Iunie iulie 1944: O ploaie de foc se abate asupra monumentalei cl─âdiri a G─ârii Timi┼čoara jpeg

Iunie-iulie 1944: O ploaie de foc se abate asupra monumentalei cl─âdiri a G─ârii Timi┼čoara

­čôü Istorie Urban─â
Autor: Andrei Berinde

Iunie 1944:o sear─â cald─â, de var─â, se a┼čternea u┼čor peste Timi┼čoara, un loc ├«n care via┼úa ├«┼či urma ritmul obi┼čnuit, neatins─â parc─â de urgia r─âzboiului mondial. Aici r─âzb─âteau doar din c├ónd ├«n c├ónd ve┼čti pline de ├«ngrijorare din ora┼čele rom├óne┼čti devenite peste noapte ┼úinte ale proiectilelor lansate de avioanele de bombardament anglo-americane:de la Bucure┼čti, cu nenum─âratele sale uzine ce produceau armament ┼či echipament militar, din Ploie┼čti, fort─ârea┼úa industriei petroliere, sau de la Bra┼čov, punctul central al industriei aeronautice na┼úionale. Aceast─â iluzorie senza┼úie de calm avea s─â fie spulberat─â ├«n mod dramatic la 16 iunie 1944:ne┼čtiute de timi┼čorenii care-┼či p─âr─âsiser─â locuin┼úele pentru obi┼čnuita plimbare de sear─â ÔÇ×pe CorsoÔÇŁ, la c├óteva mii de kilometri dep─ârtare, 66 de bombardiere se preg─âteau s─â porneasc─â ├«ntr-o misiune ce avea drept ┼úint─â tocmai cl─âdirile ┼či liniile importantului nod feroviar situat nu departe de centrul Timi┼čoarei...

La scurt timp dup─â decolarea de pe pistele aerodromurilor situate ├«n ├«mprejurimile ora┼čelor italiene Taranto ┼či Pescara, 19 dintre ÔÇ×p─âs─ârile de o┼úelÔÇŁ au primit noi ordine ┼či au p─âr─âsit forma┼úia de zbor, iar alte trei au fost nevoite s─â abandoneze misiunea din cauza unor defec┼úiuni tehnice ÔÇô astfel c─â, la miezul nop┼úii de 17 iunie 1944, cerul Banatului a fost traversat de 44 de avioane inamice, f─âr─â ca prezen┼úa lor s─â fi fost reperat─â ori indicat─â prin obi┼čnuitele semnale de ÔÇ×aten┼úie sporit─âÔÇŁ ┼či ÔÇ×prealarm─âÔÇŁ.

Astfel, la ora 0:07, locuitorii Timi┼čoarei au fost surprin┼či de sunetul sirenelor ce anun┼úau direct, precipitat ├«nceputul ÔÇ×alarmei aerieneÔÇŁ, iar dup─â numai 3 minute, asupra ora┼čului au ├«nceput s─â fie lansate primele para┼čute luminoase, cu rolul de a marca obiectivele asupra c─ârora aproape instantaneu s-a dezl─ân┼úuit o adev─ârat─â ÔÇ×ploaie de bombeÔÇŁ;aceasta a transformat ├«n ruine fumeg├ónde aproape ├«ntreaga cl─âdire a g─ârii (lovit─â ├«n special ├«n aripa sa st├óng─â);magaziile sta┼úiei de cale ferat─â (incendiate ├«mpreun─â cu toate bunurile ce se aflau ├«n depozitate ├«n ele), dispensarul ┼či o parte a policlinicii C.F.R.;atelierele de repara┼úii (├«n interiorul c─ârora au fost complet distruse 15 locomotive ┼či 83 de vagoane de diferite tipuri) ┼či o parte din liniile sta┼úiei de cale ferat─â, pe care se aflau garate nu mai pu┼úin de 167 de vagoane.

Cu toate c─â doar foarte pu┼úini dintre cei care se g─âseau la acea or─â ├«n ├«mprejurimile g─ârii (angaja┼úi afla┼úi ├«n timpul serviciului, c─âl─âtori ori simpli trec─âtori) au reu┼čit s─â se retrag─â ├«n ad─âposturile antiaeriene, num─ârul redus de aeronave, ora t├órzie la care a avut loc bombardamentul ┼či existen┼úa numeroaselor zone verzi din interiorul ora┼čului au f─âcut ca num─ârul victimelor bombardamentului s─â fie foarte mic. Rapoartele oficiale ale administra┼úiei C─âilor Ferate Rom├óne men┼úioneaz─â, astfel, doar 2 mor┼úi (mecanicul de locomotiv─â Andrei Bedo ┼či acarul Grigore Gavril─â), dar estimeaz─â pagubele materiale la o valoare cumulat─â de peste 850.000.000 de lei. Gra┼úie eforturilor uria┼če ale militarilor ┼či lucr─âtorilor din complexul feroviar, urm─ârile acestui prim atac aerian au fost ├«nl─âturate rapid, circula┼úia trenurilor fiind complet restabilit─â ├«n diminea┼úa zilei de 18 iunie 1944.

1 Timisoara   Iulie 1944   Valentin Ivanescu jpg jpeg
1 Timisoara   Iulie 1944 jpg jpeg

Un nou bombardament ┼či pagube materiale uria┼če

Dup─â numai o s─âpt─âm├ón─â, o nou─â tragedie avea s─â se abat─â asupra r─âm─â┼či┼úelor impozantei cl─âdiri construite ├«n anii 1906-1907. ├Än dup─â-amiaza zilei de 24 iunie 1944, nemaiput├ónd sus┼úine greutatea molozului, a pl─âcilor de tabl─â contorsionat─â ┼či a apei ce se str├ónsese ├«n urma ploii din noaptea precedent─â, tavanul etajului al II-lea al aripii avariate ├«n timpul bombardamentului s-a pr─âbu┼čit. ┼×i, ├«n c─âdere, a spart ┼či a antrenat dup─â el plafoanele nivelurilor inferioare, ajung├ónd p├ón─â ├«n ├«nc─âperile de la subsol, unde fuseser─â dispersate o parte din birourile ├«n care ├«┼či desf─â┼čura activitatea personalul sta┼úiei de cale ferat─â. Sub uria┼čul morman de resturi ┼či-au g─âsit sf├ór┼čitul impiegatul de mi┼čcare Ioan Lep─âdatu, scriitorii de vagoane Teodor Hegedu┼č ┼či Ilie Mari┼č, ├«n timp ce pe trotuarul din pia┼úa g─ârii alte dou─â persoane au fost lovite de c─âr─âmizile ie┼čite prin golurile care, cu doar c├óteva zile ├«nainte, reprezentau ferestrele cl─âdirii.

├Än fine, soarta cl─âdirii impresionante a g─ârii a fost pecetluit─â ├«n ziua de 3 iulie 1944, c├ónd, la ora 8:50, lini┼čtea unei dimine┼úi de var─â a fost curmat─â brusc de sirenele ale c─âror vuiete lugubre anun┼úau ÔÇ×aten┼úie sporit─âÔÇŁ. ┼×i de aceast─â dat─â, ne┼čtiute de nimeni, la c├óteva mii de kilometri distan┼ú─â de ora┼čul de pe malurile Beg─âi, pe pistele betonate ale bazelor aeriene din Italia, 97 de bombardiere se preg─âteau de decolare, cu obiectivul de distruge cu totul complexul feroviar timi┼čorean (al treilea ca importan┼ú─â dup─â sta┼úiile de triaj de la Bucure┼čti ┼či Ploie┼čti).

O lung─â ┼či chinuitoare stare de incertitudine s-a instalat rapid pe str─âzile urbei, la ora 10:35 semnalul sonor transform├óndu-se ├«n ÔÇ×prealarm─âÔÇŁ, iar dup─â alte 30 de minute fiind indicat─â o iminent─â ÔÇ×alarm─â aerian─âÔÇŁ. La ora 11:15, primele aeronave ┼či-au desc─ârcat ├«nc─ârc─âtur─â de proiectile explozive ┼či incendiare asupra sta┼úiei de cale ferat─â, ale c─ârei linii, rampe de ├«nc─ârcare a m─ârfurilor, peroane, semnale ┼či instala┼úii au fost ├«nv─âluite ├«ntr-o mare de fl─âc─âri. S-au transformat ├«n ruine aproape toate cl─âdirile din complexul feroviar:aripa dinspre Jimbolia a g─ârii (ce sc─âpase neatins─â de precedentul atac aerian), resturile magaziilor de m─ârfuri, ÔÇ×Palatul TerminusÔÇŁ (├«n interiorul c─âruia fuseser─â dispersate birourile Inspec┼úiei Regionale C.F.R. Timi┼čoara), garajul drezinelor, numeroase alte cl─âdiri, 464 de vagoane de diferite tipuri (46 dintre ele fiind complet distruse, iar restul de 418 grav avariate). Din fericire, la fel ca ├«n cazul raidului din noaptea de 16/17 iunie 1944, num─ârul victimelor a fost redus, rapoartele administra┼úiei feroviare men┼úion├ónd 5 mor┼úi (telefonistul Ghenadie Lelea, maestrul de atelier Constantin R─âileanu, montatorul Alexandru Iohn, paznicul Dumitru Anicolaiesei ┼či jandarmul C.F.R. Constantin Grigore) ┼či 9 r─âni┼úi. Dar, pentru a doua oar─â, valoarea cumulat─â a pagubelor materiale a atins propor┼úii apocaliptice, dep─â┼čind suma de 948.000.000 de lei.

Dup─â ├«ncheierea conflagra┼úiei mondiale, principala sta┼úie de cale ferat─â a Timi┼čoarei avea s─â fie ref─âcut─â din temelii, ├«ns─â edificiul tern ridicat ├«n anii 1956-1958, inspirat aproape integral din proiectele sovietice, ┼či actuala cl─âdire ce i-a luat locul dup─â 1975 nu au mai p─âstrat nimic din sobrietatea G─ârii ÔÇ×Domni┼úa ElenaÔÇŁ de odinioar─â...