O istorie parfumat─â: ÔÇ×LiliaculÔÇŁ lui Theodor Aman jpeg

O istorie parfumat─â: ÔÇ×LiliaculÔÇŁ lui Theodor Aman

­čôü Istoria unui tablou
Autor: Redac╚Ťia

├Än aceast─â perioad─â, muzeografii de la Muzeul Theodor Aman posteaz─â pe pagina de facebook a institu╚Ťiei pove╚Öti despre lucr─ârile marelui pictor rom├ón Theodor Aman. Muzeul Theodor Aman a fost deschis ├«n anul 1908 ┼či este unul dintre cele mai vechi muzee memoriale din Rom├ónia. El p─âstreaz─â atmosfera vie┼úii private din perioada Belle Epoque al─âturi de cea mai mare parte a lucr─ârilor pictorului Theodor Aman.

╚śi pentru c─â este prim─âvar─â, iar liliacul este ├«n floare, dar ├«n acest an se pare c─â ├«i rat─âm mirosul, am ales s─â prelu─âm povestea picturii Liliacul, realizat─â de Aman ├«n 1883. Textul este semnat Greta ╚śuteu, muzeograf la muzeul Theodor Aman:

ÔÇ×Liliacul este o declara╚Ťie de iubire ascuns─â ├«ntr-o natur─â static─â foarte complex─â ╚Öi at├ót de r─âpitoare la prima vedere, ├«nc├ót suntem tenta╚Ťi s─â r─âm├ónem prizonieri ├«n primul nivel de receptare ÔÇô cel al impactului imaginii de suprafa╚Ť─â, o imagine at├ót de mul╚Ťumitoare, ├«nc├ót nu ne mai dorim ascensiunea c─âtre un nivel superior.

Dac─â, ├«ns─â, reu╚Öim s─â ne eliber─âm de sub vraja buchetului de liliac ╚Öi ne cobor├óm privirea spre partea de jos a compozi╚Ťiei, observ─âm c─â blatul mesei ad─âposte╚Öte o ciudat─â ├«n╚Öiruire de obiecte, care par s─â se fi ├«nt├ólnit ├«n acela╚Öi loc f─âr─â vreo motiva╚Ťie anume.

Dar, dup─â cum vizitatorii fideli ai muzeului ╚Ötiu deja, ne-am obi╚Önuit c─â Aman nu face nimic la ├«nt├ómplare ╚Öi c─â orice detaliu trebuie privit ca pe o provocare spre interpretare ╚Öi spre o ├«n╚Ťelegere profund─â, care se ascunde dincolo de impactul imediat al imaginii.

De altfel, autorul ne avertizeaz─â de la bun ├«nceput c─â trebuie s─â privim cu aten╚Ťie, pentru c─â undeva, ├«n dreapta, ├«n spatele tuturor obiectelor, ca ╚Öi cum n-ar avea vreo importan╚Ť─â, este a╚Öezat─â o lup─â. Ea este de fapt primul indiciu, care ne ├«ndeamn─â s─â nu r─âm├ónem la suprafa╚Ťa lucrurilor.

A╚Öadar, s─â inventariem cu meticulozitate restul indiciilor! Central, ├«n prim-plan, este o scrisoare, peste care sunt a╚Öezate o verighet─â ╚Öi un cu╚Ťita╚Ö de t─âiat h├órtie cu care s-a t─âiat plicul. ├Än spatele lor este aruncat─â oarecum ├«nt├ómpl─âtor o pereche de m─ânu╚Öi lungi, de dam─â.

├Än st├ónga se distinge o cutiu╚Ť─â, care ad─âposte╚Öte un inel de logodn─â, iar ├«n dreapta este a╚Öezat─â o cutie de bijuterii cu capacul ridicat, ├«n care nu pare s─â existe ceva.

Printre toate acestea sunt împrăștiate flori de liliac desprinse din buchet. O interpretare facilă ne-ar conduce spre concluzia că doamna casei a părăsit domiciliul conjugal, lăsând în urmă o scrisoare de adio, verigheta și inelul de logodnă, dar luându-și restul bijuteriilor din cutia rămasă goală.

Este, ├«ns─â, o abordare lipsit─â de noble╚Ťe pentru rafinatul Aman, a╚Öa ├«nc├ót va trebui s─â analiz─âm fiecare obiect ╚Öi s─â-i c─âut─âm ├«nc─ârc─âtura simbolic─â. 

Scrisoarea este o veste venit─â de departe, dup─â cum ne certific─â timbrul ╚Öi ╚Ötampilele. Cu pu╚Ťin efort putem vedea c─â este adresat─â ÔÇ×DomnuluiÔÇŽÔÇŁ. Identitatea expeditorului este dezv─âluit─â prin inserarea verighetei ╚Öi a inelului de logodn─â ÔÇô dou─â obiecte care nu trebuie s─â fi fost neap─ârat acolo; puteau fi u╚Öor imaginate, dar ele permit o personalizare foarte clar─â ╚Öi un mesaj pe m─âsur─â.

Inelul este simbol al unui leg─âm├ónt, al unui destin asociat, urmare a unei decizii liber consim╚Ťite, ceea ce-i confer─â o valoare sacramental─â.

liliac jpg jpeg

├Än timpul slujbei de cununie are loc ritualul schimb─ârii inelelor ├«ntre miri, ceea ce dubleaz─â greutatea rela╚Ťiei care se stabile╚Öte ├«ntre cei doi: fiecare devine at├ót st─âp├ónul, c├ót ╚Öi sclavul celuilalt.

Avem apoi m─ânu╚Öile aruncate, ca ╚Öi cum tocmai au fost scoase ╚Öi nu ├«mp─âturite cu grij─â, ca ├«nainte de folosire. Am convenit ├«ntr-o ├«nt├ólnire anterioar─â c─â scoaterea m─ânu╚Öii ├«n fa╚Ťa cuiva este semn de recunoa╚Ötere a superiorit─â╚Ťii celuilalt ╚Öi o manifestare a supu╚Öeniei ├«n fa╚Ťa acestuia.

Pe de alt─â parte, lucrarea abund─â de prezen╚Ťa florilor de liliac, care au ╚Öi ele o simbolistic─â foarte bogat─â, dar, fundamental, exprim─â dragostea ╚Öi afec╚Ťiunea ╚Öi, detaliu deloc de neglijat, reprezint─â dovada ├«ncrederii pe care fiecare dintre parteneri o are ├«n cel─âlalt.

Totodat─â, liliacul este considerat ╚Öi floarea memoriei, datorit─â parfumului s─âu persistent, care poate p─âstra amintirile vii. Acum ├«n╚Ťelegem ╚Öi rostul cutiei de bijuterii, ce pare goal─â. Ei bine, nu este a╚Öa. Ea depoziteaz─â ceva ce nu se poate vedea, ceva imaterial ╚Öi anume amintirile, care-i unesc pe cei doi pentru totdeauna.

Iat─â, a╚Öadar, argumente pentru care putem considera aceast─â lucrare o declara╚Ťie de iubire ╚Öi o re├«nnoire a jur─âmintelor pentru so╚Ťia plecat─â ├«n acel moment ├«ntr-o c─âl─âtorie ├«n care artistul nu a putut s-o ├«nso╚Ťeasc─â.ÔÇŁ