Moda haute couture la ├«n─âl╚Ťime  Istoria uniformelor de zbor jpeg

Moda haute couture la ├«n─âl╚Ťime. Istoria uniformelor de zbor

­čôü Istoria Modei
Autor: Andreea Lup┼čor

Data viitoare c├ónd v─â urca╚Ťi ├«n avion, privi╚Ťi cu aten╚Ťie uniformele ├«nso╚Ťitorilor de zbor. S-ar putea s─â fie crea╚Ťia unui designer de top. Uniformele Air France, de exemplu, sunt crea╚Ťia lui Christian Lacroix, iar predecesorii s─âi au fost designeri precum Cristobal Balenciaga ╚Öi Nina Ricci. ├Äns─â cum a ajuns moda haute couture la ├«n─âl╚Ťime?

├Änainte de a vorbi despre istoria uniformelor de zbor, trebuie s─â vorbim, bine├«n╚Ťeles, despre istoria ├«nso╚Ťitorilor de zbor. ├Än primii ani ai zborurilor comerciale (├«nceputul perioadei interbelice), echipajul avioanelor era format din pilo╚Ťi ╚Öi c├ó╚Ťiva ÔÇ×stewardsÔÇŁ, av├ónd atribu╚Ťii similare personalului de pe navele de croazier─â sau trenuri. Primii ├«nso╚Ťitori de zbori au fost b─ârba╚Ťi, evident, dar era epoca Ameliei Earhart, c├ónd lumea avia╚Ťiei se deschidea ╚Öi pentru femei.  

1 1 jpg jpeg

Prima femeie angajat─â ├«n rolul de ├«nso╚Ťitoare de zbor a fost americanca Ellen Church, ├«n 1930. Church era asistent─â medical─â, dar avea ╚Öi licen╚Ť─â de pilot. Visa s─â devin─â pilot, ├«ns─â nimeni nu concepea ├«nc─â s─â angajeze o femeie s─â piloteze avioane. Nefiind dispus─â s─â stea departe de pasiunea ei, Ellen Church l-a convins pe directorul de la Boeing Air Transport (BAT, mai t├órziu United Airlines) s─â o angajeze ca ├«nso╚Ťitor de zbor, argument├ónd c─â o persoan─â cu preg─âtire medical─â poate fi de folos la bordul unei aeronave. Zborurile comerciale erau ├«nc─â la ├«nceput, mul╚Ťi oameni c─âl─âtoreau pentru prima oar─â cu avionul ╚Öi atacurile de panic─â erau ceva frecvent. Acesta a fost, de fapt, primul rol al ├«nso╚Ťitoarelor de zbor de sex feminin: ele trebuiau s─â calmeze pasagerii cu fric─â de zbor ╚Öi s─â-i ajute ├«n caz c─â aveau probleme medicale.

De la militar la chic 

├Äntr-un timp foarte scurt, ÔÇ×inova╚ŤiaÔÇŁ celor de la BAT, de a angaja femei ca ├«nso╚Ťitoare de zbor, a avut un succes r─âsun─âtor. Poate ╚Öi pentru c─â cei mai mul╚Ťi pasageri erau b─ârba╚Ťi, iar tinerele angajate ├«n aceast─â pozi╚Ťie erau alese mai ales pentru aspectul fizic. P├ón─â la jum─âtatea anilor ÔÇÖ30, aproape toate companiile aeriene angajau exclusiv femei, uneori dup─â reguli foarte stricte. Un anun╚Ť de angajare al unei companii aeriene americane, spre exemplu, enumer─â criteriile: se c─âutau fete minione, care s─â c├ónt─âreasc─â ├«ntre 45 ╚Öi 53 de kilograme, s─â aib─â o ├«n─âl╚Ťime de cel mult 1.62m, s─â aib─â ├«ntre 20 ╚Öi 26 de ani, s─â fie neces─âtorite ╚Öi s─â nu aib─â copii.

Odat─â cu apari╚Ťia acestei pozi╚Ťii, s-a pus ╚Öi problema uniformelor. Pilo╚Ťii aveau, evident, propriile uniforme de zbor, a╚Öa c─â era normal ca ╚Öi personalul de cabin─â s─â aib─â un port distinctiv. Primele uniforme create pentru ├«nso╚Ťitoarele de zbor au fost inspirate din hainele militare, cu accentul pus mai degrab─â pe utilitate ╚Öi confort. Penuria de materiale din anii celui de-al Doilea R─âzboi Mondial a dus la o simplificare a uniformelor: mai pu╚Ťin material disponibil ├«nsemna haine mai sub╚Ťiri ╚Öi croieli mai lejere.

2 jpg jpeg

Dup─â 1945, pe m─âsur─â ce c─âl─âtoriile cu avionul au devenit tot mai dese ╚Öi mai ieftine, imaginea ├«nso╚Ťitoarelor de zbor a ajuns s─â fie sinonim─â cu emanciparea feminin─â ╚Öi cu o via╚Ť─â glamour. Tot mai multe tinere ├«╚Öi doreau s─â devin─â stewardese, iar imaginea chic a uniformelor a contribuit ├«n bun─â m─âsur─â la asta. ├Än anii ÔÇÖ50, companiile aeriene au ├«nceput s─â lucreze cu designeri cunoscu╚Ťi pentru alc─âtuirea uniformele de zbor. Oleg Cassini, creatorul de mod─â preferat de Jackie Kennedy, a creat dou─â modele pentru Trans World Airlines (TWA), iar William Travilla, al c─ârui cel mai faimos client era Marilyn Monroe, a colaborat cu United Airlines.

Culori la ├«n─âl╚Ťime 

Perioada anilor ÔÇÖ60-ÔÇÖ70 a fost cea mai glam din istoria avia╚Ťiei. Mai toate companiile aeriene se ├«ntreceau s─â colaboreze cu cei mai ├«n vog─â creatori de mod─â ai momentului. Ace╚Ötia primeau m├ón─â liber─â s─â creeze uniforme care s─â r─âm├ón─â ├«ntip─ârite pe retin─â. Era ╚Öi epoca marketingului, iar companiile ajunseser─â la concluzia c─â, dincolo de reclamele clasice, cea mai bun─â carte de vizit─â era o uniform─â memorabil─â. Pe-atunci, zborul nu era la fel de accesibil ca ├«n zilele noastre. Era o adev─ârat─â experien╚Ť─â, cu avioane cu spa╚Ťii generoase, ╚Öampanie ╚Öi mese elaborate. Prin urmare, ╚Öi ├«nso╚Ťitorii de zbor trebuiau s─â fie c├ót mai sofistica╚Ťi. Chiar ╚Öi la 10.000 metri altitudine.

 Cel mai bun exemplu al acestei strategii de marketing a fost compania american─â Braniff International Airways. ├Än anii ÔÇÖ60, compania a colaborat cu faimoasa Mary Wells Lawrence, un geniu al advertisingului, pentru a-╚Öi crea un brand distinctiv. ├Än autobiografia ei, Lawrence poveste╚Öte c─â a dorit s─â aduc─â o pat─â de culoare ├«n lumea gri a aeroporturilor, care aduceau mai degrab─â a ├«nchisori. Prin urmare, avioanele Braniff au fost vopsite ├«n diferite culori, iar pentru crearea unei noi linii de uniforme l-au angajat pe italianul Emilio Pucci. Hainele lui Pucci erau faimoase pentru culorile puternice ╚Öi imprimeurile geometrice. Italianul a adus acela╚Öi stil expresiv ╚Öi ├«n uniformele de zbor: culori c├ót mai vii, modele psihedelice, fuste scurte, ba chiar ╚Öi accesorii ciudate inspirate de epoca spa╚Ťial─â. ├Änso╚Ťitoarele de zbor purtau un soi de c─â╚Öti din plastic transparent, inspirate din c─â╚Ötile astronau╚Ťilor. Un detaliu de design simpatic, ie╚Öit din comun, dar prea pu╚Ťin practic ├«n aer.

Acest text este un fragment din articolul "Moda face ├«nconjurul lumii. Istoria uniformelor de zbor" ap─ârut ├«n Historia, nr. 212, disponibil─â la toate punctele de distribu┼úie a presei ├«n perioada 15 septembrie-14 octombrie 2019, dar ┼či ├«n format digital pe paydemic.com