Portavioanele sovietice: cursa înarmării care a falimentat URSS jpeg

Portavioanele sovietice: cursa înarmării care a falimentat URSS

Anul 1986 a venit ╚Öi cu Congresul al XXVII-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice ╚Öi raportul trebuia prezentat de c─âtre conduc─âtorul statului ╚Öi al grup─ârii politice totalitare. Liderul de la Kremlin a realizat un text perfect leninist, cu nimic inferior celor aprobate de predecesorii din fruntea lag─ârului socialist. 

Se spunea acolo c─â economia sovietic─â n-a avut rezultatele a╚Öteptate ├«n perioada 1971 ÔÇô 1981 ╚Öi au fost grav afectate, educa╚Ťia, s─ân─âtatea, ╚Ötiin╚Ťa ╚Öi serviciile c─âtre popula╚Ťie. Planurile cincinale cu numerele 9 ╚Öi 10 au fost un e╚Öec ├«n ceea ce prive╚Öte nivelul de trai ╚Öi domeniile afectate de lipsa finan╚Ť─ârilor ╚Öi de interesul autorit─â╚Ťilor au r─âmas definite drept neproductive, parazitare ├«n raport cu favorita industrie. 

Satele au r─âmas ├«n continuare ├«n afara cercului moderniz─ârii ╚Öi mecanizarea muncii ├«n agricultur─â era un vis frumos de prin c─âr╚Ťile de propagand─â. Culmea este c─â mediul rural a fost deposedat ╚Öi de caii epocii apuse a ╚Ťarismului. 

╚ścolile nu aveau dotare, spitalele erau arhaice ╚Öi utilit─â╚Ťile erau la nivel de promisiuni. Fericirea comunist─â era mereu la orizont. Fabricile fumegau ╚Öi livrau cantit─â╚Ťi mari de m─ârfuri, dar banii nu ajungeau pentru cre╚Öterea nivelului de trai. Unde erau ├«ngropa╚Ťi? 

Economia sovietic─â putea s─â fie ceva mai eficient─â dac─â liderii de la Kremlin n-ar fi tr─âit ├«ntr-o lume fantastic─â. Ei doreau s─â duc─â steagul ro╚Öu al socialismului pe toate meridianele planetei ╚Öi nu se putea atinge acest ╚Ťel f─âr─â armament sofisticat. 

Este interesant de observat c─â factorii de decizie au hot─âr├ót c─â ╚Ťara are nevoie de portavioane pentru a ├«nfrunta SUA ╚Öi primul a ├«nceput s─â fie construit ├«n 1970. Kiev a fost gata ├«n 1975, urmat fiind de Minsk, asamblat ├«n perioada 1972 ÔÇô 1978. Novorossiysk (foto sus) a fost finisat ├«n 1982. Erau construc╚Ťii complicate, lungi de 273 m, ╚Öi care aveau nevoie de avioane cu decolare pe vertical─â Yak-38 (foto jos), 231 de unit─â╚Ťi fiind asamblate fix ├«n cele dou─â cincinale. Mihail Gorbaciov n-a suflat o vorb─â despre aceste masive preg─âtiri de r─âzboi ╚Öi a pus totul ├«n contul unor probleme ale economiei.

Yak 38 jpg jpeg

Este interesant c─â autorit─â╚Ťile de la Moscova cuno╚Öteau pre╚Ťul enorm al acestor gigan╚Ťi care nu se puteau compara cu cei de╚Ťinu╚Ťi de US Navy. Chiar dac─â erau mai mici dec├ót inamicii din lag─ârul capitalist, presiunea lor asupra economiei era mult mai mare din cauza slabei dot─âri tehnice. 

Aceast─â curs─â a ├«narm─ârilor nu putea s─â duc─â dec├ót la s─âr─âcie ╚Öi la faliment, dar a fost continuat─â ╚Öi dup─â 1981, munca fiind continuat─â la o alt─â unitate a Clasei Kiev, numit─â Baku (foto jos) la finisarea din 1987. Era prea pu╚Ťin pentru poftele mondiale ╚Öi s-a trecut la clasa urm─âtoare, fiecare unitate fiind lung─â de 305 m. 

Baku jpg jpeg

Prima nav─â a ├«nceput s─â fie conturat─â ├«n 1982 ╚Öi a fost finisat─â abia ├«n 1990 sub numele de Riga, apoi a ajuns s─â fie botezat─â Amiral Kuzne╚Ťov. Mihail Gorbaciov, din spatele z├ómbetului pl─âcut ╚Öi nevinovat, a continuat politica de ├«narmare naval─â dincolo de limitele ra╚Ťionalului ╚Öi a fost de acord cu lansarea ├«n construc╚Ťie ├«n 1985 a viitorului portavion Varyag, e╚Öuat ast─âzi tocmai ├«n China sub numele de Liaoning. 

Industria g├óf├óia pentru a face fa╚Ť─â producerii de materiale de calitate pentru cele dou─â portavioane, dar conduc─âtorul partidului unic a vrut ╚Öi mai mult. Au fost ├«ntocmite schi╚Ťele pentru un purt─âtor nuclear de avioane din Clasa Ulianovsk. A fost comandat ├«n 11 iunie 1986 ╚Öi avea o lungime de 321 m.

Fabricile au f─âcut cu greu rost de materiale solicitate ╚Öi abia la 25 noiembrie 1988 a ├«nceput munca de asamblare, dar c─âderea comunismului ├«n 1991 l-a g─âsit lucrat numai ├«n propor╚Ťie de 40%. Este interesant c─â ╚Öi grupul aerian ar fi fost deosebit de cel al predecesorilor, num─ârul aeronavelor cresc├ónd la 68. Calitatea acestora era deosebit─â, un Yak-38 fiind o juc─ârie ├«n raport cu un MiG-29K sau un Suhoi Su-33. 

 Politicienii de la Moscova n-au avut nici cea mai mic─â leg─âtur─â cu popoarele sovietice, acestea fiind ╚Ťinute ├«n via╚Ť─â doar pentru a fi for╚Ť─â de munc─â robotizat─â ╚Öi carne de tun pentru revolu╚Ťia mondial─â. ├Än rest, era lupt─â pentru supravie╚Ťuire.