Istoria stampelor japoneze / FOTO
Stampele au reprezentat de-a lungul timpului o inepuizabilă sursă de informație cu privire la cultura niponă,dar și asupra tradițiilor și obiceiurile acestei civilizații bogate în resurse culturale, artistice și istorice.
Potrivit definiției, stampa este o imagine imprimată de cele mai multe ori pe materiale precum: mătase sau hârtie. Mediile pe care sunt concepute desenele fiind: piatră, plăcuțe de metal moale precum cupru sau zinc; tot ca mediu este frecvent utilizat și lemnul.
Cei 3 maeștrii ai stampelor japoneze: Hokusai, Hiroshige, Kuniyoshi
Poate cel mai important creator al stampei japoneze rămâne Katsushika Hokusai (1760-1849), supranumit Geniul Nordului. Tehnica artistului Hokusai este una extrem de dinamică, linia energică și modul în care acesta optează să distribuie culoarea este impresionantă datorită pe de o parte forței prin care artistul își compune peisajul sau personajele,pe de altă parte datorită tehnicii impecabile pe care acesta o posedă.
Hokusai reușește astfel să fascineze și emoționeze prin delicatețea și rafinamentul manipulării formei și echilibrului compozițional. Operele remarcabile de amintit și enumerat sunt: Marele val de la Kanagawa (1829-1833) – foto sus –, 36 de perspective asupra muntelui Fuji (1834) – foto jos –, Călători traversând râul Oki.
Hokusai este considerat inventatorul termenului manga care în perioada contemporană obține conotația de bandă desenată.
Creatorii stampelor japoneze sunt fini cunoscători ai filosofiei, peisajele pentru ei având o încărcătură simbolică profund spirituală.
Dacă Hokusai excelează prin putere și finețe compozițională, Ando Hiroshige (1797-1858) impresionează prin pictarea unor serii de peisaje încărcate de poezie. Domeniile sale masive de interes sunt preponderent destinate personificării peisajelor. Pentru Ando Hiroshige peisajul este un personaj și este tratat ca atare.
Opere notabile: Pod aflat în ploaie (1887), Ploaie deasupra provinciilor Shin-Ohashi și Akate (1857) – foto dreapta –, Râul Sumida, 100 de perspective asupra orașului Edo.
Unul dintre cei mai importanți artiști de stampă japoneză este și Utagawa Kuniyoshi (1798-1861). Subiectele abordate de acesta sunt: peisagistică, portrete de femei frumoase, mitologie cu preponderență pictarea unor animale mitice, dar și scene în care redă gloria și măreția samurailor și spiritul de luptător, determinarea și principiile urmate de către aceștia. Repertoriul de opere artistice al lui Kuniyoshi nu se oprește aici ci continuă cu portrete de actori ai teatrului Kabuki (teatrul tradițional japonez) dar și caricatură.
Ca stil artistic Utagawa Kuniyoshi este mult mai violent, fie că vorbim de modul de îmbinare al culorilor, fie că vorbim despre modul de concepere al personajelor. Adesea eroii lui Kuniyoshi sunt redați agresiv prin mimică, expresivitate facială exagerată,gesticulație. Kuniyoshi abordează și teme macabre. Kuniyoshi este interesat de pictarea demonilor. Dacă Ando Hiroshige sau Hokusai creau opere serene, care inspiră armonie și calm, la Kuniyoshi Utagawa ne situăm într-o sferă compozițională total opusă.
Totul este agitat, revoltat agresiv însă plin de consistentă, energie, patos existențial. Având o personalitate colerică, pictorul își pune această amprentă și în pictură impresionând printr-un stil unic,specific doar lui. Opere importante: Kanama Goro Imakuni (1846), Tigrul (1797-1861), Tripticul vrăjitoarei Takiyasha și al scheletului (1797-1861) – foto jos –, Cei 108 eroi din Suikoden (1842), Tripticul cu pisici prezentate în diverse ipostaze (1797-1861).
În concluzie stampa japoneză este o formă de artă ce impresionează prin temele ei inovatoare iar cei trei artiști amintiți mai sus înnobilează prin creațiile lor patrimoniul cultural nipon. Mulți artiști europeni regăsesc în stampele japoneze o sursă de inspirație unul dintre aceștia fiind pictorul olandez Vincent Van Gogh.