image

Oravița – Anina o cale a patrimoniului

Despre calea ferată Oravița – Anina s-a scris destul de des în ultimii ani. Cunoscută și ca Semmeringul” Bănățean, această rută ce la momentul prezent măsoară aproximativ 34 de km, este considerată prima cale ferată montană din România și a patra în ordinea construcției sistemelor de transport feroviar autohtone.

Câteva particularități ale proiectului

Ruta străbate partea de vest a Munților Banat și a fost pusă în funcțiune la 15 decembrie 1863. Anul trecuta a împlinit 160 de ani de funcționare, dintre care ultimii adesea sub semnul închiderii în lipsa unui flux clar de turiști și implicit călători.

Numele de Semmering se dorește a fi un termen de comparație cu linia similară din Austria ce împărtășește un număr mare de caracteristici similare. Oravița – Anina a fost înscrisă ca monument istoric împreună cu materialul rulant și clădirile conexe.

image

Ca și în cazul Semmeringbahn, materialul rulant este unul special construit pentru rularea pe calea ferată dintre Oravița și Anina, atât locomotiva cât și vagoanele înregistrând numeroase ajustări necesare pentru înscrierea în curbele înguste de pe traseu.

Peisajul spectaculos, dar și scăderea numărului de călători interesați să traverseze pe cale feroviară zona, au dus la multiple probleme în ceea ce privește sustenabilitatea liniei, cu toate că eforturi s-au făcut în repetate rânduri pentru a o salva.

Planuri pentru viitorul căii ferate

Modernizarea materialului rulant și transformarea liniei într-un hibrid turistic ce deservește în continuare comunitățile zonei pare să fie biletul câștigător pentru ruta în cauza. Cu două trenuri ce parcurg relația dus-întors între Anina și Oravița, Banatul se poate încă bucura de un punct turistic extrem de atractiv și ofertant.

image

Când vine vorba despre importanța căii ferate în cauză ne lămurim cu ajutorul CFR Călători, pe al cărui site se precizează că “Linia ferată montană Oravița – Anina este o realizare tehnică fără egal în România și a fost declarată monument istoric clasa A.”.

Totodată, despre importanța istorică a rutei ne vorbește prin intermediul unui interviu acordat blogului România Feroviară și expertul în cauză, Cristian Gabriel Ginea, care declara pentru publicația online că această rută “cred că este a doua din Europa și chiar din lume întrucât nu am găsit menționări despre asemenea realizări. Prima cale ferată din lume a fost cea dintre Stockton și Darlington, tot o linie a cărbunelui, la 1825.”.

Traseul și materialul rulant

În ceea ce privește traseul, acesta include conform explicațiilor CFR, 14 tuneluri, însumând 2084 de metri, 10 viaducte ce împreună reprezintă 843m cale ferată suspendată și 5 opriri.

image

Trenul oprește la Brădișorul de Jos, situat la 8km de stația de origine Oravița, apoi la Lișava (14km), Ciudanovița (17km) și Gârliște (24km). De menționat este și faptul că la ultima oprire se situează în proximitate și cel mai lung tunel de pe traseu, 660m din cei 2084 menționați anterior. La fel de frumos este prezentată și locomotiva de abur ce trăgea odinioară garnitura pe relația Oravița – Anina.

Chiar dacă actualmente a fost înlocuită cu o variantă de locomotivă modernă, diesel, Cristian Gabriel Ghinea explică pentru același blog cu informații de preț, România Feroviară, că “Ultima locomotivă cu abur care a operat pe traseul căii ferate montane Oravița - Anina a fost cea supranumită ‘Neagra’ aceasta având totodată și cea mai longevivă activitate.”

Despre istoricul ei de construcție acesta oferă mai multe informații inedite. “A fost construită de StEG în anul 1921 sub numărul 4498 kkStB, clasa 80 (80.4943), descrierea Whyte în funcție de aranjamentul roților 0-10-0 9 (descrierea europeană E-h2), înmatriculată de CFR sub numărul 50.065, categoria E.”

Atracții turistice legate de o cale ferată

În Oravița, totodată găsim un număr consistent de atracții turistice legate, bine-înțeles de fosta stăpânire Habsburgică din zonă dar și de calea ferată adiacentă, un produs al aceleiași conduceri.

De menționat în cazul acestui oraș sunt Teatrul Vechi în stil baroc vienez, una dintre primele farmacii, gara Oravița, prima dotată cu lift de acces la peron, fosta monetărie, prima de pe teritoriul României, iar lista de prime realizări continuă cu o suită întreagă de clădiri și locații monument.

În aceiași perspectivă, nici Anina nu se lasă mai prejos și adaugă o serie suplimentară de zone de interes pe lista mai sus menționată cu o serie de lăcașuri de cult ce datează din perioada constituirii orașului modern, un centru cultural muzeistic și poate cel mai important obiectiv, mina Anina, care a fost în fond principalul motiv pentru care austriecii au decis să investească în această zonă.

image

Calea ferată se află, de asemenea, în proximitatea a două zone naturale de interes, Parcul Național Semenic și Parcul Național Cheile Nerei. Bilete pentru această călătorie de două ore ce odinioară dura și până la patru se pot achiziționa inclusiv de pe pagina oficială CFR, aceiași pagină unde se anunță o viteză medie de 17km/h, suficientă pentru a introduce orice împătimit al călătoriei cu trenul într-o atmosferă de poveste.

Cea mai veche cale ferată din sud-estul Europei stă drept exemplu al măiestriei austriecilor în proiectarea sistemelor inginerești și de transport precum și în nivelul ridicat al calității pe care lucrarea lor o are și continuă să o aibă cu minime îngrijiri din partea statului român.

Indiferent de situație, inclusiv cei plasați în funcții de conducere aflate în legătură cu dezvoltarea patrimoniului feroviar recunosc importanța rutei, precum o făcea inclusiv Ministrul Lucian Bode în 2020. Acesta afirma următoarele: “Cursa zilnică pe calea ferată Oravița – Anina nu va fi sistată! În urma analizei întreprinse, am decis asigurarea transportului feroviar zilnic pentru această rută deoarece reprezintă o necesitate atât pentru cetățenii din zonă, cât și pentru semnificația acestei linii ferate, cea mai veche și mai spectaculoasă din țară.”

Surse:

·         https://www.cfrcalatori.ro/tarif-unic-pe-sectia-oravita-anina/

·         https://wel.ro/atractie/calea-ferata-oravita-anina/

·         https://www.romaniaferoviara.ro/l/linia-oravita-anina-a-fost-introdusa-printre-obiectivele-recomandate-turistilor/

·         https://explorandromania.blog/2023/03/26/semmeringul-banatean-cu-trenul-oravita-anina-oravita/

·         https://www.romaniaferoviara.ro/l/oravita-anina-banat-un-potential-subdezvoltat/