi termin├ónd cu Mircea al lui Sergiu Nicolaescu, din 1989ÔÇŁ, consider─â autorul.

Dup─â 1989, ÔÇ×├«ncet, ├«ncet, cu un public rom├ónesc mai mult sau mai pu╚Ťin numeros ╚Öi cinefil, mai mult sau mai pu╚Ťin avizat asupra subiectului, au ├«nceput s─â apar─â ╚Öi filme rom├óne╚Öti ce reconstituie cu mult curaj ╚Öi responsabilitate trecutul rom├ónilor, a╚Öa cum a fost acesta, cu bune ╚Öi cu mai pu╚Ťin buneÔÇŁ, precum Undeva ├«n Est, Caravana cinematografic─â, 4 luni, 3 s─âpt─âm├óni ╚Öi 2 zile, Amintiri din Epoca de Aur etc.

Despre ai lor...

Sec╚Ťiunea din carte dedicat─â cinematografiei interna╚Ťionale este ╚Öi mai spectaculoas─â. De la Napoleon la Primul ╚Öi Al Doilea R─âzboi Mondial, trec├ónd prin subteranele Hollywoodului, ajung├ónd la pira╚Ťi, dar ╚Öi la actualitatea filmelor cu epidemii sau la ÔÇ×irezistibilul virus al serialelorÔÇŁ, cititorul este introdus ├«n tainele propagandei din filmele interna╚Ťionale.

ÔÇ×Sunt foarte pu╚Ťine elemente comune ├«ntre Napoleon ÔÇô personajul istoric ╚Öi Napoleon ÔÇô personajul de film. Poate mai mult dec├ót ├«n cazul altor mari personalit─â╚Ťi a c─âror via╚Ť─â a fost ecranizat─â, Napoleon a trebuit s─â suporte fantasmele, interpret─ârile, viziunile cinea╚Ötilor. Fiecare a filmat ce a crezut de cuviin╚Ť─â despre victoriile, ├«nfr├óngerile, iubirile sau profilul ultimului mare ├«mp─ârat-erou. (...) ├Äncep├ónd din 1897, personajul Napoleon s-a bucurat de peste 700 de apari╚Ťii pe marele ecran ╚Öi cam de 350 ├«n televiziune, ├«n registru eroic, comic, melodramatic, de aventuri sau de reconstituire istoric─â. Cifrele sunt, desigur, ├«n cre╚Ötere. ╚śi, oric├ót de solid ar fi documentat─â via╚Ťa lui Napoleon ├«n sute de mii de prestigioase monografii, cinea╚Ötii au preferat ├«ndeob╚Öte consolidarea mitului, adic─â roman╚Ťul ╚Öi suspansul, reconstituirii filmice a adev─ârului istoric. Iar publicul a fost foarte fericit s─â vad─â c─â un ├«mp─ârat iube╚Öte, gre╚Öe╚Öte, sufer─â la fel ca orice om, chiar dac─â acesta afi╚Öa negre╚Öit ├«n momentul culminant gesturi antologice ╚Öi vorbe memorabile, lu├ónd decizii geniale. Propaganda ╚Öi cultul modern al personalit─â╚Ťii, construite ╚Öi promovate cu un deosebit talent ╚Öi ├«nd├órjire chiar de Napoleon ├«n timpul vie╚Ťii sale, s-au prelungit ╚Öi amplificat irezistibil ├«n timp, intr├ónd ├«n sfera mitologiei. De altfel, nu lipsit─â de semnifica╚Ťii, trecute ╚Öi actuale, este afirma╚Ťia istoricului britanic Philip M. Taylor c─â ┬źsub Napoleon, Fran╚Ťa a devenit ├«n fapt primul stat modern bazat pe propagand─â┬╗ÔÇŁ, noteaz─â C─âlin Hentea.

C├ót despre toate celelalte subiecte, lectura c─âr╚Ťii scrise de C─âlin Hentea va schimba ├«n bine modul ├«n care ve╚Ťi urm─âri filmele de acum ├«nainte! Lectur─â pl─âcut─â ╚Öi vizionare atent─â!

carte jpg jpeg

Istorie, film ╚Öi propagand─â 

Autor: C─âlin Hentea

Editura Militar─â

Num─âr de pagini: 288

Acest articol a fost publicat în numărul 233 al revistei Historia, disponibil în format digital pe paydemic.com.

simeon stalpnicul png